1915 Çanakkale Köprüsü 18 Mart 2022’de Çanakkale Zaferi’nin 107. yıldönümünde açıldı. Köprüyü, 16 yıl 2 ay 12 gün işletme süresi teklifiyle kazanan Türkiye ve Güney Koreli firmalardan oluşan ‘Daelim–Limak–SK–Yapı Merkezi Ortak Girişimi' hayata geçirdi. Köprü için günlük 45 bin araç geçiş garantisi verildi. Verilen garantide araç başı ücret 15 Euro + KDV oldu.
Sözcü’den İsmail Şahin’in haberine göre; 1915 Köprüsü açıldıktan sonra yalnızca iki defa geçiş yapan araç sayısı hakkında bilgi verildi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu köprü açıldıktan bir hafta sonra 1915 Çanakkale Köprüsü'nden bir günde 6 bin araç geçtiğini açıkladı. Verilen araç garantisi ile geçen arasındaki fark muhalefetin yoğun ve uzun süreli eleştirilerine neden olurken Kurban Bayramı arifesinde bile köprüden sadece 14 bin 275 araç geçtiği paylaşıldı.
Öte yandan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun bu ayın başında sosyal medya hesabından yaptığı paylaşıma göre 18 Mart’ta açılan köprüden 2022 yılı sonu itibariyle geçen araç sayısı 1.8 milyon oldu. Hazine’nin cebinden para çıkmaması için söz konusu 289 günde 1915 Çanakkale Köprüsü’nden 13 milyon 5 bin aracın geçmesi gerekiyordu.
Hesaplamalarına göre, günlük 45 bin araç geçmesi garanti edilirken ortalama 6 bin 228 araç geçti. Söz konusu dönemde garanti edilen ama geçmeyen araç sayısı 11 milyon 205 bin oldu.
Hazine, 1915 Çanakkale Köprüsü için geçmeyen araç başına 17.7 Euro ödüyor. Buna göre, 9 ay 14 günlük süre boyunca Hazine, yüklenici firmalara geçmeyen araçlar için toplam 198 milyon 328 bin Euro ödedi. Bugünkü döviz kuruyla bu 4 milyar 53 milyon lira yapıyor. Ayrıca geçiş ücreti 200 liraya sabitlendiği için köprüden geçen araçlar için de ücret farkı ödemesi yapılıyor. Bu rakamın da 150 milyon lira civarında olduğu tahmin ediliyor.
Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.