İç pazara dönük tüketimin, hızlı kentleşmenin, tüketici kredisi- kredi kartlı yaşamın paralelinde gelişen perakendecilik ve onun mekansal yansıması Alış Veriş Merkezleri yani AVM’ler mantar gibi çoğalıyor.
Birgün Gazetesi'nin haberine göre, 2003 yılında ancak 1 milyon metrekarelik bir AVM alanından söz edilirken 2013 sonunda alan 9 milyon metrekareyi geçti ve 10 milyona doğru ilerliyor.
2013 sonu itibariyle 333 olan AVM'ye bu yıl inşaatı tamamlanacak 35 tane daha ekleniyor, böylece toplam sayısı 368'i bulacak.
Alışveriş merkezlerine yönelik düzenli veri üreten Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği, 2013 sonu itibariyle AVM'lerin toplam cirosunun 60 milyar TL'ye ulaştığını, 2014 yılı sonu itibariyle de 75 milyar TL'ye yükselmesinin beklendiğini duyurmuştu.
Perakende ticarette zincir marketlerin ağırlığı da artıyor.
Başta alışveriş merkezlerindeki süpermarketler olmak üzere hızlı tüketim mallarındaki organize perakendeciliğin pazar payı yüzde 70 olarak bildiriliyor.
İstanbul'da 100
Sayıları 368’e ilerleyen AVM’lerin sayı olarak 100’e yakını İstanbul’da bulunuyor. Son olarak Torunlar Grubuna ait Mall of İstanbul’un , Anadolu yakasında Akasya’nın açıldığı İstanbul’da AVM’ler Türkiye kapasitesinin yarısından fazlasını temsil ediyor.
Mall of İstanbul’da 350 mağaza faaliyet gösterirken Gusto MOİ isimli yeme-içme mekanı ve tematik eğlence parkı AVM’nin diğer ayaklarını oluşturuyor.
Ankara’da AVM sayısı 40’a yaklaşırken İzmir’dekilerin sayısının da 20’yi bulduğu bildiriliyor.
Antalya’da AVM sayısı 16’yı bulurken Bursa’da da 11, Kocaeli’de 9,Muğla’da 8,Aydın’da 7 AVM bulunuyor. Mersin, Samsun, Kayseri, Balıkesir,Tekirdağ, Gaziantep 6 AVM’si olan diğer iller olarak dikkat çekiyor. Güneydoğu’da ise Diyarbakır 4 AVM si ile ilk sırayı alıyor.