'Boğaz Köprüsü Kent için Tehlikeli'



Çanakkale Mimarlar Odası Başkanı Ünal Ömercioğlu, Tekirdağ - Çanakkale - Balıkesir Otoyol Projesi'yle birlikte yap işlet devret modeliyle ihale edilecek köprünün, Avrupa yakasında Kilitbahir ile Anadolu'da Sarıçay arasına yapılacağı iddialarına ilişkin açıklamalarda bulundu.
        
Sarıçay ile Kilitbahir arasında, denizin üzerine asma bir köprü yapmayı düşünmenin oldukça kolay olduğunu belirten Ömercioğlu, ''Kilitbahir tarafı, Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı'nın içinde yer alıyor. Köprü inşasında tünellerden bahsediliyor. Hadi bir şekilde tünel açıldı, yol yapıldı. Yol denizin üzerinden geldikten sonra, Sarıçay ağzından çevre yoluna kadar, sıfır rakıma nasıl inecek'' dedi.

'Tehlikeli çünkü...'

Ömercioğlu, tüm bunların inşasında Çanakkale'deki kent planlamasının yeniden yapılıp yapılmayacağını bilmediğini ifade etti. Köprünün viyadük ve otoyol bağlantısının Sarıçay dere yatağından geçmesinin tehlikeli olacağını savunan Ömercioğlu, şöyle konuştu:
        
''Sarıçay ile Kilitbahir arasına yapılması planlanan boğaz köprüsü projesinin kente zarar vereceğini düşünüyorum. Projelendirme esnasında Sarıçay üzerinden viyadüklerin bağlantı yapılmasını doğru bulmuyorum. Yol, o zaman köprü geçişiyle doğrundan kentin dışına bağlanacak. Bunun turizme ve kent ekonomisine zarar vereceğini düşünüyorum. Tüm bunlar başka alternatifler düşünülmeden, araştırma yapılmadan olmamalıdır.''

Ömercioğlu, yine aynı bölgeye boğaz köprüsü yapılması projesinin 25 yıl öncesine dayandığını, ancak o günlerden bu yana dünyada teknolojinin oldukça değişip, geliştiğini ifade etti.

Diğer bir güzergah önerisi

''Bu köprü niçin Avrupa yakasındaki Akbaş Burnu ile Anadolu yakasındaki Nara Burnu arasında yapılmıyor?'' diyen Ömercioğlu, bu şekilde yapılacak bir köprünün kent dokusuna da zarar vermeyeceğini söyledi. Ömercioğlu, İstanbul'a üçüncü bir köprünün düşünüldüğü zaman diliminde, yap, işlet, devret modeliyle Çanakkale Boğazı'na yapılacak köprünün yerli ve yabancı yatırımcılara uygulanabilir geleceğine inanmadığını bildirdi.

Çanakkale'ye 1984 yılından bu yana 4-5 yılda bir boğaz köprüsü yapılma fikrinin ortaya çıktığını belirten Ünal Ömercioğlu, şöyle dedi:

''Köprü yapımı, o tarihten beri seçim yatırımı olmanın ötesine gitmedi. Artık 2010 yılından itibaren köprü ifadesi yerine boğaz geçişi demeliyiz. Bu geçiş, köprüyle tüp geçitle olabilir. Avrupa yakasındaki Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı'nı düşünürsek, raylı sistem gibi başka alternatiflere de kafa yormanın zamanı çoktan geldi de geçiyor bile.''

Bu tür projelerin bürokratik ve siyasi anlamda kapalı kapılar ardında inşa edilmemesi gerektiğini vurgulayan Ömercioğlu, şöyle devam etti:

''Çünkü bunlar artık ülke projeleridir. İşin uzmanları, sivil toplum ve meslek örgütleri, üniversitelerdeki bilim adamları, hatta kentte yaşayanlarla bunlar paylaşılmalıdır. Onların istek ve talepleri dinlenip, ona göre hareket edilmelidir. Bu tip projeler, kamuya ait projelerdir. Çanakkalelilere bu proje kesinlikle sorulmalıdır diye düşünüyorum.''

Ünal Ömercioğlu, boğaz geçişi projesinin yeniden etüt edilmesi, yapılandırılması ve eski bilgilere, belgelere dayanıp, proje üretilmemesi gerektiğini kaydetti.
        
Belediye başkanı Gökhan

Çanakkale Belediye Başkanı Ülgür Gökhan ise tekrar gündeme gelen Çanakkale Boğazı'na köprü yapılması konusunun, kentte 25 yıldan bu yana konuşulduğunu söyledi. Gökhan, yapımı planlanan köprü konusunda düşüncelerinin açık ve net olduğunu, son yapılan Belediye Meclisi toplantısında da bu konuyu görüştüklerini ve oy birliğiyle karara vardıklarını belirterek, şunları kaydetti:

''Biz meclis toplantımızda ortak fikir ortaya koymuştuk. Köprünün Sarıçay ile Kilitbahir arasında yapımının uygun olmayacağını biz kamuoyuna açıklamıştık. Çanakkale halkının büyük çoğunluğu da bu şekilde düşünmektedir. Dolayısıyla, köprü başka bir yere yapılabilir. Ancak Çanakkale'de, Sarıçay ile Kilitbahir arasındaki bir köprünün yapımına karşı olduğumuzu, belediye meclis kararıyla açık olarak söylüyoruz.''