Prof. Alp, Trafik İçin Kuşakyol, Raylı Üçgen ve Transit Yüzergeçiş Önerdi
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve İstanbul’un yerel ve merkezi yöneticilerinin katılacağı trafik zirvesine günler kala bir açıklama yapan şehircilik uzmanı Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, sorunun çözümü için hazırladığı üç projeyi yetkililerin bilgisine sundu. Mimar-şehir bilimci Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, İstanbul'da 21 Ocak'ta gerçekleştirilecek “Ulaşım Zirvesi''ne, kentin ulaşım probleminin çözümü için Büyükşehir Belediyesi'nce yürütülen 116 projeye ek olarak radikal çözüm amacıyla hazırladığı 3 büyük projeyi önerdi.
Prof. Dr. Alp, konuya ilişkin yaptığı açıklamada, kentte her gün yaklaşık 600-700 aracın trafiğe çıktığını, 10 milyon insanın 3 bin otobüs, 7 bin minibüsle taşınmaya çalışıldığını ve 2 milyon 400 bin araca karşılık da 300 bin araç kapasiteli otopark bulunduğunu kaydetti. Boğaz köprülerinin kapasitelerinin artık aşıldığını, her iki köprüdeki tıkanıklık nedeniyle yakıt israfının yılda 400 milyon dolara yaklaştığını, kent genelinde de bu miktarın 1 milyar dolar olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Alp, “mesai, amortisman ve diğer kayıplar da eklendiğinde İstanbul'da her yıl yaklaşık 3 milyar doların sokağa atıldığını'' ifade etti.
Prof. Dr. Alp, “İstanbul'un ulaşım sorunu devasa. Büyükşehir Belediyesi'nce hazırlanan 20'si kavşak 116 proje faydalı olsa da, İstanbul'un ulaşım problemini çözemez. Radikal çözümlere gereksinim var.'' dedi. İstanbul'un ulaşım problemine radikal çözüm için 3 büyük proje öneren Prof. Dr. Alp, şunları kaydetti: “Birincisi araçların İstanbul'u iki yönde kuşak gibi kesintisiz dönebilmesini sağlayacak bir ‘kuşakyol', ikincisi benzer şekilde bir ‘raylı üçgen', üçüncüsü de kent içine girmesi gerekmeyen trafiğin dışarı atılmasını sağlayacak bir ‘transit yüzergeçiş.''
Prof. Dr. Alp, projelerine ilişkin şu bilgileri verdi: “İstanbul'da araçlar kenti dönemiyor. Yollar Gebze'den gelip Trakya'ya gidiyor. İnşa çalışmaları süren ‘tüpgeçiş' projesi, önceden araç ve raylı sistemi taşıyordu. Ancak araç geçişi kaldırıldı, temelinin atılmasının ardından 3. ve 4. köprü senaryoları başladı. O halde araçlar için 2. tüpgeçişi yapalım. Harem'de denize dayanan E-5 suya batsın, Ahırkapı'dan çıksın. İstanbul, Tüpgeçiş - Ahırkapı - Sahilyolu - Yenikapı - Yedikule - Topkapı - Haliç - Şişli - Zincirlikuyu - 1. Köprü - Altunizade - Söğütlüçeşme - Harem - Tüpgeçiş kuşakyolu ile çevrilsin. Araçlar İstanbul'u iki yönde kesintisiz dönsün, akıcılık sağlansın.
‘Raylı Üçgen' projesinin 3'te 2'si inşa halinde. Levent-Taksim-Yenikapı Metro ile Söğütlüçeşme-Üsküdar-Sirkeci-Yenikapı tüpgeçiş, Marmaray ile bağlanıyor. Proje raylı ulaşımda üçgenin eksik, ancak en önemli kenarını tamamlıyor. Bugün en yoğun seyahat Kadıköy-Levent aksında. Söğütlüçeşme ile Levent'i Boğaz'ın altından ‘sualtı yüzer tünel' ile bağlayalım. Böylece Söğütlüçeşme-Yenikapı-Levent metro üçgeni kapansın. Metro kesintisiz ring seferi yapsın, şehri dönsün, akıcılık sağlansın. Anadolu'dan gelip Trakya'ya geçen ağır vasıtaların yanında, Pendik-Avcılar gibi kentin iki ucu arasında seyahat eden ve Boğaz'dan geçmesi gerekmeyen ağır vasıta araçlarını trafiğe sokmamak için, ‘Pendik-Yeşilköy Transit Yüzergeçiş Projesi'ni hazırladım. Günde 80 bin araç Marmara üzerinden ‘by-pass' yapıyor.
Atatürk Hava Limanı, Sabiha Gökçen Hava Limanı, Olimpiyatköy, Formula-1 ve Adalar'ı birbirine bağlaması nedeniyle 'Beşibiryerde' olarak adını koyduğum Yüzergeçiş Projesi, denizin 25 metre üstünden gidiyor, Boğaz açığında yükseliyor veya sualtı tüneli oluyor. Projede raylı mekikle iki hava limanı arası 20 dakika. Dünya Boğaz Geçişleri Örgütü bu projeyi 2001 yılında başyapıt seçti, bilim kitaplarına girdi, yabancı basında yer aldı. Bu 3 büyük proje İstanbul ulaşımını çözer, birikim alınır, akıcılık sağlanır, köprüler yedeklenir, yenileri ertelenir. Tamamının maliyeti yaklaşık 8 milyar dolar. Süresi de 3 yıl. İstanbul'un dinamikleri bunları, ‘yap-işlet-devret' sistemi kendiliğinden yapar.''