Manisa’da ilk olarak başlatılan ardından projenin ülke
ihtiyacına yanıt vermesi nedeniyle Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği
(TOBB) öncülüğünde yürütülen Batı Anadolu Lojistik
Organizasyonlar (BALO) projesi için geri sayıma geçildi. Manisa
Ticaret ve Sanayi Odası (MTS) önderliğinde 2006 yılında start
verilen proje için şirketleşme aşamasına gelindiğine dikkat çeken MTS Başkanı
Bülent Koşmaz, 223 oda ve borsa ile organize sanayi
bölgelerinin başkanlarına projeyi anlatacaklarını belirtti. Kurulacak şirket ile
ilgili aday ortaklar toplantısı 24 Mayıs 2011 tarihinde (yarın) Ege Bölgesi
Sanayi Odası’nda gerçekleştirecek. MTS Başkanı Koşmaz, davetlilere kurulacak
şirkete ortak olma çağrısında bulunacaklarını açıkladı. TEPAV Direktörü Prof.
Dr. Güven Sak’ın moderatörlüğünde düzenlenecek ve geniş katılım beklenen
toplantıya eski Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın da katılacağı
belirtildi.
Balo sistemi nedir?
Sistemde ihracatçıların, konteynırlarla kapılarından alınacak yükler,
demiryolu ile Bandırma’daki Konsolidasyon Merkezi’ne ulaştırılarak Avrupa’daki
varış noktalarına göre tasnif ediliyor. Daha sonra yükler demiryolu vasıtasıyla
Bandırma Limanı’na getirilerek, tren ferisi ile Tekirdağ üzerinden Orta
Avrupa’daki nihai varış noktalarına ulaştırılıyor. Tekirdağ ve İstanbul
bölgelerindeki ihracatçılara ait yükler ise Tekirdağ Muratlı Aktarma Merkezi’nde
sisteme dahil edilecek. BALO sisteminde ayrıca dönüş yükleri yurtdışındaki
göndericilerden toplanarak, blok trenler vasıtası ile Türkiye’ye
getiriliyor.
Önderliği TOBB aldı
Manisa Ticaret ve Sanayi Odası’nın (MTSO) tarafından başlatılan projede
kapsamın genişlemesiyle önderlik için Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin
(TOBB) devreye girdi.TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’nun önerisi ile projeye
Gaziantep, Adana, Konya, Ankara, Eskişehir ve Bursa’daki sanayi tesisleri de
dahil olurken, şirket kuruluşu ile ilgili çalışmaları TOBB adına EBSO Başkanı ve
TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Ender Yorgancılar’ın yürütmesine karar verildi.
Yorgancılar, proje sayesinde ihracatçı firmaların taşımacılık maliyetlerinin
deniz ve karayoluna göre konteyner başına 500 euro düşeceğine dikkat çekti. Bir
konteynerin Avrupa’daki alıcılara teslim fiyatı 2 bin 300 eurodan bin 235 euroya
kadar inebilecek. Bir buzdolabının Lyon’a taşınma maliyeti ise 30 eurodan 19
euroya düşecek.
50 milyon euroya mal olacak
MTSO Başkanı ve TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Bülent Koşmaz da BALO projesini
yürütecek şirketin 20 milyon lira sermayeye sahip olacağını, TOBB’un ise 3
milyon lirayla ortak olacağını söyledi. Projenin yaklaşık 50 milyon euroya mal
olacağını aktaran Koşmaz, “Proje için Bandırma Limanı’nda yükleme rampası inşa
edilecek. Buradan Tekirdağ Limanı’na ulaşacak yükler, trenle Avrupa’ya
nakledilecek” dedi.