Türkiye'nin bugüne kadar gerçekleştirdiği en büyük yap-işlet-devret YİD
projesinde, 2 dev gruptan ipi göğüsleyen
Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay ortak girişim grubuna onay çıktı.
İstanbul-İzmir arasını 6.5 saatten 3.5 saate indirecek İzmit Körfez Geçişi ve
Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu ihalesini yapacak olan grup, 24 yıl 4 ay ile en
düşük işletme süresini vermişti. Cengiz-Kolin-Limak-Mapa konsorsiyumu ise 34 yıl
9 ay yapım ve işletme süresi teklif etmişti.
7 yılda tamamlanacak
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın da katıldığı toplantıda
verilen bilgilere göre, projede otomobil için ücret İzmit Körfez Köprüsü için
KDV hariç 35 dolar, otoyol içinse KDV hariç 0.05 dolar/metre olarak belirlendi.
Projede ayrıca 400 milyon liraya kadar olan kamulaştırma bedellerinin ihaleyi
kazanan şirketçe üstlenileceği de karara bağlandı. İşin yapım süresi ise 7 yıl
olarak öngörülüyor. Türkiye’nin en büyük yap-işlet-devret (YİD) projesi olan ve
uzmanlarca 6 milyar dolarlık yatırım içerdiği söylenen İzmit Körfez geçişi ve
Bursa-Balıkesir-İzmir otoyolu için yapılan ihalenin sonucu Yüksek Planlama
Kurulu’na (YPK) sunulacak. Ulaştırma Bakanlığı kaynakları, YPK’dan en kısa
sürede gerekli onayın çıkacağını, temmuz ayında yükleniciyle sözleşme imzalamayı
hedeflediklerini belirtti.
3 bin metrelik köprü
Konsorsiyumda yer alan Göçay İnşaat’ın ortağı ve Müteahhitler
Birliği Başkanı Erdal Eren, "İstanbul Köprüsü gibi düşünün, 3 bin metre
uzunluğunda olacak. İki ayağın arasındaki açıklık 1700 metre" dedi.
Bizde otoyol bedava
Yıldırım, bir gazetecinin, "Türkiye’de otoyol geçiş ücretleri
çok pahalı. Yeni yapılacak otoyolda da fazla ücret verilecek mi" sorusu üzerine,
şöyle konuştu: "Bu yanlış bir düşünce. Türkiye’de otoyol ücretleri dünyaya göre
çok daha ucuz, hatta bedava. Her hizmetin bir bedeli var. Biz sosyal devlet
olarak kullanıcıya seçenek sunuyoruz. Sadece köprüyü yapıp buradan geçeceksiniz
demiyoruz. Vatandaş istediği yolu kendi seçiyor. İşletmeci isterse taban fiyatı
olarak belirlediğimiz fiyatı daha çok araç geçmesi için aşağıya
çekebilir."
60 dakikalık yol, 6 dakikada
geçilecek
İzmir Körfez geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir otoyolu Gebze’den
başlayacak ve İzmit Körfezi’ni köprüyle geçerek Orhangazi’ye bağlanacak. Bursa
üzerinden devam edecek otoyol, Balıkesir’den geçerek İzmir’e uzanacak. Otoyolun
uzunluğu 421 kilometre olarak hesaplanıyor. Körfezi otomobil ile mevcut yolu
kullanarak geçmek 1 saat 10 dakika, feribotla geçmek 60 dakika sürerken,
planlanan köprü ile 6 dakikada geçilecek.
İstanbul - İzmir otoyolu projesinin
özellikleri
377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere 421 km
uzunluk Yaklaşık 3 km uzunluğunda bir asma köprü 18 bin 212 metre
uzunluğunda 30 adet viyadük 7395 metre uzunluğunda 4 adet tünel 209 adet
köprü 18 gişe alanı 5 otoyol bakım merkezi 7 servis alanı 7 park
alanı
Üçüncü köprü ihalesine birkaç ayda
çıkarız
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul boğaz geçişi için
üçüncü bir köprü yapımı ve bağlantı otoyolunu içeren proje için ihaleye birkaç
ay içinde çıkmayı öngördüklerini söyledi. Yıldırım, bir soru üzerine, "Yaşanan
ekonomik krize karşı ilk test İstanbul-İzmir otoyolu idi. Bu testi geçtiğimizi
düşünüyorum. İkinci test ise 3’üncü köprü ve otoyolu olacak. Onun ilanına da
önümüzdeki aylarda çıkacağız. Müteahhitlerimiz krize rağmen Türkiye’ye güvendi"
dedi. Yıldırım, sözlerine şöyle devam etti: "YİD projeleri kriz döneminde
imdadımıza yetişen projeler olmuştur. Lastik tekerlekli tüp geçiş projesiyle
birlikte son 6 yılda Türkiye’ye 85 milyar TL’lik yatırım yaptık. Bundan sonra
alt yapıların standartlarını yükseltmek için çalışacağız. Kuzey-güney aksanında
çalışmalara ağırlık vereceğiz."