İzmir Kent Konseyi Ulaşım Çalışma Grubu,
İzmir'de yaşanan ulaşım sorunlarını rapor haline getirerek İzmir Valiliği,
Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Ulaştırma Koordinasyon Merkezi (UKOME), Esnaf ve
Sanatkarlar Odaları Birliği, İzmir Emniyet Müdürlüğü ve Karayolları Bölge
Müdürlüğü'ne gönderdi. Otobüs duraklarının amaçlarının dışında kullanılmaması,
yol işgallerinin kaldırılmasının sağlanması, engelli rampalarının önlerinin
işgal edilmemesi için gerekli önlemlerin alınması, sinyalizasyonun trafik
akışına uygun ayarlanması ve yeşil dalga uygulamalarının işletmeye alınması,
taksilerin taksi durakları dışında duraklama yapmamaları, kaldırım işgallerinin
önlenmesi ve bisiklet yollarının düzenlenmesi başlıkları altında hazırlanan
raporu, İzmir'deki yetkili kurumlara gönderdiklerini belirten İzmir Kent Konseyi
Ulaşım Çalışma Grubu Başkanı Dr. Gülsüm Dolgun, bu sorunların
ilk etapta önemli bir yatırım yapmadan sadece denetim hizmetlerini artırarak
mevcut insan gücünü harekete geçirmekle birlikte çözüme kavuşabileceğini ve kent
trafiğinde önemli ferahlama sağlanabileceğini söyledi. Raporun yetkili kurumlar
tarafından dikkate alınmasını isteyen Gülsüm Dolgun, "Bu raporda tespit
ettiğimiz sorunlar Karayolları Trafik Kanunu maddeleriyle de desteklenen
sorunlardan. Uygulanması için ise herhangi bir maddi yatırıma gerek yok. Dikkate
alındığı taktirde İzmir kent içi ulaşımı büyük ölçüde rahatlar" dedi.
'Somut adım'
Karayolları Trafik Kanunu'ndaki uygulanması gereken maddeleri baz alarak
hazırladıkları raporları sundukları yetkili mercilerden en kısa sürede çözüm
beklediklerini belirten Dolgun, "Eğer bu sorunların çözümü için en geç 1 ay
içerisinde somut bir adım atılmazsa, bu kez sesimizi daha farklı şekilde ve daha
farklı platformlarda duyurmaya çalışacağız" diye konuştu.
Rapordaki konu başlıkları
1- Otobüs duraklarının amaçları dışında kullanılmaması:
"Otobüs, tramvay ve taksi duraklarında duraklama yasaktır", "Kamu hizmeti yapan
yolcu taşıtlarının duraklarını belirten levhalara iki yönden onbeş metrelik
mesafe içinde park etmek yasaktır."
2- Yol işgallerinin kaldırılmasının sağlanması:
"Duraklamanın yasaklandığının bir trafik işareti ile belirtilmiş olduğu yerlerde
duraklama yasaktır", "Park etmenin trafik işaretleri ile yasaklandığı yerlerde
park etmek yasaktır."
3- Engelli rampalarının önlerinin işgal edilmemesi için gerekli
önlemlerinin alınması: "Bu rampaların araç çıkışına izin vermeyen ve
engelliler için engel teşkil etmeyecek şekilde yeniden elden
geçirilmelidir."
4- Sinyalizasyon trafik akışına uygun ayarlanması ve yeşil dalga
uygulamalarının işletmeye alınması: "Kentsel Trafik Kontrol Merkezi'nde
iyi bir teknisyen çalışması ile hem kavşaklardaki sinyal süreleri en optimum
noktaya getirilebilir hem de yeşil dalga sistemi derhal devreye sokulabilir. Bu
uygulamaların hızla devreye alınması kentte yaşanmakta olan trafik sorununun
çözümüne büyük katkı sağlayacaktır."
5- Taksilerin taksi durakları dışında duraklama yapmamaları:
"Kavşaklar, tüneller, rampalar, köprüler ve bağlantılı yollarında ve buralara,
yerleşim birimleri içinde beş metre mesafede" duraklama yapılamaz" denildiği
için taksi durak levhaları kavşaktan en az 5 metre geriye konur.
6- Kaldırım işgallerinin önlenmesi: Yayalar için ayrılan
kaldırımlar araçların park yeri, dükkanların sanki doğal uzantısı gibi, alt yapı
rögar alanları ve kutularının konumlandığı yer, çocuk oyun alanları, inşaatların
depolama alanı, çöp konteynerlerinin bekleme yeri, yeşil alan, büfelerin işyeri,
otobüs durağı gibi yayalar haricindeki herkes tarafından kullanılmaktadır. Daha
vahim olan ise kaldırım işgallerinde bir ceza olarak düzenlenen işgaliye hususu
belediyeler tarafından bir kira mevzuatı olarak algılanmakta ve kaldırım
işgalleri bir anlamda da teşvik edilmektedir.
7- Bisiklet yolları: Kentimizde az da olsa bisiklet yolu
vardır. Ancak bu yollar zamanla kaderine terk edilmiş ve niteliklerini
kaybedecek duruma gelmek üzeredir. Bisiklet ulaşımı motorsuz ulaşım olma
özellikleri ile en ekonomik ve çevre dostu türler olarak kentsel ulaşımda önemli
yer tutmaktadır. Otomobili temel alan ulaşım sistemlerinin yarattığı küresel
kentsel ve yerel düzeydeki çeşitli olumsuzlukların karşısında motorsuz ulaşım
türlerinin desteklenmesi sürdürülebilir ulaşım politikaları kapsamında başlıca
stratejilerin arasına girmiştir.