Birgün Gazetesi'nden Olgu Kundakçı'nın haberine göre, Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan, Marmaray ve Avrasya Tüneli’nden sonra İstanbul Boğazı’na yapılacak üçüncü tüp geçidin detaylarını açıkladı. “Üç katlı büyük İstanbul tüneli” adı verilen projede iki karayolu, bir metro yolu olacak. Tüp geçidin İstanbul Boğazı’nı Küçüksu’dan Gayrettepe’ye bağlayarak mevcut metro hatları ve karayollarıyla entegre edilmesi planlanıyor. İncirli'den Sögütlüçeşme'ye yapılacak hızlı metro hattının içinden geçirilmesi planlanan tüp geçidin Kadıköy - Kartal- Yenikapı- Sarıyer metroları ve TEM, E5 ve 3. Köprü ile karayolu bağlantısı kurulacak. Hasdal kavşağından Ümraniye kavşağına geçişlerin 9 dakikada sağlanacağı açıklandı. 3,5 milyar dolara yap işlet devret modeliyle gerçekleştirilecek projenin 2020’ye kadar hayata geçirilmesi planlanıyor. Projeyle birlikte yıllık yaka geçişlerinin 4 milyona çıkacağı belirtildi.
İşte İstanbul'un 'Yeni Çılgın' Projesi
Ulaştırma Bakanı Elvan, “Boğaz'ın altında iki yeni tünel yapma gereği ortaya çıktı. Boğazın altından lastik tekerlekli araçlar ile demiryolu geçişlerini ayrı ayrı yaparak iki tünel yerine, hem metro hem de karayolu geçişi için dünyada ilk defa üç katlı bir tünel tasarladık” diyerek İstanbul trafiğini rahatlatmak için projeye gerek gördüklerini açıkladı. Ancak uzmanlar, karayolu öngören tüp geçidin trafiği daha da artıracağını belirterek artık İstanbul’a çivi çakılmaması uyarısında bulunuyor.
‘Trafiği misli misli artırır’
İTÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Doç Dr. Murat Ergün: “Bu proje planlı bir proje değil. Ulaşım Ana Planı’nda yer almıyor. Projenin özel otomobil içermesi sakıncalı. Bağlanacağı noktalarda trafik problemi var. Siz ne kadar kısa sürede geçerseniz geçin, çıktığınız yol TEM olacak. Trafik sorununa çözüm olması için tümüyle metro olması lazım. Plan mı yapıyoruz, pilav mı? Bilimsel olarak bir tutarlılığı yok. Vatandaş nasıl ödeyecek geçişleri? Düşük gelir grupları için toplutaşıma projeleri üretilmeli. Marmaray’ın maliyeti yaklaşık 7 milyar dolar ve tek katlı. Üç katlı yapacağız diyorsunuz, 3 milyar dolara. Maliyeti en az 10 milyar dolar olacak. 10 milyar dolar yatırdıktan sonra trafiği de çözmüyorsa neden biz bu projeyi yapalım ki? İstanbul trafiğini çözmeyecek, trafik sıkışıklığı bunun misli misli olacak”
“İstanbul’un ölüm projeleri”
Yıldız Teknik Üniversitesi Ulaştırma Anabilim Dalı’ndan emekli öğretim üyesi Prof. Dr. Zerrin Bayraktar: “Marmaray’ı bitirmediniz daha duruyor, orada köprü yapıyorum diyorsunuz duruyor. Hangi araştırmayı yapmışlar? Bunlar seçim için yapılan şeyler ve bu ülkeye yazık. İstanbul’un trafiğini çözmek istiyorsanız, kenti bu kadar kalabalıklaştırmayacaksınız. Her yapılan projeyle İstanbul’un nüfusu artıyor. Bunu yapıyorsan, 3. Köprü’yü neden yaptınız o zaman? 3.Köprüyü transit trafiği alsın diye yapıyorsun, sadece yüzde 2,5 yük alıyor. Deniz yolunu hiç kullanmıyorsun. Madem Marmaray’ı beceremeyecektin, o zaman bir metro hattı yapsaydın. Avrasya Tüneli neyin nesi? İstanbul’a artık hiçbir şey yapılmaması lazım. Bu kent artık nüfusa doydu. İstanbul’un nüfusu daha da artarsa bu kent yaşanmaz hale gelir. Kendi yaptıkları 1/100 binlik Çevre Düzeni Planı’ndaki kırmızı sınırlar aşıldı. Tüm bu projeler nüfus getiriyor. Bunlar İstanbul’un ölüm projeleri.”