Tünelcilik alanında dünyanın en önemli birliği olarak sayılan ve merkezi İsviçre’nin Lozan şehrinde bulunan Uluslararası Tünel ve Yeraltı Yapıları Birliği (ITA - International Tunnelling and Underground Space Association) tarafından düzenlenen ITA Uluslararası Tünelcilik Ödülleri, 19 Kasım’da düzenlenen törenle sahiplerini buldu. Dünya genelinde 9 kategoride 110 başvuru arasından yapılan değerlendirme sonucunda Avrasya Geçişi Projesi, Büyük Projeler kategorisinde ‘Yılın Projesi’ (ITA Major Project of the Year) yarışında finale kaldı. Jürinin yaptığı son değerlendirmede üç proje arasından Avrasya Geçişi ‘Yılın Büyük Projesi’ ödülüne layık görüldü. Avrasya Geçişi Projesi’ni gerçekleştirmekte olan Yapı Merkezi ve SK E&C firmaları adına ödülü Proje Müdürü Naim İşli ve Proje Müdür Yardımcısı Jin Moo Lee aldı. Katılımcılara yönelik proje sunumunu ise TBM Teknik Ofis Şefi Öncü Gönenç gerçekleştirdi.
T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM) tarafından Kazlıçeşme-Göztepe hattında Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale edilen ve hem yatırımı hem de inşaat çalışmaları Yapı Merkezi ve SK Engineering & Construction tarafından yürütülmekte olan Avrasya Geçişi Projesi’nin İstanbul Boğazı altında yürütülen 3.344 metrelik tünel açma çalışmaları geçtiğimiz Ağustos ayında tamamlanmıştı.
"Kamu kaynakları harcanmıyor"
Toplam 14,6 kilometrelik üç ana bölümden oluşan Avrasya Geçişi Projesi’nin en önemli aşamasını 3,4 kilometre uzunluğundaki Boğaz Geçişi oluşturuyor. Boğaz Geçişi için dünyanın en gelişmiş TBM teknolojisinden yararlanıldı. Bu projede kullanılan TBM, tünel açma makineleri içinde 33.3 kW/m2’lik kesici kafa gücü ile dünyada 1. sırada, 12 bar’lık tasarım basıncı ile 2. sırada ve 13,7 m kazı çapı ile 6. sırada yer alıyor. Toplam 1.672 bilezikten (ring) oluşan tünelde, olası büyük bir depreme karşı tünelin dayanıklılığını artırmak amacıyla iki ayrı noktada sismik bilezik monte edildi. Özel olarak tasarlanan ve laboratuvarlarda test edilerek başarısı kanıtlandıktan sonra üretilen sismik bilezikler, mevcut çap ve sismik aktivite seviyesi göz önüne alındığında TBM tünelcilik sektöründe dünyadaki ‘ilk’ uygulamadır. Projenin tasarım ve inşaatını gerçekleştirmesi için Yapı Merkezi ve SK E&C firmalarının kurduğu Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ), tünelin 24 yıl 5 ay süreyle işletilmesini de yapacak.
Proje yatırımı için kamu kaynaklarından hiçbir harcamada bulunulmuyor. Projenin finansmanı ATAŞ tarafından temin edilen kredilerle Yapı Merkezi ve SK E&C firmalarının koyduğu sermaye ile sağlanıyor. İşletme süresinin tamamlanması ile Avrasya Geçişi kamuya devredilecek. Projenin 2016 yılı sonunda işletmeye açılması planlanıyor.