Dünya Gazetesi'nden Burakhan Varol'un haberine göre, internet üzerinden imza kampanyası düzenlenmesine imkan veren Change.org sitesi, Türkiye’de 18 ay içinde 180 başarılı kampanya düzenledi. Siteye Türk kullanıcılar ayda ortalama 600 bin imza atıyor. Tüm dünyada 70 milyon üyesi bulunan Change.org’un Türkçeleştirme çalışmalarını gerçekleştiren sitenin Doğu Avrupa ve Batı Asya Direktörü Uygar Özesmi, gelişim süreçlerinin Facebook ve Twitter ile paralel ilerlediğini söyledi. Özesmi, “Bu gidişle 4-5 yıl içinde dünyada Twitter kadar yaygın bir sosyal değişim aracına dönüşeceğini şahsen inanıyorum” dedi. Daha önce Greenpeace Akdeniz Genel Direktörlüğü görevini üstlenen Özesmi, burada geçirdiği 5 yılda, 1.5 milyon online aktivist topluluğu oluşturduğunu kaydetti. Özesmi, çalışmalarını sadece çevreyle sınırlamak yerine kadın hakları, ceza hukuku, kentleşme, hayvan hakları, engelli hakları, ekonomik adaletsizlik gibi konularda da sürdürebilmek için Change.org’a geçtiğini söyledi.
Change.org’un kira, sunucu ve çalışanların maaşları gibi bir çok gider kalemi olduğunu belirten Özesmi, “Kâr amacı gütmeyen bir kurumuz ancak değirmenin suyunun da akması gerekiyor. Gelir modelimiz ise yine sivil toplum kuruluşlarının (STK) güçlendirilmesine dayanıyor. STK’lar kampanyalarını sponsorlu olarak başlatabiliyor. Kullanıcılar bir kampanyayı imzalarken gözüken sponsorlu kampanyalar hakkında bilgi almak ister ve iletişim bilgilerinin paylaşılmasına izin verirse, iletişim bilgileri STK’lara gidiyor. Böylece STK’lar destekçi kazanıyor” dedi.
'Zarardayız ama amaç zaten para kazanmak değil, sosyal fayda'
Hangi görüşe sahip olursa olsun herkesin kendi kampanyasını Change.org’da başlatabileceğine değinen Özesmi, “Web sitesi ne bir reklam barındırıyor ne de kampanya başlatma işlemi için bir ücret talep ediyor. Change.org, kampanyaları yürütmüyor sadece onlara servis sağlayıcı olarak hizmet veriyor. Aynen Youtube ve Twitter gibi isteyen istediği bilgiyi burada paylaşarak bir kampanya başlatabiliyor” diye konuştu. Change.org’un dünya genelinde ortak bir bütçesinin olduğunu dile getiren Özesmi, “Maalesef şu anda kazancımız masrafl arımızı karşılamıyor. Site şu an sosyal fayda yatırımları ve elde ettiği gelirle kendini çeviriyor. Çok yakın bir dönemde tüm masrafl arımızı karşılar hale geleceğimizi ümit ediyorum. Ancak amacımız para kazanmak değil sosyal fayda sağlamak” dedi.
Başarıya ulaşan Change.org kampanyaları
Çimento fabrikası yatırımı durdu:
Türkiye Tabiatını Koruma Derneği tarafından başlatılan kampanya sonucunda, Hatay’da dağ ceylanlarının yaşam alanlarında kurulması planlanan çimento fabrikası çalışmaları durduruldu. MS hastaları SGK’dan yararlandı: Reyhan Dağderleyen isimli MS hastası kadın, 1233 imza toplayarak MS hastaları için hayati önem taşıyan 'plazmaferez' tedavisinin yeniden SGK kapsamına alınmasını sağladı. Kampanya, 40 bin MS hastasının tedavisine umut oldu.
Manzarayı kesen reklam panosu kaldırıldı:
Boğaziçi Üniversitesi öğrencileri, okul girişindeki reklam panosunun Boğaz manzarasını engellediği gerekçesiyle 2 bin 500 imza topladı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi panoyu kaldırdı.
Yunus parkı kapatıldı:
Yazar Buket Uzuner tarafından başlatılan kampanyada, Kaş’taki yunus parkının kapatılması için 23 bin imza toplandı. İmzalar kaymakamlık ve belediyeye teslim edildi. Bu sayede bölgede bulunan yunus parkı kapatıldı.