Boğaz’ın İki Yakası Dev Su Tüneliyle Bağlandı



DSİ tarafından yapımı tamamlanan “Derbent-Beykoz Şaftı Arası Boğaz Geçiş Tüneli”nin iki ucu, Çevre ve Orman Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın katılımıyla Beykoz’da gerçekleştirilen törenle birleşti. Törende Rusya Federasyonu İstanbul Başkonsolosu Alexander Kriyenko, DSİ Genel Müdürü Haydar Koçaker, İSKİ Genel Müdürü Mevlüt Vural ile çok sayıda davetli de yer aldı.

Uzunluğu 3 bin 145 metre iç çapı 4 metre olan tünelin Mart 2010’da tamamlanmasının ardından Düzce’deki Melen Çayı’ndan gelen suyun Kağıthane’ye aktarılması sağlanacak.

Melen Projesi’nin tamamlanmasıyla Düzce’den İstanbul’a 1 milyar 100 milyon metreküplük suyun taşınacağını ve İstanbul’un her gün Melen’den 3 milyon metreküp su alacağını dile getiren Veysel Eroğlu, Boğaz’ın altına inşa edilen iki su tüneliyle gleen suyun Avrupa yakasına da aktarılacağını kaydetti. 11 ayrı paketten oluşan ve tamamı 1.3 milyar dolara mal olacak olan Melen Projesi’nin dünyanın en büyük su projelerinden biri olduğunun altını çizen Eroğlu, 2 Türk bir Rus firmasının oluşturduğu konsorsiyum tarafından yapımı tamamlanan “Derbent-Beykoz Şaftı Arası Boğaz Geçiş Tüneli”nin takip, kontrol ve mühendislik hizmetlerinin DSİ tarafından yapıldığını da sözlerine ekledi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak Salacak-Sarayburnu arasındaki ilk geçişi tamamlayarak Melen’den gelen suyun Avrupa yakasına ulaşmasını sağladıklarını, bugün Boğaz’ın 135 metre altında birleşen iki tünelin tamamlanmasıyla da ikinci su geçişinin sağlanmış olacağını anlatan Kadir Topbaş, Melen Projesi’nin bütün eteplarının bitirilmesiyle İstanbul’un su sorununun gelecekte de ortadan kalkacağını kaydetti. Çevre ve Orman Bakanlığı’nın Melen’in ikinci etabının İstanbul’a getirilmesi yetkisini kendilerine verdiğini ifade eden Başkan Topbaş, İSKİ’nin bu konudaki çalışmaları hızla sürdürdüğünü kaydetti. İstanbul’un bu yıl son 10 yılın en büyük yağışını aldığına ve hala yağmurların yağmaya devam ettiğine işaret eden Topbaş, “Bu ne demek? Yani sermayeden yemiyoruz. Barajlarımızı dolu tutuyoruz. Son 10 yılın en büyük yağmurlarıyla sadece barajlarımız değil, yer altı kaynakları da doldu. İstanbul bütün bu çalışmalar ve bereketli yağmurlarla gelecekte de su problemi yaşamayacak” şeklinde konuştu.

Türkiye’nin tek proje kapsamında yapılan en uzun iletim hattı olan “Derbent-Beykoz Boğaz Geçiş Tüneli” 187.6 kilometre uzunluğunda. Çalışmayla Asya ve Avrupa arası ilk defa Boğaz’ın altından geçen ve içersinden su iletilen bir kara tüneliyle birleşmiş oldu. Mart 2010’da tamamlanmasının ardından iki kıta arasında günde 2.8 milyon metreküp su taşıyacak tünel, 2.5 milyon nüfusun su ihtiyacını karşılayacak.