Cankurtaran sahili ile Haydarpaşa arasında
ATAŞ firmasının yapacağı İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş
Projesi'nde tarihî eserler için özel koruma programı hazırlandı.
Şirket, arkeolojik kazılar nedeniyle 3,5 yıl geciken Marmaray
Projesi ile aynı kaderi paylaşmamak için uzmanlara hattın arkeolojik ve
tarihî analizini çıkarttırdı. Proje güzergâhı tarihî kalıntı ihtimaline karşı
jeo radarlarla tarandı. Özellikle kazı işleri yapılacak altgeçitler ve aç-kapa
yapıların bulunduğu alanlarda arkeojeofizik araştırmalar yapıldı. Buluntu olduğu
düşünülen alanlarda arkeolojik kazılar Koruma Kurulu'nca
görevlendirilecek arkeolog ve sanat tarihçisi denetiminde gerçekleştirilecek.
Bulunan tarihî eserler uygun bir müzeye teslim edilecek.
Bizans mimarisi alanında uzman Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar
Üniversitesi Arkeoloji Bölümü Öğretim Üyesi, Yrd. Doç. Dr. Haluk
Çetinkaya ve ekibi güzergâh boyunca 6 ay çalıştı. Proje güzergâhı
boyunca varlığı milattan önce 400'lü yıllara kadar uzanan Çatladıkapı, Kumkapı,
Yenikapı ve Davutpaşa deniz surlarının ayakta kalan bölümleri koruma altına
alınacak. Kennedy Caddesi'nin güneyinde yer alan Mermerkule köşküne yaya
erişimini sağlamak için, yolun güney kısmına ilave bir yaya altgeçidi inşa
edilecek. Küçük Ayasofya Camii, Boukoleon Sarayı ve Limanı da korunacak.
Çalışmalarda titreşim yüzünden zarar görme ihtimali bulunan tarihî eserler
civarında patlatma ve kazık çakma işlemi uygulanmayacak. Koca Mustafa Paşa Camii
ve Medresesi 18. yüzyılda inşa edilen Ermeni Hastanesi ve Surp Hovhannes
Kilisesi için inşaat sırasında gözlem raporu tutulacak. Samatya'da tarihî Helen
Sarayı ve Theodosius Limanı bölgesinde yer alan altgeçit batıya kaydırılacak.
Yenikapı altgeçidi yeni dolgunun altındaki kalıntılara müdahale edilmemesi için
eşdüzey bir kavşakla değiştirilecek.