"Bu Raporu Dikkate Alın"



İzmir Kent Konseyi Ulaşım Çalışma Grubu, İzmir'de yaşanan ulaşım sorunlarını rapor haline getirerek İzmir Valiliği, Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Ulaştırma Koordinasyon Merkezi (UKOME), Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği, İzmir Emniyet Müdürlüğü ve Karayolları Bölge Müdürlüğü'ne gönderdi. Otobüs duraklarının amaçlarının dışında kullanılmaması, yol işgallerinin kaldırılmasının sağlanması, engelli rampalarının önlerinin işgal edilmemesi için gerekli önlemlerin alınması, sinyalizasyonun trafik akışına uygun ayarlanması ve yeşil dalga uygulamalarının işletmeye alınması, taksilerin taksi durakları dışında duraklama yapmamaları, kaldırım işgallerinin önlenmesi ve bisiklet yollarının düzenlenmesi başlıkları altında hazırlanan raporu, İzmir'deki yetkili kurumlara gönderdiklerini belirten İzmir Kent Konseyi Ulaşım Çalışma Grubu Başkanı Dr. Gülsüm Dolgun, bu sorunların ilk etapta önemli bir yatırım yapmadan sadece denetim hizmetlerini artırarak mevcut insan gücünü harekete geçirmekle birlikte çözüme kavuşabileceğini ve kent trafiğinde önemli ferahlama sağlanabileceğini söyledi. Raporun yetkili kurumlar tarafından dikkate alınmasını isteyen Gülsüm Dolgun, "Bu raporda tespit ettiğimiz sorunlar Karayolları Trafik Kanunu maddeleriyle de desteklenen sorunlardan. Uygulanması için ise herhangi bir maddi yatırıma gerek yok. Dikkate alındığı taktirde İzmir kent içi ulaşımı büyük ölçüde rahatlar" dedi.

'Somut adım'

Karayolları Trafik Kanunu'ndaki uygulanması gereken maddeleri baz alarak hazırladıkları raporları sundukları yetkili mercilerden en kısa sürede çözüm beklediklerini belirten Dolgun, "Eğer bu sorunların çözümü için en geç 1 ay içerisinde somut bir adım atılmazsa, bu kez sesimizi daha farklı şekilde ve daha farklı platformlarda duyurmaya çalışacağız" diye konuştu.

Rapordaki konu başlıkları

1- Otobüs duraklarının amaçları dışında kullanılmaması: "Otobüs, tramvay ve taksi duraklarında duraklama yasaktır", "Kamu hizmeti yapan yolcu taşıtlarının duraklarını belirten levhalara iki yönden onbeş metrelik mesafe içinde park etmek yasaktır."

2- Yol işgallerinin kaldırılmasının sağlanması: "Duraklamanın yasaklandığının bir trafik işareti ile belirtilmiş olduğu yerlerde duraklama yasaktır", "Park etmenin trafik işaretleri ile yasaklandığı yerlerde park etmek yasaktır."

3- Engelli rampalarının önlerinin işgal edilmemesi için gerekli önlemlerinin alınması: "Bu rampaların araç çıkışına izin vermeyen ve engelliler için engel teşkil etmeyecek şekilde yeniden elden geçirilmelidir."

4- Sinyalizasyon trafik akışına uygun ayarlanması ve yeşil dalga uygulamalarının işletmeye alınması: "Kentsel Trafik Kontrol Merkezi'nde iyi bir teknisyen çalışması ile hem kavşaklardaki sinyal süreleri en optimum noktaya getirilebilir hem de yeşil dalga sistemi derhal devreye sokulabilir. Bu uygulamaların hızla devreye alınması kentte yaşanmakta olan trafik sorununun çözümüne büyük katkı sağlayacaktır."

5- Taksilerin taksi durakları dışında duraklama yapmamaları: "Kavşaklar, tüneller, rampalar, köprüler ve bağlantılı yollarında ve buralara, yerleşim birimleri içinde beş metre mesafede" duraklama yapılamaz" denildiği için taksi durak levhaları kavşaktan en az 5 metre geriye konur.

6- Kaldırım işgallerinin önlenmesi: Yayalar için ayrılan kaldırımlar araçların park yeri, dükkanların sanki doğal uzantısı gibi, alt yapı rögar alanları ve kutularının konumlandığı yer, çocuk oyun alanları, inşaatların depolama alanı, çöp konteynerlerinin bekleme yeri, yeşil alan, büfelerin işyeri, otobüs durağı gibi yayalar haricindeki herkes tarafından kullanılmaktadır. Daha vahim olan ise kaldırım işgallerinde bir ceza olarak düzenlenen işgaliye hususu belediyeler tarafından bir kira mevzuatı olarak algılanmakta ve kaldırım işgalleri bir anlamda da teşvik edilmektedir.

7- Bisiklet yolları: Kentimizde az da olsa bisiklet yolu vardır. Ancak bu yollar zamanla kaderine terk edilmiş ve niteliklerini kaybedecek duruma gelmek üzeredir. Bisiklet ulaşımı motorsuz ulaşım olma özellikleri ile en ekonomik ve çevre dostu türler olarak kentsel ulaşımda önemli yer tutmaktadır. Otomobili temel alan ulaşım sistemlerinin yarattığı küresel kentsel ve yerel düzeydeki çeşitli olumsuzlukların karşısında motorsuz ulaşım türlerinin desteklenmesi sürdürülebilir ulaşım politikaları kapsamında başlıca stratejilerin arasına girmiştir.