Aydınlatma Tasarımı Gece Kadar Gündüzü de Öngörmeli



Mimari aydınlatmanın öncü isimlerini, Türkiye'deki mimarlık ortamı ile buluşturmak amacıyla Philips, PLD Türkiye ve Yapı-Endüstri Merkezi (YEM) işbirliği ile düzenlenen “Mimaride Işık” konferans dizisinin ilki, 22 Kasım 2011 Salı akşamı YEM Etkinlik Salonu’nda gerçekleştirildi. Konferansın ilk konuşmacısı Alexander Rotsch Essen'de hayata geçirdikleri ThyssenKrupp Quarter projesini aktarırken, Arup Aydınlatma’dan Brian Stacy de, "grid shell" sisteminin göz alıcı örneklerinden YAS Hotel projesini dinleyicilerle paylaştı. Her iki tasarımcının da özellikle üzerinde durduğu nokta, gece görsel bir şölene dönen aydınlatma tasarımının, gündüz nasıl bir imge ile ortaya çıktığı oldu.

Philips Aydınlatma Türkiye Genel Müdürü Ülkem Kırımlı etkinlikte yaptığı açılış konuşmasında, aydınlatma tasarımına ilişkin bu konferans dizisine sağladıkları katkıdan ötürü duyduğu memnuniyeti dile getirerek, sunumlar ile etkinliğe katkıda bulunan tasarımcılara teşekkür etti ve sözlerini şöyle tamamladı: "LED sistemi ile aydınlatma alanında önemli bir dönüşüm yaşamaktayız. Rotsch ve Stacey de bu bağlamda LED'in hayatımıza nasıl değer kattığını anlatacaklar."

Kırımlı'nın ardından söz alan PLD Türkiye Editörü Emre Güneş ise, 2006 yılından bu yana aydınlatma tasarımının meslek ve değer olarak tanıtılması için çeşitli etkinlikler düzenlediklerini hatırlatarak, "Mimaride Işık" konferans dizisine sağladıkları katkıdan ötürü Philips ve YEM'e teşekkür etti. 


"Işıklar söndükten sonra binanın nasıl göründüğü çok önemli"



Açılış konuşmalarının ardından, aydınlatma tasarımı alanında beş farklı ödüle değer görülen ThyssenKrupp Quarter projesini dinleyicilerle paylaşmak üzere, Licht Kunst Licht AG'den aydınlatma tasarımcısı Alexander Rotsch sahnedeki yerini aldı. ThyssenKrupp projesini "kendi bebeği" olarak niteleyen Rotsch, "Kurumsal Aydınlatma Tasarımı" (Corporate Light Design) başlıklı sunumu boyunca; işveren, tasarımcı, mimar arasındaki güçlü işbirliğinin aydınlatma tasarımının başarıya ulaşmasındaki önemine dikkat çekti. 

ThyssenKrupp'un Essen'de hayata geçirdiği yeni kampusunda, işverenin temel arzusunun, firmanın ürünlerini ön plana çıkaran ikonik bir bina elde etmek olduğunu belirten Rotsch , "kurumsal aydınlatma tasarımı"nda dikkat edilmesi gerekn unsurları, kendi projesi üzerinden örneklendirdi.

Özel üretim aydınlatma birimleri ile, ThyssenKrupp'un ürünü çelik strüktürleri ön plana çıkaracak bir aydınlatma şemasına gittiklerini gösteren Alexander Rotsch, bir yandan firmanın kültürüne ve felsefesine atıfta bulunurken diğer yandan da enerji verimli çözümler sunmaya özen gösterdiklerini söyledi.

Yapının heykelsi özellikleri kadar yüzeylerine de önem verdiklerini dile getiren Rotsch, projenin farklı noktalarında kullandıkları malzeme ve çözümlerden detaylar sundu. Işıklar söndükten sonra binanın nasıl görüneceğinin de önemli bir soru işaretin olduğunu vurgulayan Rotsch, içerideki aydınlatmanın dışarıyı nasıl etkilediğini fotoğraflar üzeriden paylaşarak sunumunu noktaladı.


"Gece imgesi ile gündüz imgesi aydınlatma tasarımınının en kritik bileşeni"

“Mimaride Işık vol. 1"in ikinci konuşmacısı, Arup Aydınlatma’dan Brian Stacy idi. Formula1'e ev sahipliği yapan YAS Island'ın odak noktasını oluşturan YAS Hotel'i, ününü borçlu olduğu aydınlatma tasarımına kavuşturan Brian Stacy, sunumuna da araba yarışlarından esinlenen bir başlık seçmişti: "Konseptten uygulamaya kadar süren yarış" (Race from concept to finish).

Güçlü bir görselliğe sahip olan YAS Hotel de yine mimar, yapı mühendisi, aydınlatma tasarımcısı ve daha pek çok disiplinin ahenkli işbirliği ile ortaya çıkmış bir proje.

"Bir aydınlatma tasarımcısı ile cephe alt yüklenicisini bir arada çalışmaya sevk eden çok fazla proje yoktur. YAS Hotel işte bu iki farklı aktörün birlikte çalışmasını gerektiren karmaşıklıkta bir projeydi" diyen Stacey,  aydınlatma tasarımının en kritik bileşenlerinden birinin, yapının gece imgesi ile gündüz imgesi arasındaki ilişki olduğunu vurguladı. YAS Hotel'in gece etkileyici bir görünüme kavuşması için çok sıkı bir çalışmaya giriştiklerini belirten Brian Stacey; "Gündüz ise cepheyi örten grid shell strüktürün, yarışçıları rahatsız etmeyecek bir yansıma yaratması gerekiyordu. Pek çok modelleme yaptık ve 12 farklı parçanın yer aldığı bir birimde karar kıldık" dedi.

Grid shell aydınlatmanın nasıl kontrol edileceğinin ise, çözülmesi gereken diğer bir önemli konu olduğuna değinen Stacey, yazılımı nasıl kontrol ettiklerine ilişkin de kısa bir bilgilendirmede bulundu. Tek bir parçanın bile, aşırı ısınma halinde sisteme uyarı gönderecek şekilde ayarlandığını örnek gösteren Stacey, uygulama öncesi modellemeler ile ciddi bir zaman tasarrufu sağlandığını ve şantiye sürecine geçilmeden önce, projenin mimari tasarımını gerçekleştiren Asymptote ile her şeyi internet üzerinden çözmüş olduklarını ekledi.