“Bir Bütün Olarak Dünya” Fotoğraf Sergisi



Goethe Enstitüsü İstanbul, ifa ve Milli Reasürans Sanat Galerisi işbirliği ile 1990’lar Alman Haber Fotoğrafçılığının farklı uslüplarından oluşan bir kesit; ‘Bir Bütün Olarak Dünya’ adlı sergiyle sunuluyor. Serginin küratörlüğünü Ulf Erdmann Ziegler üstlenmiş.

“Bir Bütün Olarak Dünya” başlıklı sergi, Demir Perde’nin kalkması ve Almanya’nın yeniden birleşmesiyle uzun bir aradan sonra Doğu ile Batı’yı yeniden bir bütün olarak görmemizi sağlayan geçen yüzyılın son on yılını kapsıyor. Sergide yer alan fotoğraflar, 1990’lardaki bu tarihsel durumun toplumsal, siyasal ve kültürel sonuçlarına dikkat çekiyor.

Haber fotoğrafçılarını, kamerasını ve donanımını yüklenmiş sansasyon peşinde bir ülkeden diğerine, bir felaketten ötekine koşturan gözü kara serüvenciler olarak düşünürüz. Oysa sergiye katılan fotoğrafçılar için durum biraz farklıydı. Temelde rahatsız edici, hatta şok edici sansasyonel fotoğraflar peşinde olmaktan ziyade duyarlı görsel haberlerdi ilgi alanları. Bu yaklaşım, genç kuşaktan kimi fotoğrafçının bağımsız bir görsel biçem geliştirmesine yol açtı. Yapıtlarındaki görsel imgelerin estetik ve psikolojik etkisini artırmak için büyük bir çaba gösterdiler.

Ancak, fotoğraflarının sanatsal bir amaca ve yüksek bir estetiğe sahip olması, haber fotoğrafçılığının ötesine geçtiğini gösteriyor. Sanatçıların ortak çabasının, güncel olayları haberleştirmenin çok ötesine geçmeyi hedefleyen yenilikçi bir ifade biçimine ulaşmak olduğu söylenebilir. Hepsi, dar anlamda kendilerinden istenilen işleri yapan fotoğrafçılar değil, tıpkı bir yazar gibi kendi bireysel görsellikleriyle bir habere kendi damgasını vuran, belirli bir konuda ve özel bir görsel dilde uzmanlaşmış insanlar.

Sergi, kendi işleriyle başkaları için çektikleri fotoğraflar arasında ayrım yapmayan, dünyayı verilen işin ötesinde bir bütün olarak, olduğu gibi ve gerçekliğe açık bir biçimde gösteren, kişisel duruşlarıyla şoke etmekten çok düşünmeye çağıran ve fotoğrafladıkları kişileri teşhir etmekten çok, hem sözde hem de özde onların onuruna saygı duyan sanatçıların yapıtlarından oluşuyor.

Sergide çoğu serbest fotoğrafçı olarak çalışan, Almanya’da 1950 sonrası sanatçıları arasında yer alan Wolfgang Bellwinkel, Axel Boesten, Fred Dott, Stephan Erfurt, Nikolaus Geyer, Martin Fengel, Jitka Hanzlová, Peter Hendricks, Kai-Olaf Hesse, Enno Kapitza, Eva Leitolf, Barbara Müller, Frank Müller, Karin Apollonia Müller, Ulrike Myrzik ve Manfred Jarisch, Julia Sörgel, Ingo Taubhorn, Corinna Wichmann’ın yapıtları özgün olarak ve basında yayımlanan biçimleriyle sunuluyor.