Çanakkale Mimarlar Odası Başkanı Ünal Ömercioğlu, Tekirdağ - Çanakkale -
Balıkesir Otoyol Projesi'yle birlikte yap işlet devret modeliyle ihale edilecek
köprünün, Avrupa yakasında Kilitbahir ile Anadolu'da Sarıçay arasına yapılacağı
iddialarına ilişkin açıklamalarda
bulundu.
Sarıçay ile
Kilitbahir arasında, denizin üzerine asma bir köprü yapmayı düşünmenin oldukça
kolay olduğunu belirten Ömercioğlu, ''Kilitbahir tarafı, Gelibolu Yarımadası
Tarihi Milli Parkı'nın içinde yer alıyor. Köprü inşasında tünellerden
bahsediliyor. Hadi bir şekilde tünel açıldı, yol yapıldı. Yol denizin üzerinden
geldikten sonra, Sarıçay ağzından çevre yoluna kadar, sıfır rakıma nasıl
inecek'' dedi.
'Tehlikeli çünkü...'
Ömercioğlu, tüm bunların inşasında Çanakkale'deki kent planlamasının yeniden
yapılıp yapılmayacağını bilmediğini ifade etti. Köprünün viyadük ve otoyol
bağlantısının Sarıçay dere yatağından geçmesinin tehlikeli olacağını savunan
Ömercioğlu, şöyle konuştu:
''Sarıçay ile Kilitbahir arasına yapılması planlanan boğaz köprüsü
projesinin kente zarar vereceğini düşünüyorum. Projelendirme esnasında Sarıçay
üzerinden viyadüklerin bağlantı yapılmasını doğru bulmuyorum. Yol, o zaman köprü
geçişiyle doğrundan kentin dışına bağlanacak. Bunun turizme ve kent ekonomisine
zarar vereceğini düşünüyorum. Tüm bunlar başka alternatifler düşünülmeden,
araştırma yapılmadan olmamalıdır.''
Ömercioğlu, yine aynı bölgeye boğaz köprüsü yapılması projesinin 25 yıl
öncesine dayandığını, ancak o günlerden bu yana dünyada teknolojinin oldukça
değişip, geliştiğini ifade etti.
Diğer bir güzergah önerisi
''Bu köprü niçin Avrupa yakasındaki Akbaş Burnu ile Anadolu yakasındaki Nara
Burnu arasında yapılmıyor?'' diyen Ömercioğlu, bu şekilde yapılacak bir köprünün
kent dokusuna da zarar vermeyeceğini söyledi. Ömercioğlu, İstanbul'a üçüncü bir
köprünün düşünüldüğü zaman diliminde, yap, işlet, devret modeliyle Çanakkale
Boğazı'na yapılacak köprünün yerli ve yabancı yatırımcılara uygulanabilir
geleceğine inanmadığını bildirdi.
Çanakkale'ye 1984 yılından bu yana 4-5 yılda bir boğaz köprüsü yapılma
fikrinin ortaya çıktığını belirten Ünal Ömercioğlu, şöyle dedi:
''Köprü yapımı, o tarihten beri seçim yatırımı olmanın ötesine gitmedi. Artık
2010 yılından itibaren köprü ifadesi yerine boğaz geçişi demeliyiz. Bu geçiş,
köprüyle tüp geçitle olabilir. Avrupa yakasındaki Gelibolu Yarımadası Tarihi
Milli Parkı'nı düşünürsek, raylı sistem gibi başka alternatiflere de kafa
yormanın zamanı çoktan geldi de geçiyor bile.''
Bu tür projelerin bürokratik ve siyasi anlamda kapalı kapılar ardında inşa
edilmemesi gerektiğini vurgulayan Ömercioğlu, şöyle devam etti:
''Çünkü bunlar artık ülke projeleridir. İşin uzmanları, sivil toplum ve
meslek örgütleri, üniversitelerdeki bilim adamları, hatta kentte yaşayanlarla
bunlar paylaşılmalıdır. Onların istek ve talepleri dinlenip, ona göre hareket
edilmelidir. Bu tip projeler, kamuya ait projelerdir. Çanakkalelilere bu proje
kesinlikle sorulmalıdır diye düşünüyorum.''
Ünal Ömercioğlu, boğaz geçişi projesinin yeniden etüt edilmesi,
yapılandırılması ve eski bilgilere, belgelere dayanıp, proje üretilmemesi
gerektiğini kaydetti.
Belediye başkanı Gökhan
Çanakkale Belediye Başkanı Ülgür Gökhan ise tekrar gündeme gelen Çanakkale
Boğazı'na köprü yapılması konusunun, kentte 25 yıldan bu yana konuşulduğunu
söyledi. Gökhan, yapımı planlanan köprü konusunda düşüncelerinin açık ve net
olduğunu, son yapılan Belediye Meclisi toplantısında da bu konuyu görüştüklerini
ve oy birliğiyle karara vardıklarını belirterek, şunları kaydetti:
''Biz meclis toplantımızda ortak fikir ortaya koymuştuk. Köprünün Sarıçay ile
Kilitbahir arasında yapımının uygun olmayacağını biz kamuoyuna açıklamıştık.
Çanakkale halkının büyük çoğunluğu da bu şekilde düşünmektedir. Dolayısıyla,
köprü başka bir yere yapılabilir. Ancak Çanakkale'de, Sarıçay ile Kilitbahir
arasındaki bir köprünün yapımına karşı olduğumuzu, belediye meclis kararıyla
açık olarak söylüyoruz.''