Başkalarının Şirket Sırrı Dediği Bilgileri Biz Kitapçık Yapıp Dağıtıyoruz
1995 yılından bu yana Türkiye pazarında
Hotpoint-Ariston ve Indesit markalarıyla
faaliyet gösteren Indesit Company, Avrupa'nın ikinci, dünyanın
ise beşinci büyük beyaz eşya üreticisi. Yıllık cirosu 3,4 milyar Euro'yu geçen
şirket, dünyadaki 24 ticari teşkilatıyla yılda 15 milyon adetin üzerinde üretim
yapıyor. 18 ülkede üretim tesisi ve 17 binin üzerinde çalışanıyla Indesit
Company, yenilikçi bir şirket olarak tanınıyor. Ürünlerinde fonksiyonellik ve
tasarımla öne çıkan şirket, 2007'den bu yana da Türkiye'de beyaz eşya pazarında
hem üretimde hem de satışta atak yapıyor.
Indesit Company'nin Manisa'da da 1990 yılında kurduğu
küresel düzeyde başarılara imza atan bir soğutucu fabrikası faaliyette. Manisa
fabrikasının yıllık üretim kapasitesi 2008'de 1 milyon adet soğutucuya ulaşmış.
2006'dan bu yana üretim adedini yüzde 40 artıran fabrika, 2007'de üretiminin
yüzde 80'ini Avrupa ve Uzakdoğu'ya ihraç etmiş. Türkiye satışlarını da yüzde 30
artıran şirket, global hedeflerine Türkiye operasyonunun katkısıyla ulaşmış.
Manisa fabrikası, 2007 yılında Indesit Company'nin İtalya, Rusya, Polonya,
İngiltere ve Çin'deki 18 fabrikası arasında birinci gelerek 'Kalite Ödülü'nü
kazanan üretimi de yapmış. Manisa fabrikasını özel kılan bir başka yanı daha
Indesit Company bünyesindeki fabrikalar içinde yüzde 100 lokal yönetici ile
yönetilen tek fabrika olması. Indesit Türkiye yönetimi bunun büyük bir onur ve
beraberinde sorumluluk olduğunu ifade ediyor.
Manisa'da tüm dünyada kalitesi onaylanan no frost, çift ve tek kapılı
buzdolaplarıyla derin dondurucular dâhil olmak üzere 42 ayrı model üretilirken
900 kişiye iş imkanı sağlanıyor.
Başarı, bilgiyi paylaşınca geldi
"Manisa fabrikasında uygulanan yöntemler kuruma hem yenilikçi olma hem de
gelişmede büyük ivme kazandırıyor." diyen Indesit Company Türkiye Genel Müdürü
Andrea Ojietti, "Amacımız farklı olmak ve bunu da basit
yöntemlerle yapmak. Hedeflerimizi tüm çalışanlarımızla paylaşıyor, pek çok
şirketin gizli dediği bilgileri biz bir kitapçık halinde çalışanlarımıza
veriyoruz. Eğer problemi tanımlayıp konuyu çalışanlarımızla paylaşırsak, bize
sadece iyi gidişatı takip etmek kalıyor." diye konuşuyor.
Manisa fabrikasının çalışanları yeni ve yenilikçi proje üretmede de çok
verimliler. Bir yıl içinde uygulanabilir 100 proje üreten çalışanlar,
yenilikçilik konusunda yüreklendiriliyorlar. Yönetimin bu konuda çalışanlara
yaklaşımı, süreçte onlara koçluk yapmak. Fabrikada 'hayır' ve 'mümkün değil'
sözcüklerini kullanmamayı ilke haline getiren Indesit çalışanları, iş yaparken
farklı bir felsefeye sahipler: İşleri en basit haliyle yapmak ve temele inmek.
Indesit'in amacı bu yaklaşımı sadece fabrika içinde değil Manisa'daki yan
sanayilerine de benimsetmek.
Tasarımlar ödül alıyor
Indesit Company'de temele inen iş yapış modeli uygulanırken Ar-Ge'ye de
gereken önem veriliyor. Ar-Ge laboratuvarında büyük bir ekip çalışırken, dünyaca
ünlü iki tasarımcı da ekip içinde yer alıyor. Makio Hasuike ve Giorgetto
Giugiaro gibi ünlü tasarımcıların uzun yıllardan bu yana Indesit için
tasarladığı farklı ürünler dünyada pek çok prestijli tasarım ödülüne de layık
görülüyor.
Indesit Company'de İtalyan tasarımı, Türk işgücüyle birleşip Manisa'daki
üretim ve kalite başarısı yakalamış. Şirket yaptığı hemen her yenilikle dünyanın
prestijli yarışmalarında pek çok ödül almış. Ödüller arasında son dönemde
tasarımıyla öne çıkan, sadece çamaşır odaları için değil salonlarda bile kendine
yer bulabilen Moon çamaşır makinesi. Giorgetto Giugiaro tarafından tasarlanmış.
Indesit Moon, 'En iyilerin en iyisi' ödülünü çamaşır makinesi dalında
Yunanistan'da yapılan yarışmada alırken, İngiltere'de de 'Yılın Ödülü'ne layık
görülmüş.
Otomobil çizgilerini taşıyan çamaşır makinesi olur mu,
olur!
Indesit Company'nin dünyaca ünlü iki tasarımcısı Makio
Hasuike ve Giorgetto Giugiaro, Indesit için özel
tasarımlar çiziyor. Makio Hasuike; Colombo, Fiam, Hotpoint-Ariston,
Villeroy&Boch, Franco Pozzi, WMF, Rubinetterie Christina ve Gedy gibi farklı
alanlardaki ürünlere tasarımlar çizerken, Giorgetto Giugiaro'nun kariyeri
otomobille başlıyor. Daha 17 yaşındayken Fiat Stil Merkezi'nde stil direktörü
olarak kariyerine başlayan Giorgetto Giugiaro; Ferrari 250 GT, Maserati 5000,
Aston Martin DB4 ve Fiat 850 Spider gibi çizgisiyle öne çıkan araba modellerinin
tasarımını gerçekleştirmiş. Neredeyse dünyadaki tüm tasarım ödüllerini toplayan
Moon çamaşır makinesinin de tasarımcısı olan Giugiaro, üründe estetik ve
tüketici beklentilerini bir araya getirerek farklı bir yaklaşım ortaya koymuş.
Renkleri çok önemseyen ünlü tasarımcı geleneksel 'beyaz'ın yanı sıra farklı
duyguları yansıtan 'parlak' ve 'modern' renklerde ürünler de tasarlamış.
Şirketin tasarımı ile öne çıkan ürünleri arasında Hotpoint?Ariston çamaşır
makinesi ve Hotpoint?Ariston Quadrio buzdolabı da var.
İtalyan ürünlerinde tasarımın öne çıkışı elbette tesadüf değil. Dünya,
İtalyanları, tasarımıyla fark oluşturan ürünlerin ülkesi olarak kabul ediyor.
"Peki, tasarımdaki bu fark nasıl oluştu?" soruma Genel Müdür Ojietti, "Dünya
üzerinde sanat eseri olarak kabul edilen şaheserlerin yüzde 60'ı İtalyan
sanatçılar tarafından üretilmiştir. Biz zaten bu tasarımların ve eserlerin
ortasında doğuyor ve yaşıyoruz, yani görselliği bir yaşam biçimi olarak
kanıksıyoruz. Ancak diğer yandan Indesit ürünleri için tasarım mı, kalite mi
diye bir sıralama yaparsak bir numaraya kaliteyi koyarız. Tasarım, kaliteli
ürünü sadece özgün yapar. Biz tasarımın yanına bir de yenilikçiliği ekleriz."
diyor.
Tasarımlarıyla ödül almış bir şirketin genel müdürüne kendi sektöründeki Türk
ürünlerinin tasarımlarını nasıl değerlendirdiklerini soruyorum, "Bazıları güzel,
bazıları değil." diyerek samimi ama politik bir cevap veriyor ve devam ediyor:
"Tasarım anlık değil, süregiden bitimsiz bir süreçtir."
Türk yan sanayinin başarısı göz kamaştırıyor
Indesit Company Türkiye'nin başarısında yine Türk KOBİ'lerinden oluşan yan
sanayinin de epey katkısı var. Sadece Türkiye için değil, dünyadaki tüm
fabrikaları için üretim yapan Manisa'daki yan sanayi işletmelerinin 2007'de
Indesit'e yaptıkları ihracat 50 milyon Euro'yu bulmuş. 2002 yılında ihracattaki
rakamın sıfır olduğu dikkate alınırsa, Indesit'in ekonomimize katkısının sadece
istihdam oluşturmak olmadığı daha net anlaşılır. AB uyum çalışmaları içinde
Manisa'daki 200 yöneticiye farklı alanlarda eğitim veren şirket, yan sanayi
üreticilerini iş ortağı olarak görüyor ve rekabetçi olmaları için yatırım da
yapıyor.
Peki, Indesit neden Türkiye'ye yatırım yapıyor?
"Türkiye son yıllarda Avrupa'nın beyaz eşyada önemli bir üretim merkezi
haline geldi, çünkü bunun için pek çok iyi neden var. Kaliteli işçilik,
Türkiye'nin Avrupa'ya ve gelişen yeni pazarlara yakın olması, giderek her gün
gelişen rekabetçi yan sanayi, genç ve hızlı büyüyen nüfus, inşaat ve makine
yatırımı açısından maliyetlerinin düşük ve yine makine sanayiinin rekabetçi
olması, beyaz yakalı personelin kalitesi ve şirketlerine bağlılığı ilk başta
sayılabilecek sebepler. Pek çok şirketin Türkiye'ye yatırımının nedeni bununla
da bitmiyor. Indesit'in küresel yönetimi Türkiye'nin global ekonomi içinde çok
önemli bir aktör olacağına epey uzun zamandan beri inanıyor ve sadece kendisi
yatırım yapmakla kalmayıp yabancı yatırımcıyı da Türkiye'ye davet ediyor." diyen
Indesit Company Türkiye Genel Müdürü Andrea Ojietti, Türkiye'nin potansiyeline
inanan yöneticilerden.
Bilindiği üzere ülkemiz, beyaz eşya üretimi cenneti. Çok başarılı yerli
markalarımızın yanı sıra dünyanın her ülkesinde yan yana bulunmamaya bilhassa
özen gösteren pek çok ünlü yabancı marka da ülkemiz sınırları içinde üretim
yapıyor, satılıyor. Andrea Ojietti'ye bu çetin pazar şartlarına ilişkin görüşünü
soruyorum, "Rekabet iyidir ve şirketleri dinamik tutar." diyor.
Indesit Company'nin tüm dünyadaki başarısına ve büyüklüğüne rağmen ülkemizde
pek tanınmadığını da söyleyen Ojietti, Manisa'daki üretimin büyük bir bölümünün
beğeni standardı yüksek Avrupa ülkelerine ihraç edildiğini söylüyor.
Türkiye'yi çok sevdim, görev süremin uzatılmasını
istedim
FIndesit Company Türkiye Genel Müdürü Andrea Ojietti, Roma Üniversitesi
Mekanik Mühendisliği Bölümü'nden mezun olmuş ve doktorasını da aynı alanda
yapmış. Kariyerine Floransa'da Nuovo Pignone SpA'da başlayan Ojietti, 1986'da
Indesit Company bünyesinde çalışmaya başlamış. Çeşitli pozisyonlarda görev alan
Andrea Ojietti, Türkiye'den önce Merloni Asya Pasifik Singapur ve Arjantin'de
genel müdürlük ile Doğu Avrupa bölgesi kanal yöneticiliği görevlerinde bulunmuş
2005 yılında Indesit Company Türkiye Genel Müdürlüğü'ne atanan Andrea Ojietti
halen bu görevi yürütüyor. Anadili İtalyancanın yanı sıra İngilizce, Fransızca
ve İspanyolca da konuşan Ojietti; Türkçe öğrenmeyi de çok istiyor.
Yönetim yaklaşımında kural
Basit: Kuralları izle
Andrea Ojietti ile söyleşimizi onun bazı kurumlarda bırakın genel müdür odası
olmayı, açık ofiste ilk basamakta çalışan bir uzman odası olabilecek sadelikte.
Kendisi de söyleşimiz esnasında öyle yansıyor. Peki, dört yıldan bu yana
ülkemizde görev yapan bu mütevazı görünüşlü İtalyan yöneticinin meselelere ve
çalışanlar yaklaşımı nasıldır? "Kural çok basit" diyor, "kuralları takip
edersiniz."
Andrea Ojietti'nin bu cevabının bendeki yansıması sadece kendisi ve Indesit
Company için değil, tüm çokuluslu yabancı şirketlerin yönetim biçimine de bir
cevap oluyor. Hangi ülkede ve şartlarda olursa olsun daha baştan konulan
kurallar izlenecek. "Arabanın markası ya da sürücüsü ne olursa olsun, hedefe bir
ortaklık kültürü içinde gitmektir. Nihai hedef arabanın varacağı yere
ulaşmasıdır." diyen Ojietti, bireysel yönetim anlayışının da bu kurala uyduğunu
ifade ediyor.
Indesit Company Türkiye Genel Müdürü Andrea Ojietti, Türkiye'deki görev
süresini tamamlamış ve başka bir ülkeye tayin zamanı gelmiş olmasına rağmen,
şirketin üst yönetimine Türkiye'de devam etme isteğini dile getirmiş. İtalyan
yönetici İstanbul Boğazı'na bakan ofisinde denize karşı oturduğu masasından
dışarıya bakıyor ve "İstanbul gerçekten güzel şehir." diyor.