Atatürk Hava Limanı Terminallerini 500 Milyon Dolara Özel Sektör İşletecek
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü, önümüzdeki hafta Atatürk Hava Limanı İç ve Dış Hatlar Terminali’nin ihalesine çıkıyor.
Haziran ayının ilk haftasında yeni işletmecinin belirleneceği ihaleden 500 milyon doların üzerinde gelir bekleniyor. İç ve Dış Hatlar terminallerini birlikte işletecek olan firma veya konsorsiyumun 100 milyon dolarlık yeni yatırım yapacağı ifade ediliyor.
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer tarafından onaylandıktan sonra Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Torba Yasa’yla DHMİ, ‘hava limanlarının işletilmek üzere özel sektöre kiralanması’ konusunda yetkilendirildi. Onayın ardından harekete geçen müdürlük, 2 Temmuz’da işletme süresi sona eren Atatürk Hava Limanı Dış Hatlar Terminali ile İç Hatlar Terminali için ihale hazırlığına başladı. Yasanın belirlediği tüm usûl ve esaslar doğrultusunda hazırlanacak ihale şartnamesi, önümüzdeki hafta ilan edilerek 30 günü geçmemek üzere askıda kalacak. DHMİ Yönetim Kurulu’nun kararına göre, 10-15 yıl işletme süresi verilecek olan terminallerin ihalesine 5’in üzerinde firmanın katılması bekleniyor. En geç haziran ayının ilk haftasında yeni işletmecinin belirleneceği ihaleden 500 milyon doların üzerinde gelir bekleniyor.
Halen Tepe-Akfen ortak girişimi (TAV) tarafından işletilen Atatürk Hava Limanı Dış Hatlar Terminali, yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkarılmıştı. 10 Ocak 2000’de hizmete açılan ve 398 milyon dolara mâl olan terminal, 264 bin metrekare büyüklüğünde ve yıllık 20 milyon yolcu kapasitesine sahip. 2 Temmuz’da işletmeyi devralacak firma veya konsorsiyum, modern cihazlara sahip terminale, üç boyutlu tomografik x-ray (elektronik arama aygıtı) cihazları yerleştirecek. İç Hatlar Terminali ise birçok yeniliğe sahne olacak. Tüm cephenin değişeceği terminalde, Ortak Kullanımlı Terminal Sistemi (CUTE) kurulacak.
Atatürk Hava Limanı ihalesinin ardından Antalya Gazipaşa ve Zonguldak Çaycuma havaalanlarının kiralanması konusunda ihale çalışması başlatılacak. Bu yıl içinde bu iki havaalanının özel sektöre kiraya verilmesi beklenirken, önümüzdeki yıllarda da Trabzon, Bodrum-Milas, Dalaman, Adana, Kapadokya, Gaziantep, Erzurum, Erzincan, Kayseri ve Diyarbakır hava limanı ve havaalanlarının işletilmek üzere özel sektöre devir yetkisi verileceği ifade ediliyor.
Devlet Hava Meydanları İşletmesi, bugüne kadar 1 milyar dolar civarındaki özel sektör kaynağını yap-işlet-devret modeliyle kamu kaynağına dönüştürdü. Bu rakamın 565 milyon dolarlık kısmı son bir yıl içinde Antalya Hava Limanı 2. Dış Hatlar Terminal binası, Dalaman Hava Limanı Yeni Dış Hatlar Terminal binası ile Esenboğa Hava Limanı Yeni İç ve Dış Hatlar Terminal projelerince kazandırıldı. Yap-işlet-devret modeliyle yapılan terminal binalarıyla 25 milyon yolcu kapasitesi kazandırıldı. Bu arada terminallerin sigorta şirketlerine yaptırılan toplam sigorta değeri 800 trilyon liraya ulaştı.
Hava limanları Antalya modeli ile modernleşiyor
Yap-işlet-devret modeli, ilk kez Antalya Hava Limanı Dış Hatlar Terminali’nde uygulandı. İhaleyi kazanan Bayındır, 65 milyon dolara mâl ettiği terminali Nisan 1998’de hizmete açtı. Terminal, Ağustos 2007’de DHMİ’ye devredilecek.
Atatürk Hava Limanı Dış Hatlar Terminali’nin ihalesini TAV Konsorsiyumu kazandı. TAV’ın terminali işletme süresi, 2 Temmuz 2005’te sona eriyor.
Antalya Hava Limanı 2. Dış Hatlar Terminal binası, Çelebi ve IC Holding ortaklığına ihale edildi. 17 Nisan 2005’te hizmete açılan, yıllık 10 milyon yolcu kapasiteli terminal, 28 Eylül 2009’da DHMİ’ye devredilecek.
Dalaman Yeni Dış Hatlar Terminali, 2 Aralık 2003’te, yap-işlet-devret modeliyle Aksa-Turkuaz-Manas Uluslararası Havacılık Ortak Girişimi’ne ihale edildi. Terminal, 77 ay 20 gün işletilecek.
Esenboğa Hava Limanı Yeni İç ve Dış Hatlar Terminal binası, 12 Nisan 2004’te TAV’a ihale edildi. Yıllık 10 milyon yolcu kapasiteli terminal binası 15 yıl 8 ay işletildikten sonra DHMİ’ye devredilecek. 189 milyon Euro’ya inşa edilecek terminal ve katlı otopark kompleksi, 5,5 milyon iç ve 4,5 milyon dış hat yolcusuna hizmet verecek.
Adnan Menderes Hava Limanı Yeni Dış Hatlar Terminal binası, 16 Ağustos 2004’te ihaleye çıkarıldı. İhaleyi 6 yıl 7 ay 29 gün işletme süresi teklifi ile HAVAŞ-Bayındır Ortak Girişimi kazandı. Yaklaşık 125 milyon Euro’luk yatırımla gerçekleştirilecek terminal binasının yapımının, projede 24 ay olarak yer alsa da 18 ayda tamamlanması hedefleniyor.