Batılılar için Türkiye Fırsatlar Ülkesi



Resmi verilere göre, Türkiye'nin işsizlik oranı ilk kez olmak üzere geçen yıl yüzde 10'un altına düştü. Gençler arasındaki işsizlik oranı da yüzde 19,8 olmasına rağmen çoğu Avrupa ülkesine parmak ısırtacak düzeyde seyrediyor.

Deutsche Welle Türkçe'nin haberine göre, geçen hafta beraberindeki işadamları heyetiyle Türkiye'ye giden Bavyera Eyalet Ekonomi Bakanı Martin Zeil, özgüveni olan bir Türkiye ile karşılaştıklarını ve Türkiye'nin son on yılda çok değiştiğini söyledi. Bavyera Ekonomi Bakanı Zeil, Türkiye'nin enerji ve altyapı ile hava ve uzaycılık alanlarında Alman şirketleri için büyük fırsatlar sunduğunu, Türkiye'de teknoloji ve ileri teknolojiler konusunda aynı göz hizasında görüş teatisi yapılabilecek muhataplarla karşılaştıklarını anlattı.

Türkiye Ekonomi Bakanlığı'nın verilerine göre, Türkiye'de faaliyet gösteren yabancı şirket sayısı geçen yıl 30 bin sınırını aştı. Bu artışın ekonomik şartların elverişli olmadığı bir döneme rastlaması, önemini daha da arttırıyor. En önemli ticaret ortaklarının bulunduğu Avrupa Birliği krizlerle boğuşurken, komşu Suriye'deki iç savaş da Arap ülkelerine mal sevkiyatı yapılmasını zorlaştırıyor.

Türkiye'nin yüksek miktarda enerji hammaddesi ithal ettiği İran'ı ise Batılı ülkelerin nükleer anlaşmazlık yüzünden uyguladığı mali ve ekonomik yaptırımlar zayıflatıyor.

Büyümeye devam

Bu olumsuz tablonun Türk ekonomisini etkilemesi kaçınılmazdı. 2010 yılında yüzde 9,2, 2011'de ise yüzde 8,5 oranında büyüyen Türk ekonomisi Avrupa Birliği'nin negatif büyümeyle kapattığı 2012 yılında yüzde 2,5 oranında büyüyebildi. Uluslararası enstitüler 2013 yılı büyüme hızının yüzde 3,5 ila yüzde 4,6 olacağını tahmin ediyor.

Türkiye'nin en büyük problemi cari işlemler açığından kaynaklanıyor. Dışarıya sattığından çok daha fazlasını ithal eden Türkiye, enerji ithalatına bağımlı olması yüzünden cari açığı azaltmakta zorlanıyor. Türkiye'nin ekonomik kalkınmasında itici gücü işadamlarından ve müteşebbisten aldıklarını belirten Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu, Türkiye'nin Cumhuriyet'in yüzüncü yıldönümüne isabet eden 2023 yılında dünyanın en büyük on ekonomisi arasına girebilmesi için coğrafi ufkunu genişletmesi gerektiğini söylüyor. Son yıllarda 64 ülkeyle vize mecburiyetini karşılıklı kaldıran Türk hükümeti dünyaya daha fazla açılabilmek için nakliyatçılığa özel teşvik de uyguluyor.

Bu alanda Türk Havayolları önemli hamleler yaptı. Bir kamu ortaklığı olan THY son on yılda yolcu sayısını dört kat arttırdı. 2013 yılında 46 milyon yolcu taşımayı hedefleyen şirket 2020 yılında da 90 milyon yolcu sınırını aşma azminde. Trakya'nın Karadeniz sahilinde inşa edilecek dev havalimanı İstanbul'un Avrupa'nın en büyük kavşak noktalarından biri olmasını sağlayacak.