Anayasa Mahkemesi (AYM), özelleştirilen Denizcilik İşletmeleri AŞ (TDİ) ve Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’ne (TCDD) ait bazı limanlardan 49 yıldan az süreli işletme süresi olanlarının sözleşme süresinin ihalesiz olarak 49 yıla uzatılmasını öngören ve Ocak 2022’de yürürlüğe giren yasal düzenlemeyi iptal etti ve 20 Temmuz 2022 tarihli kararın gerekçesi Resmi Gazete’de 2 Ağustos 2022 günü yayımlandı.
Sözcü’den İsmail Şahin’in haberine göre; AKP’li milletvekilleri AYM’nin bu iptal kararına rağmen, 20 Ekim 2022 günü TBMM Başkanlığına sundukları Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’ne, Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun’da limanların işletme sürelerine ilişkin düzenleme yapan bir madde ekledi.
Buna göre, Türkiye Denizcilik İşletmeleri Anonim Şirketi ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları İşletmesi Genel Müdürlüğüne ait bazı limanların işletme hakkı verilmesi/devri yöntemiyle özelleştirilmeleri neticesinde imzalanan 49 yıldan az süreli sözleşme süreleri, en geç 15 gün içerisinde mali bilgileri gösteren yeminli mali müşavirlerce tasdik edilmiş belgelerle birlikte başvuruda bulunulması ve diğer şartları yerine getirmeleri koşuluyla, hakkın başlangıç tarihinden itibaren ve bir defaya mahsus olmak üzere 49 yıla kadar uzatılacak.
Katarlılara yarayacak
Yasa teklifinin Katar Emiri’nin geçtiğimiz hafta yaptığı Türkiye ziyareti sonrasında Meclis'e sunulması dikkat çekti.
Antalya Limanı'nın işletmesi 2020 yılında 140 milyon dolar karşılığında Global Ports Holding tarafında Katarlı QTerminals şirketine 2028 yılına kadar devredilmişti. Teklif yasalaşırsa Asya ve Orta Doğu dahil olmak üzere küresel pazarlara yönelik kargo konteynerleriyle genel ve dökme yük konusunda önemli bir konuma sahip olan Antalya limanı 2047 yılına kadar Katarlılar tarafından işletilmeye devam edecek.
Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.