1930’larda sivil havacılık için ‘tayyare fabrikası’nı kuran Nuri
Demirağ’ın öyküsünü yönetmen Savaş Güzne belgeselleştirdi. Güvezne “Bu belgesel
bana cumhuriyet tarihine yeni bir bakışın gerekliliğini öğretti”
diyor.
Nuri Demirağ adını hiç duydunuz mu? Peki ya “İstanbul,
Beşiktaş’ta uçak fabrikası kuran kişi” desem? Bundan 74 yıl önce Beşiktaş’ta
bugünkü Deniz Müzesi, vakti zamanında bir uçak
fabrikasıydı.
Burayı kuran kişi de Nuri Demirağ adlı bir girişimciydi.
Demirağ şimdi bir belgeselle tekrar gündeme geliyor. Yönetmen Savaş Güvezne’nin,
‘Beşiktaş’ta Bir Tayyare Fabrikası’ adlı belgeseli, Türkiye’nin
ilk uçak sanayisi girişimcisinin pek fazla bilinmeyen hayat hikâyesini
anlatıyor.
İşte belgeselde anlatılan Demirağ’ın hayatı: İstanbul’un
işgali sırasında ticarete atılıp ‘Türk Zaferi’ adlı sigara kâğıdı üreten
Mühürzâde Nuri Bey, çok sayıda demiryolu, fabrika ve bakanlık binası inşa
etti.
Soyadı kanunu çıktığında Atatürk, demiryolu yapan Nuri Bey’e
‘Demirağ’ soyadını uygun gördü.
Demirağ’ın yaşamını değiştiren olay ise
1930’lu yıllarda ekonomik sıkıntı yaşayan Türkiye’ye uçak alınabilmesi için
halkın desteğini almak amacıyla bir kampanya düzenlenmesi
oldu.
‘BEN BU İŞE TALİBİM’
Demirağ “Madem ki bir
millet tayyaresiz yaşayamaz, öyleyse bu yaşama vasıtasını başkalarının lütfundan
beklememeliyiz. Ben bu uçakların fabrikasını yapmaya talibim’’ diyerek 1936’da
Beşiktaş’taki Hayrettin Paşa İskelesi’nde, bugün Deniz Müzesi olarak kullanılan
binayı yaptırdı.
‘Tayyare Etüd Atelyesi’ne, Fransa’da uçak mühendisliği
okumuş arkadaşı Selahaddin Alan ile birlikte yurtdışından uzmanlar getirdi.
Adının ilk iki harfini taşıyan ‘Nu. 36’ adını verdiği uçağını imal
etti.
Türk Hava Kurumu (THK) bu uçakları almaya talip oldu. Ama önce
deneme uçuşu yapılmalıydı. Alan bu işe gönüllü oldu. Eskişehir’de havaalanının
çevresinde drenaj için hendek kazıldı. Ancak bunu bilmeyen Alan, hendekten daha
önce iniş yaptı, hendeğin içine düşerek öldü. Bu olay, Nuri Demirağ için bir
dönüm noktası oldu. Zira THK, sipariş ettiği 65 uçağı almaktan vazgeçti. Demirağ
da kurumu mahkemeye verdi ancak dava THK lehine sonuçlandı.
Demirağ,
atölyede yapılan uçakların testlerinin yapılacağı pist için Yeşilköy’de, şu anda
‘Atatürk havalimanı’ olarak kullanılan yeri satın aldı ve
bölgeye bir uçuş sahası yaptırdı. Burada bir de pilot ve teknisyen yetiştirmek
üzere ‘Nuri Demirağ Gök Okulu’ kurdu. Uçak tamir atölyesi ve
hangarların da olduğu bu alana ‘Nuri Demirağ Gök Stadyumu’
deniliyordu.
Bu okul 246 pilot yetiştirdi. Demirağ sonunda Türkiye’de
üretilen ilk yolcu uçağı ‘Nu.D.38’i de imal etti. İlk şehirlerarası uçuşunu 26
Mayıs 1944’te İstanbul’dan Ankara’ya yapan ‘Nu.D.38’, sivil havacılık sayfasını
da açmış oldu.
UÇAKLARININ TÜMÜ HURDAYA GİTTİ
Ancak
işler Demirağ’ın umduğu gibi gitmedi ve Türk Uçağı projesi büyük bir zararla
sona erdi. Demirağ’ın Yeşilköy’deki arazisi de 1944’te kamulaştırıldı. Uçakların
tümü, tek bir nümune kalmamak üzere hurdacıya verildi. Buna isyan ederek başta
Cumhurbaşkanı İnönü olmak üzere bütün hükümet üyelerine sayısız mektup yazan
Demirağ’ın bu çabaları da sonuçsuz kaldı. Dut ağacı ziraatından paraşüt
imalatçılığına dek çok çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren Demirağ, 1939
Erzincan depreminde de depremzedelere bizzat yardım etmişti.
1936’da bir
tesadüf sonucu tanıştığı Nâzım Hikmet’e de Cihangir’deki evini bedelsiz tahsis
eden, zor günlerinde şair Neyzen Tevfik’e yardımcı olan Demirağ, tekparti
döneminde İsmet İnönü’nün karşısında ilk muhalefet partisi olan Milli Kalkınma
Partisi’nin de kurucusuydu. İlk özel radyoyu da kurmaya teşebbüs eden ama izin
alamayan Demirağ, bir süre milletvekilliği de yaptı. Hayatı 13 Kasım 1957’de,
şeker hastalığı nedeniyle İstanbul’da yaşama veda etti.
Yönetmen Savaş
Güvezne “Demirağ’ın cesur girişimciliği, araştırmacılığı, yalnızca demiryolları
ve uçak sanayisiyle kalmamış, yaşamı boyunca, o gün için hayali güç, bugünse
yaşamımızın parçası olan projelere imza atmış, peşinden koşmuştur” diyor ve
ekliyor:
“Bu belgesel ve Nuri Demirağ, benim için cumhuriyet tarihine
yeni bir bakışla bakılması gerekliliğini öğretti. Resmî tarih anlayışının
ötesinde, sözlü tarih yaklaşımının, inanılmaz öykülerin yer aldığı, farklı bilgi
ve belgelerin olduğunu, yerleşik kanaatlerin aksine, başka bir dünyanın da var
olduğunu hatırlattı.” Gökçe Uygun bİa
Nuri Demirağ’ın Türkiye’de
‘ilkleri’
Türkiye’de sivil havacılık sanayisinin önderi olarak
bilinen Nuri Demirağ’ın yaptıkları bu alanla da sınırla değil: »Seri üretim
olarak 1936’da ilk Türk uçağını yaptı. »Çokpartili rejimdeki ilk muhalafet
partisini kurdu. »Ankara’nın doğusuna ilk demiryolunu yaptı. »İlk yerli
paraşütü üretti. »1922’de ilk Türk sigara kâğıdını üretti. »Bursa’da
Sümerbank’ın Merinos fabrikasını kurdu. »İstanbul Boğazı’na özel köprü
yaptırmayı projelendirdi. »İlk şehir ve köy planlarını
hazırladı. »Karabük’te demir ve çelik fabrikasını kurdu. »İzmit’te selüloz
fabrikasını kurdu. »Sivas’ta çimento fabrikalarını kurdu. »İstanbul’daki
büyük hal binasını yaptı.