Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, üçüncü Boğaz köprüsünün güzergahını
belirlediklerini söyledi, ancak kesin güzergâh kamuoyuna henüz açıklanmış değil.
Uzmanlar ise hem güzergaha, hem de üçüncü köprüye karşı. İTÜ Ulaştırma Anabilim
Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Haluk Gerçek, "İstanbul’un akciğerleri de yakında
elden gidecek. Bu tamamen rant köprüsü olacak" dedi.
"Bir emlak projesi"
Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Erhan Demirdizen
ise yeni köprünün bir emlak projesi olduğunu savunarak, "İstanbul’un nüfusu
25-30 milyona ulaşır" dedi.
Yeni köprü için güzergahın Beykoz-Tarabya ya da Beykoz-Sarıyer
seçeneklerinden birisi olduğu iddia ediliyor. Uzmanlara göre ise tartışılması
gereken güzergah değil, üçüncü köprü tercihi. Yeniden alevlenen İstanbul
Boğazı’na üçüncü köprü tartışmasını değerlendiren uzmanlar, buna sıcak
bakmadıklarını açıkladı.
"Kentin akciğerleri elden gidecek"
Prof. Dr. Haluk Gerçek (İTÜ): "Üçüncü köprünün
yerinden çok yapımına karşıyım. Bu köprü de bir süre sonra mevcut iki köprü gibi
tıkanacak. Ayrıca kuzeydeki bir köprü, yeni yapılaşmalarla İstanbul’un elindeki
son orman alanlarının ve su havzalarının da tahribatına yol açacak. Yani
İstanbul akciğerleri de yakında elden gidecek. Transit trafiğe hizmet edecek
deniliyordu; transit trafiğin toplam trafik içindeki payı yüzde 3’ün bile
altında. Dolayısıyla bu tamamen bir rant köprüsü olacak
kanaatindeyim."
"En uygunu raylı sistem olanı"
Prof. Dr. Nadir Yayla (İTÜ): "Köprü esas olarak
İstanbul trafiğine hizmet eder. Bu nedenle en uygun tercih, iki köprünün
arasından geçen ve üzerinde raylı sistem olanıdır. Çünkü bu köprüyü
kullananların yüzde 98’i İstanbul trafiğindeki araçlar. Kuzeydeki iki seçenekten
ise ehven-i şer olarak Tarabya ekseninde olanı tercih ederim. Çünkü şehre daha
yakın. Mühim olan, şehir trafiğine hizmet etmesi. Ayrıca orman bölgelerini, su
havzalarını daha az tahrip etmesi açısından da bu hattı tercih
ederim."
"Kentte hormonlu büyümeye yol açar"
Erhan Demirdizen (Şehir Plancıları Odası): "Biz
üçüncü köprüye tamamen karşıyız. Nereye yapılırsa yapılsın soruna ve ihtiyaca
cevap vermiyor. Şu anda iki köprü ve deniz yollarıyla iki yaka arasında günde
1.1 milyon yolculuk yapılıyor. Yeni köprüyle en çok 1.5 milyona çıkar. Şehir
genelindeki yolculuk sayısı ise 21 milyon. Bu kadar fark için bu kadar pahalı
yatırım yapılmamalı. Boğaz’ı raylı sistemle, tünelle geçmeliyiz. Üçüncü
köprü hormonlu büyümeye, kuzey ormanları ve su havzalarının yapılaşmasına yol
açar."