Atatürk Havalimanı 201 Milyon TL Pist Yatırımıyla Kapasitesini Yüzde 10 Artırdı



Yıllardır kısa ve kazalara sebep olduğu öne sürülen Atatürk Havalimanı'nın ikinci pisti 210 milyon TL'lik yatırımla 300 metre uzatıldı. 30 Haziran'da devreye girecek olan yeni pist sayesinde saatte 40 uçak inebilen havalimanının kapasitesi yüzde 10 artırak 44-45 uçağa çıkacak

Devlet Hava Meydanları İşletmeleri (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, yaklaşık 10 aydır yapımı süren Atatürk Havalimanı 06/24 pistinin uzatma çalışmasının son aşamaya geldiğini ve 30 Haziran’da hava trafiğine açılacağını söyledi. Birdal 06/24 pistinin devreye girmesiyle uçak iniş kapasitesinin temmuz ayı itibarıyla yüzde 10 civarında artacağı bilgisi verip, “06/24 pistini uzatma ve yenileme çalışmaları sırasında verdiğimiz sözü tuttuk ve saatte 40 olan uçak inme kapasitemizi koruduk. Şimdi pistin devreye girmesiyle temmuz ayından itibaren Atatürk Havalimanı’nın kapasitesini yüzde 10 civarında artırarak saatte 44-45 uçak seviyesine çıkartacağız” dedi.

Maliyet 210 milyon TL

06/24 pistinin yapım çalışmalarına 7 Ağustos 2009 tarihinde başladıklarını söyleyen Orhan Birdal, bu tarihte 15 Şubat 2011 tarihinde projenin tamamlanacağı sözü verdiklerini hatırlattı. Geçtiğimiz aylarda bu tarihi 10 Temmuz 2010’a geri çektiklerini söyleyen Birdal, yüklenici firmaların hızlı çalışmaları sonunda şimdi bu tarihi de 30 Haziran 2010 saat 9’a çektiklerini söyledi. Birdal, “30 Haziran saat 09.00’da pistimiz hava trafiğine açılacak” dedi.
Yaklaşık 10 ay süren ve 1200 kişinin çalıştığı projenin maliyetine ilişkin yöneltilen bir soru üzerine de “06/24 pistinin yenileme ve uzatma çalışmasının tamamı 210 milyon TL’ye mal olacak. Mevcut 2300 metre olan pist uzunluğu 2600 metreye çıkartıldı. Ayrıca daha çok uçağın inmesini sağlayacak düzenlemeler de yapıldı” yanıtı verdi.

Pist neden yenilendi?

Atatürk Havalimanı’nın Türkiye’deki hava trafiğinin yüzde 35’ini karşıladığını ve bu yüzden yenileme ve kapasite artırımının zorunlu olduğunu hatırlatan Orhan Birdal, 06/24 pistinin Atatürk Havalimanı’nın kurulduğu 1953 yılından bu yana hizmet veren en eski pist olduğunu da vurguladı. Orhan Birdal pistin neden yenilenmesi gerektiğini ise şu sözlerle şöyle özetledi:

“Pist kötü hava şartlarında yetersizdi. İniş emniyetini tehdit ediyordu. Beton zemin yıpranmıştı ve yer yer deformasyonlar bulunuyordu. Bu nedenle yenilenme çalışmalarını başlattık. Şimdi pistimiz tüm kötü hava şartları ve sis gibi durumlarda rahatlıkla kullanılacak özelliklere kavuştu.”

710 milyon TL’lik yatırım

DHMİ olarak son 10 yılda havalimanlarına kendi özkaynakları ile 565 milyon TL, özel ve kamu sektörü eliyle de 145 milyon TL olmak üzere toplam 710 milyon TL’lik yatırım gerçekleştirdikleri bilgisini de veren Orhan Birdal, hava taşımacılığına ilişkin de şunları söyledi:

300 milyon TL harcandı

“Sadece 2010 yılında şu tarihe kadar havalimanlarının altyapı ve üst yapı yatırımları için 215 milyon TL’lik yatırım yaptık. 75 milyon TL’de özel ve kamu sektörünün yaptığı yatırımlar var. Yani yılın ilk yarısındaki havalimanlarına yapılan toplam yatırım tutarları 300 milyon TL’ye ulaştı. Dünyada hava trafiğinin azaldığı bir dönemde Türkiye’nin aralık ayından bu yana hava trafiği yüzde 17.6 artış kaydetti. Türkiye Avrupa ülkeleri arasında en az rötar yaşanan ülkeler arasında ilk sıralarda. Yılbaşından bu yana uçak sayısında yüzde 10 artış yaşanmasına karşın rötarlardaki azalma yüzde 17 seviyesinde oldu.  2008 yılında dünyada 44’üncü sırada olan Türkiye 2009’da 40’ıncı sıraya gelirken uçak sayısında ise 58’inci sıradan 51’inci sıraya yükseldik.”

Sırada askeri tesisler var

Atütürk Havalimanı’nın hemen yanında bulunan ve askeri tesislerin yer aldığı arazinin havalimanına dahil edilmesine ilişkin yapılan çalışmaların hatırlatılması üzerine Birdal, “Askeri tarafın sivil tesislere açılması yönünde çalışmalarımız ve görüşmelerimiz sürüyor. Ancak konuşmak için erken” yanıtı verdi.(Radikal)