Jones Lang LaSalle tarafından
hazırlanan "Türkiye Perakende Piyasası 2009 Yılı Üçüncü Çeyrek"
raporuna göre, alışveriş merkezleri (AVM) açılışları üçüncü çeyrekte hız kazandı
ve bu dönemde Türkiye'de toplamda 263 bin metre karelik yeni perakende alanı
piyasaya girdi. Rapora göre, toplam kiralanabilir alandaki büyüme yılın ilk iki
çeyreğinde ciddi bir yavaşlama gösterirken, üçüncü çeyrek itibariyle yeniden
yükselişe geçti.
2009 ilk yarısında 160 bin metre karelik büyüme kaydedilmesine karşın, üçüncü
çeyrekte 263 bin metre karelik yeni perakende alanı piyasaya girdi. Üçüncü
çeyrekteki yeni AVM açılışlarının 144 bin metre karesi Anadolu'da, 119 bin metre
karesi İstanbul'da gerçekleşti.
Raporda, 2008 Ocak-Eylül döneminde 34 AVM açılmasına rağmen, 2009 yılının ilk
yarısında yedi AVM'nin açıldığı, ancak piyasadaki hareketlenmeyle birlikte
sadece üçüncü çeyrekte sekiz AVM açılışının yapıldığı ve bu gelişmede özellikle
ramazan ayı dolayısıyla açılışların hızlanmasının etkili olduğu belirtildi.
Rapora göre, Anadolu'da açılan yeni alışveriş merkezlerine rağmen, İstanbul
halen sahip olduğu 2 milyon metre karelik kiralanabilir alan ile Türkiye
perakende piyasasının yüzde 38'ini oluşturuyor. Son rakamlara göre 1,4 milyon
metre kare inşaat halinde bulunan projeyle birlikte 2011 sonu itibarıyla
İstanbul'daki toplam kiralanabilir alanın 3,5 milyon metre kareye, Türkiye
toplam perakende piyasasının ise 8 milyon metre kareye ulaşması bekleniyor.
Toplam kiralanabilir alan baz alındığında yüzde 34,4 ile en büyük pazar
payına, toplam kiralanabilir alanı 60 bin metre kareden fazla olan üst bölgesel
merkezler sahip durumda.
2008 yılının ikinci yarısından itibaren yavaşlama trendine giren perakendeci
talebinin, birincil alışveriş merkezleri ve cadde mağazacılığı için yüksek
seyrettiğine dikkat çekilen raporda, ayrıca tüketicilerin artan fiyat
hassasiyetlerinden dolayı outlet merkezlerine olan perakendeci talebinin güçlü
olarak devam ettiği belirtildi.
En yoğun Ankara
Rapora göre, bin kişi başına düşen 190 metre karelik kiralanabilir alanla en
yoğun piyasa Ankara olurken, Ankara'yı 158 metre kare ile İstanbul, 122 metre
kare ile Denizli takip ediyor.
Jones Lang LaSalle Türkiye Başkanı Avi Alkaş, rapora ilişkin, "Bereketli
eylül ayı, kış dönemi için perakende ciro beklentilerini güçlendirdi. ÖTV
indirimlerinin sona ermesi sektöre kısa süreli bir durgunluk yaşatabilir. Yeni
öğretim yılının başlamasının yarattığı olumlu hava bunu telafi edecektir.
Yabancı finans kuruluşları tarafından Türkiye'nin 2010 yılı büyüme öngörülerinin
son dönemde güçlü bir şekilde revize edilmesi de bu havayı körükleyecektir"
değerlendirmesi yaptı.