Big Ben'i 'Kurtarma' Komisyonu İşe Başladı



Birleşik Krallık parlamentosundan bir grup milletvekili, daha çok Big Ben adıyla bilinen Saat Kulesi'nin eğilmesinin nasıl önlenebileceğini araştırmaya başlıyor. Londra'nın en tanınmış simgelerinden olan Big Ben'in eğilmekte olduğu sonucuna varan uzmanlar, parlamentonun yer aldığı Westminster Sarayı'nda da çatlaklar oluştuğuna dikkat çekti. Avam Kamarası'nda oluşturulan heyet çalışmalarına başlarken, Imperial College öğretim üyelerinden Prof. John Burland, "Big Ben'deki eğilmenin en azından 10 bin yıl daha kaygı yaratacak boyutta olmadığını" söylüyor.

BBC Türkçe'nin haberine göre, Big Ben'in eğilmesini önlemek için toplanan milletvekilleri, Westminster Sarayı'nın satılıp yeni bir binaya taşınılması önerisini de ele alacaklar. Ancak böyle bir değişimin gerçekleşmesi olasılığı çok zayıf görülüyor. Milletvekilleri, onarım çalışmaları yapılırken geçici olarak başka bir binaya taşınılması fikrini de tartışacaklar.

Big Ben adını taşıyan çanın bulunduğu Saat Kulesi'nin inşaatı 1859 yılında tamamlanmıştı. O tarihten bu yana binanın altına beş katlı otopark ile yeni bir metro hattı inşa edildi.

'Kule zaten eğikti, çatlaklar da eski'

Bina altındaki katlı otoparkın inşaatı sırasında denetçi olarak görev alan inşaat mühendisi Prof. John Burland, Big Ben'in yıllardır eğik olduğunu, otopark çalışmaları başladığında da kuledeki eğikliğin açıkça görüldüğünü anlattı. Saat Kulesi'nin cephe kaplamasında herhangi bir çatlama olmadığına işaret eden Prof. Burland, eğikliğin büyük olasılıkla kulenin inşası sırasında ve cephenin kaplanmasından önce meydana geldiğine inanıyor.

Eğilme sorunu, 96 metre yüksekliğindeki Big Ben'in başına gelen ilk sorun değil. 1976 yılında saatın sarkacı gövdeden aşağı düşmüş, saatın mekanizması tamamen tahrip olmuş ve Big Ben tam 9 ay hizmet dışı kalmıştı.

Prof. Burland, Westminster Sarayı'ndaki çatlakların da yıllardır mevcut olduğuna işaret ediyor ve "Çatlak bulunmayan eski bina diye birşey olmaz. Aslında bu çatlaklar yararlı, zira bina, alttan geçen metro hattından ziyade, ısınmayla bağlantılı olarak hareket halinde ve bu hareketlilik çatlaklar çevresinde odaklanıyor. Bunlar olmasaydı, başka çatlaklar oluşurdu." diyor.