Bisikletçilerin Şehrinde Yayaya Yer Yok



Tıpkı çocukları gibi 56 yaşındaki enerji santrali mühendisi Dous da bisiklete biniyor. Gerçi onun arabası da var. Tek istediği bisikletçilerin düzgün davranması. "Bisikletçileri kaldırım parazitleri olarak adlandırıyoruz" diyor. Dous sadece kusurlu bisikletçilerden şikâyetçi değil. Altı yıl önce kurduğu Danimarka Yayalar Vakfı'nın başkanı olan Dous, boş zamanlarında bu sorunla ilgileniyor. Arabasının torpido gözünün üstüne dijital bir fotoğraf makinesi ve bir video kayıt cihazı yerleştiren Dous, trafik ışıklarını görmezden gelen, tek şeritli yollarda yanlış taraftan giden ya da yayalara ait bölgeleri işgal eden bisikletçilerin fotoğrafını çekerek bisikletçilere daha sıkı denetim getirilmesini savunabilmek için delil topluyor. Bisikletçilerin yaptığı hataların ölümcül sonuçlar doğurabileceğini söylüyor. "Bazen yaşlı bir kadınla karşılaşırsınız. Bisiklet çarpmamıştır ama bisikleti görünce o kadar şaşırır ve korkar ki yere düşer ve hatta ölebilir" diyor. Le Dous, "Bisikletçilere karşı değiliz. Yasalara uymayan insanlara karşıyız" diyor. Gelgelelim kendini bisiklete adamış bir ülkede Dous'un yaptığı, akıntıya karşı kürek çekmeye benziyor. Vakfın sadece 160 üyesi var.

Kopenhag sakinlerinin yüzde 55'i her gün bisiklete biniyor. Neden bu kadar bisiklet var? Bisikleti ana ulaşım aracı yapmayı hedefleyen başarılı bir şehir programının başında bulunan Andreas Rohl, "Çünkü bisikletle dolaşmak çok kolay" diyor. Danimarka'nın 1.2 milyon nüfuslu başkenti geniş bisiklet yollarıyla kaplı. Köprülerin de dâhil olduğu işlek noktaların bir bölümü sadece bisikletlere ayrılmış. Rohl, şu anda geniş bisiklet yollarının araba ve otobüslere çok az yer bıraktığı, şehir merkezine bağlanan Norrebrogade Caddesi'nden bazı günler 36 bin bisikletçinin geçtiğini söylüyor.

17 bin üyeli Danimarka Bisikletçiler Federasyonunun sözcüsü olan 46 yaşındaki eski gazeteci Frits Bredal, bisikletçilere duyulan öfkenin farkında olduğunu söylüyor. Bredal, "Ben araba kullanıyorum ama aynı zamanda bisiklet de sürüyorum. Arabamı şehre getirirsem, sürekli sinirlenirim. Bisikletler yalnızca güzel ve sevimli araçlar değil. Onlar yerel ve ulusal düzeyde, Danimarka'nın ulaşım politikasının merkezi bir parçası olacak" diyor. Bisiklet güvenliğinin genişleyen bisiklet yolları ve bisikletçileri güvenlik konusunda bilinçlendiren programlar sayesinde arttığını söylüyor. 2010 yılında meydana gelen kazalarda 3 bisikletçi öldü ve 92 bisikletçi yaralandı. Bu rakam beş yıl önce 252'ydi. Rohl belediyenin bisikletçilerin davranışlarını düzeltmek için önlemler aldığını söylüyor. Belediyenin belirli aralıklarla görevlendirdiği saha görevlileri doğru el işaretleri vermek ya da yayalara saygı göstermek gibi örnek davranışlar sergileyen bisikletçileri durduruyor ve onları küçük bir kutu çikolatayla ödüllendiriyor.

Cesareti kırılmamış olsa da Dous yaya hakları için verdiği mücadeleyle ilgili gerçekçi düşünüyor. "Yayaların içinde bulundukları duruma ciddi bir şey olarak bakılmıyor. İlgilenmiyorlar" diyor.

Lohn Tagliabue