DSİ tarafından yapımı tamamlanan
“Derbent-Beykoz Şaftı Arası Boğaz Geçiş Tüneli”nin iki ucu,
Çevre ve Orman Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu ve İstanbul
Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın katılımıyla
Beykoz’da gerçekleştirilen törenle birleşti. Törende Rusya
Federasyonu İstanbul Başkonsolosu Alexander Kriyenko, DSİ Genel
Müdürü Haydar Koçaker, İSKİ Genel Müdürü Mevlüt
Vural ile çok sayıda davetli de yer aldı.
Uzunluğu 3 bin 145 metre iç çapı 4 metre olan tünelin Mart 2010’da
tamamlanmasının ardından Düzce’deki Melen Çayı’ndan gelen suyun Kağıthane’ye
aktarılması sağlanacak.
Melen Projesi’nin tamamlanmasıyla Düzce’den İstanbul’a 1
milyar 100 milyon metreküplük suyun taşınacağını ve İstanbul’un her gün
Melen’den 3 milyon metreküp su alacağını dile getiren Veysel
Eroğlu, Boğaz’ın altına inşa edilen iki su tüneliyle gleen suyun Avrupa
yakasına da aktarılacağını kaydetti. 11 ayrı paketten oluşan ve tamamı 1.3
milyar dolara mal olacak olan Melen Projesi’nin dünyanın en büyük su
projelerinden biri olduğunun altını çizen Eroğlu, 2 Türk bir Rus firmasının
oluşturduğu konsorsiyum tarafından yapımı tamamlanan “Derbent-Beykoz Şaftı Arası
Boğaz Geçiş Tüneli”nin takip, kontrol ve mühendislik hizmetlerinin DSİ
tarafından yapıldığını da sözlerine ekledi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak Salacak-Sarayburnu arasındaki ilk
geçişi tamamlayarak Melen’den gelen suyun Avrupa yakasına ulaşmasını
sağladıklarını, bugün Boğaz’ın 135 metre altında birleşen iki tünelin
tamamlanmasıyla da ikinci su geçişinin sağlanmış olacağını anlatan Kadir
Topbaş, Melen Projesi’nin bütün eteplarının bitirilmesiyle İstanbul’un
su sorununun gelecekte de ortadan kalkacağını kaydetti. Çevre ve Orman
Bakanlığı’nın Melen’in ikinci etabının İstanbul’a getirilmesi yetkisini
kendilerine verdiğini ifade eden Başkan Topbaş, İSKİ’nin bu konudaki çalışmaları
hızla sürdürdüğünü kaydetti. İstanbul’un bu yıl son 10 yılın en büyük yağışını
aldığına ve hala yağmurların yağmaya devam ettiğine işaret eden Topbaş, “Bu ne
demek? Yani sermayeden yemiyoruz. Barajlarımızı dolu tutuyoruz. Son 10 yılın en
büyük yağmurlarıyla sadece barajlarımız değil, yer altı kaynakları da doldu.
İstanbul bütün bu çalışmalar ve bereketli yağmurlarla gelecekte de su problemi
yaşamayacak” şeklinde konuştu.
Türkiye’nin tek proje kapsamında yapılan en uzun iletim hattı olan
“Derbent-Beykoz Boğaz Geçiş Tüneli” 187.6 kilometre uzunluğunda. Çalışmayla Asya
ve Avrupa arası ilk defa Boğaz’ın altından geçen ve içersinden su iletilen bir
kara tüneliyle birleşmiş oldu. Mart 2010’da tamamlanmasının ardından iki kıta
arasında günde 2.8 milyon metreküp su taşıyacak tünel, 2.5 milyon nüfusun su
ihtiyacını karşılayacak.