Tapu müdürlükleri, hak sahibinin talebi
üzerine, kendi yetki alanı dışında kayıtlı bulunan taşınmazlarla ilgili
tapu işlemlerini, taşınmazın kayıtlı bulunduğu tapu
müdürlüğünden yetki almak ve kanunen bir engel olmadığını tespit etmek suretiyle
yapmaya yetkili olacak.
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın (Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü) Tapu
Müdürlüklerince Yetki Alanı Dışında Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu
İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliği Resmi
Gazetede yayımlandı.
Yönetmelikle, tapu müdürlükleri tarafından kendi yetki alanı dışında kayıtlı
bulunan taşınmazlarla ilgili Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenecek
akitli ve akitsiz tapu işlemlerinin yapılmasına ilişkin usul ve esasların
belirlenmesi amaçlanıyor. Resmi yazışma ile yapılan tapu işlemlerinde ve tapu
işlemleri öncesinde kadastro müdürlüklerince tescil bildirimi beyannamesi
düzenlenmesi gereken işlemlerde bu Yönetmelik hükümleri uygulanmayacak.
Tapu müdürlükleri, hak sahibinin talebi üzerine, kendi yetki alanı dışında
kayıtlı bulunan taşınmazlarla ilgili tapu işlemlerini, taşınmazın kayıtlı
bulunduğu tapu müdürlüğünden yetki almak ve kanunen bir engel olmadığını tespit
etmek suretiyle yapmaya yetkili olacak. Tapu işleminin tamamlanması için mevzuat
gereği birden fazla kimsenin veya temsilcisinin irade beyanında bulunması
gerekli ise bunların tamamının imza sırasında yetki verilen tapu müdürlüğünde
birlikte hazır bulunmaları zorunluluğu bulunacak.
Tapu müdürlüğüne, yetki alanı dışında kayıtlı bulunan taşınmaza yönelik tapu
işlemiyle ilgili talepte bulunulduğunda, tapu işleminin taraflarını ve talebin
konusunu açıkça belirtmek suretiyle, tapu işleminin yapılması için yetkili tapu
müdürlüğünden yetki isteyerek, talep konusu taşınmazın tapu kayıt örneği ile hak
sahibinin belirlenmesi için gereken tescile esas belgelerin resmi yazı ile veya
elektronik ortamda gönderilmesini talep edecek.
Başvuru istem belgesinde, resmi senette veya istem belgesinde yetki yazısının
tarihi ve sayısı ile işlemin yapılmasında kanunen bir engel olmadığı
belirtilecek.
Yetki verilen tapu müdürlüğü talep konusu tapu işlemiyle ilgili tapu
harçlarının ve döner sermaye bedelinin tahsilini sağlamakla yetkili ve sorumlu
olacak.
Yönetmelik kapsamında yetki alınmak suretiyle gerçekleştirilecek tapu
işlemlerini yürütecek Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemine (TAKBİS) dahil tapu
müdürlüklerini belirlemeye Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü yetkili olacak.
Yönetmelik, üç ay sonra yürürlüğe girecek.
Tapu ve kadastro kurulunun görev, yetki ve çalışma
usulleri
Öte yandan, Resmi Gazetenin bugünkü sayısında Tapu ve Kadastro Kurulunun
Görev, Yetki ve Çalışma Usul ve Esaslarını belirleyen yönetmelik de
yayımlandı.
Yönetmelikle, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün görüşüne esas olmak üzere;
Genel Müdürlüğe intikal eden tapu ve kadastroyla ilgili konular ile bunlara
ilişkin uygulama ve görüş farklılıklarını gidermeye yönelik Tapu ve Kadastro
Kurulunun kuruluş, görev, yetki ve çalışma usul ve esaslarını belirlemek
amaçlanıyor.
Kurul, Genel Müdürün veya incelenen konunun niteliğine göre görevlendireceği
bir genel müdür yardımcısının başkanlığında, Teftiş Kurulu Başkanı, Birinci
Hukuk Müşaviri, Tapu Dairesi Başkanı, Kadastro Dairesi Başkanı ile Genel Müdür
tarafından görevlendirilecek, ikisi kadastro ve teknik, ikisi de tapu ve hukuk
konularında en az 10 yıllık mesleki bilgi ve deneyime sahip kişilerden
oluşacak.
Kurul, ihtiyaç duyulduğu takdirde görüşlerine başvurmak üzere, inceleme
konusunu Kurula intikal ettiren daire başkanı, konusunda uzman Genel Müdürlük
personeli veya diğer kişileri toplantılara çağırabilecek, ancak bu kişilerin oy
kullanma hakları bulunmayacak.
Yönetmeliğe göre, Kurulda görevlendirileceklerin 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun ilgili maddesinde belirtilen genel şartları taşımaları gerekecek.
Tapu ve Kadastro Kurulu görevleri ile ilgili olarak ihtiyaç duyduğu her türlü
kayıt, belge ve bilgiyi ilgili birimlerden isteyebilecek.
Kurul kararları, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü görüşünün oluşturulmasında
tavsiye hükmünde olacak. Kurulun sekretarya işleri Kurul bünyesinde oluşturulan
şube müdürlüğünce yürütülecek.