Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Ulaştırma, Çevre ve Enerji
bakanlarıyla petrol şirketlerinin bugün bir araya geleceği toplantıda,
boğazların güvenliği konusunda hükümet olarak önlemleri arttırabileceklerini
söyledi.
Türkiye’nin Montrö Boğazlar Sözleşmesi’ni tartışmaya açmadan alabileceği
önlemler olduğunu anlatan Yıldırım, “Bunların gönüllülük esasında olmasını
istiyoruz. Buna karşın ‘Biz anlamayız, yapmayız’ derlerse, bizi çok bağlamaz.
Emniyet tedbirlerini daha da arttırırız. Çevre ile ilgili bazı ilave tedbirler
isteriz onlardan. Bütün bunlar zaman ve maliyettir” dedi.
Ulaştırma Sakanı Binali Yıldırım, Cumhuriyet’e yaptığı açıklamada, bugün
petrol şirketleriyle, ulaştırma, çevre ve enerji bakanlarının bir araya
geleceğini ve toplantıda boğazların güvenliği ile ilgili hükümet olarak
beklentilerini şirketlerle paylaşacaklarını dile getirdi. Yıldırım, “Şirketler
de toplantıda konuyla ilgili görüşlerini ve taleplerini anlatacaklar. Bundan
sonra da bölge ülkeleri, ilgili ülkelerle ulusal ve uluslararası mevzuatı
uygulayacağız, adımları atacağız” dedi. Boğazlarda Türkiye’nin Montrö Boğazlar
Sözleşmesi gibi uluslararası anlaşmalara aykırı olmayacak şekilde gereken
önlemleri alabileceğini söyleyen Yıldırım şöyle konuştu:
“Biz şirketlerle gönüllü olarak anlaşmadan yanayız. İlk tercihimiz budur.
Buna karşın ‘Biz anlamayız, yapmayız’ derlerse, bizi çok bağlamaz. Bizim
yapabileceğimiz şeyler var. Örneğin emniyet tedbirlerini daha da arttırırız.
Çevreyle ilgili bazı ilave tedbirler isteriz onlardan. Bütün bunlar zaman ve
maliyettir. Ancak şu kıyası yapmalarına bizim diyecek bir şeyimiz yok.
Diyebilirler ki, örnek veriyorum, ‘Petrol boru hattından geçiş yaparsak, bu
geçişte 1 birimse, boğazlardan geçişte 0.25 birim. Bu kadar maliyet farkı var.
Neden bu yolu tercih edelim?’ Bu çok bencilce bir düşünce olur. Doğacak sonuçlar
milyonlarca insanın felaketine neden olabilecekse, böyle bir tehdit varsa, bu
düşünceyi sürdürmenin anlamı yok. Türkiye’nin, uluslararası ticareti, Montrö
Boğazlar Sözleşmesi’ni tartışmaya açmadan alabileceği tedbirler, yapabileceği
işler var.”
‘39 saatte bir kaza yaşanıyor’
Boğazlarda her zaman kaza riskinin yüksek olduğunu, 53 dakikada bir geminin
boğazlardan geçiş yaptığını dile getiren Yıldırım, bu rakamın yılda 50-55 bin
arasında değiştiğini, 39 saatte bir kaza olduğuna dikkat çekti. Yıldırım,
dünyadaki petrol ihtiyacının gittikçe arttığını dolayısıyla bu tüketimin
boğazlar üzerinde çok ciddi baskı oluşturduğuna değindi.
‘Her gün 400 bin ton yakıt geçiyor’
Her gün boğazlardan 400 bin ton yakıt geçtiğini, bu rakamın yılda 100 milyon
tona ulaştığını söyleyen Yıldırım, “Çok ciddi bir durum. Bir dümen kilitlenmesi
olsa her an felaket yaşanabilir” dedi.
Türkiye’de uygulanan teknik önlemlerin en üst düzeyde olduğunu, bunun dışında
yapılabilecek çok şeyin olmadığını kaydeden Yıldırım, “Petrol şirketleri açık
denizlere taşıma yapmak istiyor. Bu noktada biz de diyoruz ki 13 milyon
İstanbullunun hayatını riske atamayız. Mutlaka alternatif geliştirilmeli. O da,
boru hatlarıdır. Samsun - Ceyhan projesi var. Bir de Bulgaristan’dan başlayıp,
Yunanistan’a giden bir proje var. Rusların öne sürdüğü, Türkiye’nin önerdiği iki
proje. İkisi de olabilir” diye konuştu.