“Üsküdar-Kabataş Yaya Tüneli” projesinin sondaj işlerinin ihalesi yapıldı. İhaleyi, “A” grubu hisselerinin tamamı, 6 ay önce Fransız bir firmaya geçen, Ankara merkezli Envy Enerji ve Çevre Yatırımları A.Ş. üstlendi. Sondaj çalışmalarının 2017 Mart ayı ortalarında tamamlanması gerekiyor.
Yasal mevzuat hiçe sayılıyor
Yurt Gazetesi'nden Mehmet Demirkaya'nın haberine göre, İBB Başkanı Topbaş, çılgın projesi ile Üsküdar ve Kabataş’ı deniz altında yaya tüneli yaparak buluşturmaya kararlı ama konunun teknik yönünden bakanlar tepkili.
Türkiye Mimarlar Odası Başkanı Eyüp Muhcu, İstanbul Boğazı kıyılarının doğal özelliklerinin ortadan kaldırılmasının, doğal peyzajın bozulmasının kabul edilemeyeceğini dile getirirken, “Boğaziçi Kanunu ile doğal ve kültürel değerlerin koruma altında” olduğunu da hatırlatıyor.
“Yasal mevzuat hiçe sayılarak uygulama yapılamaz” uyarısı yapan Muhcu, geçmişte Bedrettin Dalan döneminde de kazıklı yol uygulamaları yapıldığını, o zaman da bu uygulamaya “Boğaziçi’nin doğal yapısının bozulmamasına inandıkları için” karşı çıktıklarını anlatıyor.
Şapkadan tavşan çıkarmaya devam
Türkiye Mimarlar Odası Başkanı Muhcu, son yıllarda Boğaziçi’ne yönelik operasyonlar arttığına dikkat çekiyor. Muhçu, “Boğaziçi’nde Beşiktaş geri görünüm bölgesinde kat yükseklikleri arttırıldı. Çeşitli dolgu çalışmaları yapılıyor. İBB Başkanı Topbaş’ın yaya tüneli projesi de bu tür uygulamaların bir parçası. Her şeyden önce saydam değil” diyor.
Bu tür süreçlerin uzmanlara, halka kapalı olduğunu, Kadir Başkan’ın “otobüs duraklarının yerini belirlerken bile halka soracağız” açıklamasını hatırlatan Muhcu, “Ama bizim hala, projeler uygulamaya geçtiğinde haberimiz olabiliyor. Eski tür uygulamalar, şapkadan tavşan çıkarma devam ediyor” ifadelerini kullanıyor.
Türkiye Mimarlar Odası Başkanı Eyüp Muhcu, bu tür projelerin kamuoyunda tartışılması, getireceği olumlu-olumsuz yönlerin değerlendirilmesi gerektiği uyarısında bulunuyor.
Türünün ilk örneği Japonya’da
Topbaş’ın çılgın projesinin ilk örneği Japonya’da yapılmış. Kanmon Boğazı’na 1950 yılında yapılan ilk yaya tüneli yaklaşık 750 metre uzunluğunda. Topbaş’ın yaptıracağı yaya tüneli ise Kanmon Tüneli’nin iki katından fazla.
Topbaş, çılgın projesini, “Üsküdar ile Kabataş arasında bir yürüme tüneli yapacağız. Üsküdar metrosundan çıkanlar, yüzeye çıkmadan, yürüme bandıyla Kabataş’taki metro istasyonuna gelecek. Oradan metro ile Kirazlı’ya gidecek. Etiler’e, Aşiyan’a da gidebilecek” ifadeleriyle açıklamıştı.