Beykoz ve Sarıyer de Boğaz'da



İstanbulluların oylarıyla belirlediği 4 numaralı Şehir Hatları vapurunun 4 ve 5’incisi olan Beykoz ve Sarıyer vapurları, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın katılımıyla Kabataş İDO İskelesi’nde düzenlenen törenle hizmete alındı. Törende İstanbul Milletvekilleri, AK Parti İstanbul İl Başkanı Aziz Babuşçu, Büyükşehir Belediyesi’nin Bürokratları ve vatandaşlar da yer aldı.

İstanbul’da ulaşım alanında yapılan yatırımlara değinen Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Büyükşehir Belediyesi’nin bütçesinin yüzde 50’sini ulaşım yatırımlarına ayırarak çok önemli hizmetlere imza attığını ifade etti ve yeni vapurların İstanbulluları hayırlı olmasını temenni etti. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2006 yılında 24 Nisan-24 Haziran arasında başlattığı kampanyada İstanbulluların oylarıyla seçilen 4 numaralı vapurun ilk 5 tanesinin hizmete girdiğine dikkat çeken Erdoğan, “Yeni vapurlara İstanbul'un semt adlarını vererek Şirket-i Hayriye geleneğini sürdürüyoruz. Bizim mühendislerimizce bizim tersanelerimizde yüzde 100 yerli üretim olarak imal edildi. Herbiri yaklaşık 9.5 milyon TL'ye mal oldu. 103 gemisi olan İDO günde 322 bin yolcu taşıyor ve sektöründe dünya liderlerinden biri halinde. Bu bizler için iftihar vesilesi” dedi.

Başkan Topbaş; “Kaliteli ve hızlı ulaşım araçları sunuyoruz”

Açılış töreninde konuşan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da şehirlerin medeniyet ölçüsünün insanların toplu taşıma araçlarını kullanma oranına bağla olduğunu belirterek, “Şehirlerin medeniyet ölçüsü insanların toplu taşımı kullanma oranına bağlıdır. Bunun için de kaliteli, konforlu, güvenlikli ulaşım araçlarını ortaya koyuyoruz” dedi. Şehrin en önemli sorunu olan ulaşım meselesinin çözümü için Ulaşım Master Planı hazırladıklarını vurgulayan Başkan Topbaş, hizmete alınan Beykoz ve Sarıyer vapurlarıyla 4. numaralı vapurun ilk 5 tanesini tamamladıklarını, yakın zamanda bir 5’lik demetin daha ihalesini yapacaklarını kaydetti.



Törende konuşmaların ardından Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul Milletvekilleri ve İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy ile birlikte kurdele keserek vapurları hizmete aldılar. Başbakan Erdoğan, daha sonra beraberindekilerle Beykoz vapurunu gezdi. Yetkililerden vapur hakkında bilgi alan Erdoğan’a simit ve çay ikram edildi. Kabataş’tan hareket eden vapur, kısa bir tur attıktan sonra Beşiktaş iskelesine yanaştı.



4 numaralı vapurun teknik özellikleri

• 2006 yılında iki ay süren (24 Nisan - 24 Haziran) bir kampanya ile belirlenen ve 368 bin 575 oy kullanılan kampanyada oyların yüzde 41’ini alan 4 numaralı modelin üretimine Tuzla Çeliktrans Tersaneleri’nde başlandı. Türk mühendislerce kendi tersanelerimizde inşa edilen vapurların her birinin maliyeti 9,3 milyon dolar.

• Boyu 68 m, eni ise 13 m. olan vapur, 1.800 yolcu kapasiteli ve 14 knot deniz mili hız yapabiliyor.

• Dünyanın en gelişmiş manevra gücüne ve kabiliyetine sahip sistemlerden birisiyle donatılan gemi, mevcut vapurlardan daha kısa zamanda seferlerini tamamlayacak. 4 ana jeneratör, elektrik motoru tahrikli Azimut Pervane Sistemi, gelişmiş seyir cihazları ve yüksek ivmeli yavaşlama ve hızlanma özellikleri ile de son derece güvenli.

• Geniş ve ferah salon, panoramik camlar, klima sistemi ve minimum titreşime sahip geminin üst, ön ve arkası açık. Güvertede oturma yerleri mevcut ve otomatik kapı sistemi ile iskeleye yanaşmadan kapılar açılmayacak.

• Her türlü konforun düşünüldüğü gemiler, ayrıca minimum yakıt sarfiyatı ve ideal egzost emisyon değerleri ile de çevreci özelliğe sahip.

• İçinde; revir, bebek bakım odası, evcil hayvan barınakları, büfe, 6 adet plazma televizyon ve 1 adet DVD player, GPS üzerinden uyduya kilitlenebilen dijital anten sistemi gibi sosyal donatı alanlarının da bulunduğu gemilerde, fiziksel, görme ve işitme engelliler için de tasarımlar yeralıyor. Engelliler için uygun rampa, engelli tuvaleti, özel ışık ve ses düzeni zemin kaplaması gibi özellikler bunlardan bazıları.

• Şehir Hatları konseptindeki ahşap sıcaklığını İstanbullular’a yaşatmayı sürdürmek için Afrika’dan getirilen 14 ton iroke ağacı menşeyli ahşap malzeme kullanıldı.

• Yeni gemilerde, gemicilerin halat mahalli de yolculardan ayrılarak oluşabilecek herhangi bir tehlikenin önüne geçildi.