‘Hayırseverliğin Nobeli’ sayılan Carnegie ödüllerinden
birinin Koç ailesine verilmesi nedeniyle, New York’ta bulunan Koç Holding
Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, grubun beyaz eşyada bir dünya markası almak
istediğini söyledi. Mustafa Koç, bu açıklamayı, ABD eski Başkanı Bill Clinton’ın
Ülker grubunun satın aldığı dünya markası Godiva’dan çikolata aldığının
hatırlatılması üzerine yaptı. Mustafa Koç, Milliyet’in, “Clinton’ın çikolata
aldığı Godiva bir dünya markası ama Türkiye’den çıkmadı, bir Türk şirketi
(Ülker) satın aldı. Türkiye’den neden dünya markası çıkmıyor” şeklindeki
sorusunu yanıtlarken, grubun beyaz eşyada bir dünya markası alma planı olduğunu
belirtti. Mustafa Koç, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Dünya markası olmak çok zor. Ülker’in Godiva’yı alması gurur verici. Çünkü
daha üstü yok. Biz de grup olarak beyaz eşyada bir dünya markası almayı
düşünüyoruz.”
Zanussi’yi düşündük
Mustafa Koç’un açıklamalarını, grubun, bu konuda bazı arayışları olduğunu,
satışı sözkonusu bazı markaların durumunu değerlendirdiğini gösterdi. General
Electric ve Zanussi (İtalyan beyaz eşya devi) gibi markaları düşündüklerini
ifade eden Mustafa Koç, Zanussi’nin 2 milyar dolar istediğini, bunun da çok
yüksek bir rakam olduğunu belirtti. ABD’li General Electric firmasının
yetkilileri ise, daha önce Koç Holding’le bir görüşmeleri olduğunu açıklamıştı.
Sıfırdan, global ligde sözü geçen bir marka yaratmanın çok zor olduğunu anlatan
Mustafa Koç, bu yüzden grup olarak satın almaya odaklandıklarını söyledi.
Birçok marka satın aldı
Bilindiği gibi Koç grubunun beyaz eşyadaki en önemli markası Arçelik. Bu
şirketin çatısı altında özellikle dış pazarlara dönük markası Beko, İngiltere
gibi bazı Avrupa ülkelerinde önemli pazar paylarına sahip. Ayrıca
elektronik ve beyaz eşyada bazı markaları da (Arctic, Blomberg, Leisure, Flavel,
Grundig, Elektrain Brengez) satın almıştı.
Tartışmasız beyaz eşya
Grubun global marka sahibi olma planında tek seçenek beyaz eşya mı?
Mustafa Koç’un buna yanıtı “Kesinlikle beyaz eşya” şeklinde. “Elektronik farklı
bir konu” diyen Koç, ‘Bir dünya markası’ sloganıyla öne çıkan Beko’yla ilgili
olarak “Üretim ve kalite olarak dünya markalarından farkı yok. Ama mağazada biri
1000 dolar, diğeri 1400 dolarlık etiketle satılıyor” dedi. Aradaki farkın
‘marka’ olgusundan kaynaklandığı ortaya çıktı.