''AVM Yatırımları Açısından Temkinli Olmamız Gerektiğini Düşünüyorum''
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakan
Kodal, alışveriş merkezi yatırımları açısından temkinli olmak
gerektiğini belirterek, ''Kira seviyeleri ve cirolar henüz istenilen
düzeyde değil. Yeni yatırım yapmayı düşünenlerle derneğimiz kanalıyla bilgi
paylaşmaya hazırız'' dedi.
Kodal, AA muhabirine yaptığı açıklamada, her ay düzenli yayınlanan AVM
Endeksi'ne göre Temmuzda AVM cirolarının yüzde 11 arttığını, ziyaretçi sayısında
da artış olduğunu, bu artışın beklentilerinin üzerinde seyrettiğini söyledi.
Bugün piyasalarda temmuz ayının tedirginliğinin kalmadığını, tüketicinin daha
bilinçli ve soğukkanlı olduğunu ifade eden Kodal, hem Ağustos hem de Eylül'ün
AVM'ler açısından hareketli geçtiğini, geçen senenin aynı dönemine göre ciro ve
ziyaret sayısında artış söz konusu olduğunu kaydetti.
Hakan Kodal, ''Bu sene AVM'lerde metrekare ciro artış tahminlerimiz geçen
yıla göre yüzde 15 yukarıdaydı, ilk 6 ayda yüzde 15'i zaten tutturduk. Yılın
ikinci 6 ayında da yüzde 15'in üzerinde bir beklentimiz var. İkinci 6 ay ilk 6
aya göre çok daha iyi olur. Ağustos'ta cirolarda yüzde 10-15 artış bekliyoruz.
Eylül de bu paralelde gidecektir'' dedi.
Teşvik mekanizmaları
AVM yatırımları açısından temkinli olmak gerektiğini düşündüğünü dile getiren
Kodal, şunları kaydetti:
''Bu tip yatırımların hepsi döviz bazında yapılan yatırımlar. Bu tür
çalkantılı dönemlerde özellikle yabancı yatırımcılar çok daha hassas oluyorlar.
Geliştirme tarafında bir takım projelerin devam ettiğini biliyoruz ama özellikle
çok temkinli olmamız gerektiğini düşünüyorum. Çünkü kira seviyeleri ve cirolar
henüz istenilen düzeyde değil. Cirolar artsa bile döviz bazında gelirlerde bir
artış söz konusu değil. Biz mümkün olduğu kadar yeni yatırım yapmayı düşünen
yada proje geliştirmeyi hedefleyenlere derneğimiz kanalıyla veri anlamında bilgi
paylaşmaya hazır olduğumuzu söylüyoruz ki yanlış yatırımlar da hayata geçmesin.
AVM yatırımlarının geri dönüş süreleri 10-15 yılı alıyor. Yeni yapılacak
projelerde dikkatli olmak lazım. Perakende kanadında henüz yeterli marjlar
yakalanmış değil.''
Türkiye ekonomisindeki gelişmelere de değinen Kodal, Türkiye'nin bundan sonra
koruma değil teşvik mekanizmalarıyla politikasını yönlendirmesi gerektiğini
düşündüğünü, Türkiye'nin bundan sonraki açılımının üretim değil marka
ekonomisinden geçtiğini, korumacılık değil teşvik mekanizmaları ile Türkiye'nin
rekabetini artırmak gerektiğini belirtti.