Beyaz Eşya İhracatı 2,5 Milyar Doları Aştı



İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri (İMMİB) verilerinden derlenen bilgiye göre, geçen yılın ilk 9 ayında buzdolabı, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi, derin doncurucu, kurutucu ve fırından oluşan 6 ana ürün grubunda 2 milyar 484 milyon 937 bin dolar olan beyaz eşya ihracatı, bu yılın aynı döneminde yüzde 0,8 artarak 2 milyar 504 milyon 879 bin dolara yükseldi.

Buzdolabı ve soğutucuların ihracatı söz konusu dönemde, yüzde 5,4 azalmasına rağmen, bu ürün grubu 938 milyon 620 bin dolarla sektör ihracatının lokomotifi oldu. Buzdolabı ve soğutucular bu rakamla, toplam sektör ihracatının yüzde 37,4'ünü tek başına karşıladı. Bu ürünü, 531 milyon 577 bin dolarla çamaşır makineleri, 492 milyon 319 bin dolarla fırınlar ve ocaklar, 300 milyon 435 bin dolarla bulaşık makineleri, 147 milyon 582 bin dolarla derin dondurucular, 94 milyon 343 bin dolarla kurutma makineleri takip etti.

İlk 9 ayda, en yüksek ihracat artışı ise yüzde 7,9 ile derin dondurucularda olurken, bulaşık makineleri ihracatı yüzde 7,8 arttı.

İhracatta ilk 5'i Avrupa ülkeleri oluşturuyor

Bu dönemde, sektörün en fazla ihracat yaptığı ilk 10 ülkenin 7'sini Avrupa ülkeleri oluştururken, en çok ihracat geliri elde edilen ülkeler sırasıyla İngiltere, Almanya, Fransa, İtalya ve İspanya oldu. Ocak-Eylül döneminde en fazla ihracat 457 milyon 577 bin dolarla İngiltere'ye gerçekleştirilirken, bu ülkeyi 306 milyon 708 bin dolarla Almanya, 268 milyon 333 bin dolarla Fransa, 146 milyon 46 bin dolarla İtalya, 136 milyon 715 bin dolarla İspanya izledi.

Söz konusu dönemde sektör ihracatının en fazla arttırdığı ülkeler ise yüzde 14,7 ile İspanya, yüzde 13,9 ile İsrail, yüzde 11,1 ile Libya, yüzde 8,1 ile İsveç oldu.

Adet bazında ihracat rakamları

Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) verilerine göre, geçen yılın ilk 9 ayında 11 milyon 934 bin 886 adet olan beyaz eşya ihracatı, bu yılın aynı döneminde yüzde 1'lik azalışla 11 milyon 777 bin 179 adet oldu.

Bu dönemde, adet bazında en fazla ihraç edilen ürün 3 milyon 954 bin 887 adetle buzdolabı olurken, bu ürünü 2 milyon 963 bin 141 adetle çamaşır makinesi, 2 milyon 188 bin 373 adetle fırın, 1 milyon 506 bin 294 adetle bulaşık makinesi,  682 bin 96 adetle derin dondurucu, 482 bin 388 adetle kurutucu takip etti.

İç satış da yüzde 7 arttı

Sektörün, Ocak-Eylül döneminde iç pazarda sattığı ürün sayısı ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 7 artarak 5 milyon 235 bin 959 adet oldu. Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) verilerinden derlenen bilgiye göre, geçen yılın ilk 9 ayında 4 milyon 908 bin 140 adet olan iç pazar satışı, bu yılın aynı döneminde yüzde 7 artarak 5 milyon 235 bin 959 adede yükseldi.

İç satış oranı geçen yıla göre yüzde 9 artan buzdolabı, 1 milyon 577 bin 729 adetle bu dönemde en fazla satılan ürün oldu. Bu ürünü, 1 milyon 412 bin 565 adetle çamaşır makinesi, 1 milyon 97 bin 806 adetle bulaşık makinesi, 591 bin 138 adetle fırın, 505 bin 645 adetle derin dondurucu, 51 bin 76 adetle kurutucu izledi.

Üretim son 5 yılın zirvesinde

İlk 9 ayda üretilen beyaz eşya adedi ise geçen yıla göre yüzde 1 artarak 16 milyon 475 bin 194'e ulaşırken, bu rakam, söz konusu dönem bazında son 5 yılın en yüksek seviyesi oldu. Bu dönemde, buzdolabı üretimi geçen yıla göre yüzde 3 azalmasına rağmen 5 milyon 720 bin 464 adetle en fazla üretilen ürün oldu. Buzdolabını, 4 milyon 161 bin 625 adetle çamaşır makinesi, 2 milyon 847 bin 663 adetle fırın, 2 milyon 467 bin 131 adetle bulaşık makinesi, 727 bin 362 adetle derin dondurucu, 550 bin 949 adetle kurutucu oldu.