Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) - GfK
Türkiye işbirliğiyle gerçekleştirilen AVM Tüketici Algı
Araştırması sonuçları, AYD tarafından düzenlenen AVM Algı
Araştırması Konferansı'nda açıklandı. Konferansın açılışında konuşan
AYD Başkanı Hakan Kodal, AVM açılışlarında mümkün olduğu kadar
temkinli olunması gerektiğini belirterek, ''Bu sene sağlam yere basmamız
gerektiğini konuşuyoruz'' dedi. Tüketicilerin eskiye göre çok bilinçli olduğunu,
ne istediğini bildiğini söyleyen Kodal, alışveriş merkezleri ve markalar
arasındaki rekabetin tüketiciye fiyat avantajı ve çeşitlilik olarak döndüğünü
vurguladı.
Araştırma sonuçlarına göre
tüketicilerin yüzde 70'inin hazır giyim ve aksesuarı AVM'lerden almayı tercih
ettiklerini söyleyen Kodal, ayakkabı ve çantada bu oranın yüzde 60 olduğunu
belirtti. Hakan Kodal, ''AVM'ler özellikle bayan tüketicilerin vazgeçilmezi
haline geldi'' dedi. Tüketicilerin yüzde 51'inin pazar günleri alışverişi tercih
ederken, yüzde 27'sinin cumartesi günleri tercih ettiğini söyleyen Kodal, hafa
sonu alışverişi tercih eden tüketicilerin oranının yüzde 78 olduğuna dikkati
çekti.
Kodal,
''AVM'ler vazgeçilmez. AVM'ler kentin belli açıklarını kapatıyor. Kadınlarımız
güvenlik, otopark sorunu, kaldırımda rahat yürüme, taciz, güvenli alışveriş
yapma, marka çeşitliliği açısından alışveriş merkezlerini tercih ediyor.
Tüketicilerin bizi sahiplenmiş olması bize cesaret veriyor. Onlara daha iyi
hizmet verebilmek hepimizi hedefi'' diye konuştu.
AVM'lerde geçirilen süre ortalama 3
saat
'AVM Ziyaretçisi Büyüteç Altında
III' araştırması sonuçlarına göre, giyim, aksesuar, ayakkabı ve elektronik
ürünler için en sık, alışveriş merkezleri tercih ediliyor. Araştırmaya
katılanların yüzde 70'i giyim, kuşam ve aksesuar alışverişi için AVM'leri tercih
ederken, bu ürün grubunu yüzde 60 AVM tercih etme oranıyla ayakkabı ve yüzde 53
oranla elektronik ürün grupları izliyor.
Ürün gruplarına göre alışveriş yapma sıklığına bakıldığında, tüketiciler
ortalama 2 ayda bir hazır giyim ve aksesuar, parfüm ve kişisel bakım ürünü
kategorilerinden alışveriş yapmakta iken, 3 ayda bir ayakkabı alıyor.
Türkiye'de ortalama AVM'ye gitme sıklığı ayda 6 kez. Gençlerin ve yüksek
sosyo-ekonomik sınıf mensuplarının AVM'ye gitme oranı daha yüksek.
AVM'lerde ortalama geçirilen süre 3 saat olurken, orta yaş en çok harcamayı
yapıyor. Erkekler daha çok harcarken, tüketiciler alışveriş merkezlerine yalnız
gitmiyor. AVM'lere yüzde 78 hafta sonu gitmeyi tercih ederken, ayda 6 kez
gidilen AVM'lerde son ziyarette yapılan harcama tutarı ortalama 86 lira.
Dışarıda yeme sıklığı ayda ortalama 7 olurken bunlardan 3'ünü AVM'lerdeki
cafe, restoran ve büfeler oluşturuyor. Ortalama kişi başı harcama tutarı 15
lira. Bu tutar İstanbul'da 19 lira olurken Anadolu'da 14 lira olarak
belirtiliyor.
Araştırmaya katılanların yüzde
89'u AVM'lerin bulunduğu bölgenin gayrimenkulüne değer kattığını düşünürken,
yüzde 85'i istihdam yarattığını, yüzde 84'ü şehrin hayatına renk kattığını,
yüzde 81'i markalar arası rekabet ortamını yaratarak uygun fiyat ortamı
sağladığını, yüzde 78'i de yeni markaların oluşumunu desteklediğini düşünüyor.
Anadolu'da ideal AVM kapalı alışveriş merkezleri olarak tanımlanırken,
İstanbul'da göreceli olarak yarı açık alışveriş merkezleri daha yüksek oranda
belirtiliyor. Kapalı AVM'lerin tercih edilmemesinin en önemli sebebi sigara
yasağı olarak gösteriliyor. Ayrıca gençler kapalı alanlardan sıkıldıklarını
ifade ediyor.
Paco Underhill: Eğer AVM'lerin ana müşterisi kadınlarsa, neden
tuvaletler bu kadar korkunç?
Konferansa katılan alışveriş antropoloğu Paco Underhill ise,
erkeklerin yönettiği bir dünyada yaşandığını, ancak kadınların buna katılmasının
beklendiğini söyledi. Underhill, ''Eğer 'alışveriş merkezlerinin ana müşterisi
kadınlar' diyorsak, neden bu kadar korkunç tuvaletler var, neden temiz olmayan
şeyler var bu alışveriş merkezlerinde'' dedi. Bugün 30 yaşında çalışan bir
kadının eşinden daha çok para kazandığını, yüksek öğrenim kurumlarındaki
kadınların erkeklere göre iki kat daha fazla olduğunu söyleyen Underhill, ''Peki
bize (erkekler) ne olacak? Egzotik ev kedileri gibi bir şey olacağız sonunda.
Ekonomik krizde kadınlara göre daha çok erkek işini kaybetti. Dünyada kadınların
ekmek kazanan konumunda olduğu hane sayısı her ay daha da yükseliyor'' diye
konuştu.
Underhill, alışveriş merkezlerinin başarısının çoğunlukla çok iyi bir
yöneticiye bağlı olduğunu, CEO'ya bağlı olmadığını belirtti. Underhill, ''Artık
AVM sahiplerinden mekan tasarımcılarına dönüşüyoruz. Alışveriş yapan kişilerin
belli bir malı satın almanın ötesinde merkezimize gelmeleri için onlara bir amaç
vermemiz gerekiyor. Oturup 'ben buranın sahibiyim' demek yeterli değil. Bu çağ
kapandı'' diye konuştu.