Uluslararası arşivlerden derlenen fotoğraf, çizim ve nadir eserlerin pek çoğunun ilk kez gün ışığına çıkarıldığı "Bizans'ın Öteki İmparatorluğu: Trabzon" adlı sergide, sanat tarihi açısından Trabzon ve yapılarının kendine özgü zenginliklerine vurgu yapılıyor.
Sergi, sıradışı mimarisi, eşsiz cephe kabartmaları ve olağanüstü duvar resimleriyle Trabzon Ayasofyası'na odaklanarak, şehrin tezatlarının kamusal alana hangi şekillerde yansıdığını imparatorluk anıtları uzerinden gözler önune seriyor. Bizans araştırmaları için büyük önem taşıyan arşivlerdeki bilgilerin kaynak oluşturduğu serginin küratörlüğünü, Londra Üniversitesi Courtauld Enstitüsü Dekanı Prof. Antony Eastmond üstlendi.
Trabzon Rum İmparatorluğu'nun günümüze ulaşan en iyi korunmuş anıtı, Trabzon Ayasofyası'nın, kuruluş dönemi olan 13. yüzyıldan bugüne kadarki yolculuğunu tarih severlerle buluşturan sergide, şehrin Bizans dönemindeki önemi ve coğrafi sebeplerden dolayı İstanbul'dan ayrılan yönleri inceleniyor.
Opus Sectile
Nadir kitapların yer aldığı arşivler İstanbul'da
Londra Üniversitesi Courtauld Enstitüsü ile işbirliği içinde gerçekleştirilen sergideki fotoğraf ve çizimler Fransa'dan Gabriel Millet ve BnF, İngiltere'den David Talbot Rice ve David-June Winfield arşivleri ile İskoçya'dan St. Andrews Üniversitesi Russell Trust ve St. Petersburg'da bulunan Rus Bilimler Akademisi arşivlerinden derlendi.
Sergide ayrıca, Tayfun Öner tarafından yapılan ve Trabzon Ayasofyası'nın ihtişamını ortaya koyan maket ve Trabzon Ayasofyası'nı içeren nadir kitaplar ziyaretçilerle buluşuyor.
Trabzon Ayasofyası maketi
Sergi kitabı Türkçe ve İngilizce olarak yayımlandı
Ayasofya'nın mimari, sanat tarihi bakımından özellikleri ve konservasyon çalışmalarının, Bizantologlar tarafından detaylı incelendiği bilimsel kitaplar ise Bizans'ın Öteki İmparatorluğu: Trabzon ve Byzantium's other Empire: Trebizond başlıklarıyla sergiyle eşzamanlı olarak yayımlandı.