Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım,
İstanbul - İzmir arasını 3.5 saate indirecek otoyol inşaatının
eş zamanlı olarak İzmir'den de başlamasını isteyen işadamlarına yeşil ışık
yaktı. İzmit Körfez Geçişi ve Bursa- Balıkesir-İzmir otoyol
projesine ilişkin talepleri değerlendiren Bakan Yıldırım, yüklenici
firmanın önceliği teknik sebepler ve finansman açısından İzmit Körfez Geçişi'ne
vermeyi düşündüğünü ancak henüz somut bir karar alınmadığını belirtti. Yıldırım,
Ankara'da geçtiğimiz pazar günü gerçekleştirilen 30 Ağustos Zafer Bayramı
Resepsiyonu'nda Yeni Asır'a yaptığı açıklamada, "Henüz Yüksek Planlama Kurulu
(YPK) onayı çıkmadı. Sözleşme de imzalanmadı. Süreç devam ediyor. YPK kararı ve
sözleşme aşamaları tamamlandıktan sonra, teslim aşamasına geldiğimizde oturur
hepberaber duruma bakarız" dedi. Espirili bir şekilde, "Her ne kadar amele
bakanı olsak da patron biziz. Son sözü biz söyleyeceğiz" diyen Yıldırım, "Bugüne
kadar İzmir ne istedi de yapmadık? Kesinlikle İzmir'i mağdur etmeyeceğiz"
ifadesini kullandı.
Kente şantiye
Otoyol inşaatını gerçekleştirecek Nurol-Astaldi
konsorsiyumunda yer alan Göçay İnşaat'ın ortağı ve Müteahhitler
Birliği Başkanı Erdal Eren daha önce Yeni Asır'a yaptığı
açıklamada, inşaatın başlamasından sonra Bursa'nın ardından İzmir'de de bir
şantiye açabileceklerini açıklamıştı. Eren, projenin iki ilde aynı anda devam
edebileceğini söylemişti. Bakan Yıldırım'ın İzmir'i umutlandıran açıklamasından
sonra Yeni Asır'a konuşan Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri ise, projeye büyük bir
ihtimalle eş zamanlı olarak Bursa ve İzmir'den başlanacağı bilgisini verdi.
7 yılda bitecek
377 kilometre otoyol ve 44 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 421
kilometre uzunluğundaki otoyolun, Nurol-Astaldi konsorsiyumu tarafından 7 yılda
tamamlanması hedefleniyor. Ekonomik krize rağmen Türkiye'de yapılacak en büyük
yatırımlardan biri olma özelliğini taşıyan 6 milyar dolarlık otoyol, aynı
zamanda bugüne kadar gerçekleştirilen en büyük yap-işlet-devret projesi olacak.
Otoyolun inşaat, demir-çelik ve çimento sektörlerine ivme kazandırması ve ciddi
bir istihdam yaratması bekleniyor.
İstanbul-İzmir arasını 6.5 saatten 3.5 saate indirecek otoyol, Gebze'den
başlayacak ve İzmit Körfezi'ni köprüyle geçerek Orhangazi'ye bağlanacak. Bursa
üzerinden devam edecek otoyol, Balıkesir'den geçerek İzmir'e uzanacak. Körfezi
otomobil ile mevcut yolu kullanarak geçmek 1 saat 10 dakika, feribotla geçmek 60
dakika sürüyor. Bu süre planlanan köprü ile 6 dakikaya inecek. Projede, otomobil
için ücret İzmit Körfez Köprüsü için KDV hariç 35 dolar, otoyol içinse KDV hariç
0.05 dolar/metre olarak belirlendi. Projede ayrıca 400 milyon liraya kadar olan
kamulaştırma bedellerinin ihaleyi kazanan şirketçe üstlenileceği de karara
bağlandı.
Projede neler yer alacak?
- 377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere 421 km'lik otoyol -
Yaklaşık 3 km uzunluğunda asma köprü - 18 bin 212 metre uzunluğunda 30 adet
viyadük - 7395 metre uzunluğunda 4 adet tünel - 209 adet köprü - 18
gişe alanı - 5 otoyol bakım merkezi - 7 servis alanı - 7 park alanı