THBB Uyardı: İstanbul'a Yapılacak Tünellerde Yangın Faciaları Kapıda Bekliyor

Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB) Genel Sekreteri Ferruh Karakule, İstanbul'a yapılması düşünülen tünellerin içerisinde kulanılacak malzeme seçimi konusunda kamuoyunu ve ilgilileri uyardı. Ferruh Karakule yaptığı yazılı açıklamada, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin toplam 120 kilometre uzunluğunda 32 adet tünelin temelini atacağını duyurduğunu, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın da denizaltı tüp geçit projesinin yapımına başladığını hatırlatarak "İlgilileri ve kamuoyunu, gözden kaçma ihtimali olan önemli bir konuda uyarmak istiyoruz" dedi.

Önlem alınmaması ve tünellerde asfalt kullanılması durumunda, olabilecek trafik kazalarında çıkabilecek yangınlarda zemindeki asfalt malzemenin de yanacağına, çok sayıda can ve mal kaybı olacağına dikkat çeken Karakule, Avrupa'da meydana gelen bir çok tünel faciasında çıkan yangınlarda asfaltın da eklenmesiyle sıcaklığın 1000 °C'nin üstüne çıktığını ve yüzlerce kişinin yanarak ya da boğularak hayatını kaybettiğini belirtti.

"Avrupa'da yaşanmış tünel facialarının ülkemizde tekrarlanmasını istemiyorsak, çok geç olmadan tünellerde asfalt yerine beton kaplama kullanılması ön koşul olmalıdır" diye konuşan Ferruh Karakule, şöyle devam etti.

"Birliğimizin üyesi olduğu Avrupa Hazır Beton Birliği (ERMCO)'nin, diğer sivil toplum kuruluşlarıyla birlikte hazırladığı "Tünellerdeki Yangın Güvenliğinin Arttırılması" adlı yayın, tünellerde yangına karşı en güvenli malzemenin beton yol kaplaması olduğunu göstermektedir. Avrupa'daki yetkililer de bu yönde önlemler almaya başlamıştır. Avusturya, İspanya, Slovakya gibi bir çok Avrupa ülkesi, tünellerde beton kaplama kullanılmasını ön koşul yapmıştır. Bilimsel veriler ışığında, karayolu veya demiryolu tünelleri gibi uzun yıllar güvenli biçimde hizmet vermesi beklenen alt yapı yatırımları için malzeme seçiminde, yangın güvenliği öncelikli olarak dikkate alınmalıdır".

Avrupa'da ne olmuştu?
2000 yılında Avusturya Kitzsteinhorn'da demiryolu tünelinde çıkan yangında 1 banliyö treni hasar görürken 155 kişi hayatını kaybetti.
1999 yılında Fransa - İtalya arasında Mont - Blanc karayolu tünelinde meydana gelen kazada ise 53 saat boyunca 1000 °C sıcaklık oluştu, 10 otomobil 23 kamyon hasar görürken 39 kişi de hayatını kaybetti.