Genel kontroller
Tipik modern bir asansörde bulunanlar:
- Ayakta durma boşluğu, tutunma yeri, oturma iskemlesi (lüks
asansörlerde)
- Konfor için klima tesisatı
- Kat seçmek için tuşlama
sistemi. Bunlardan bazıları anahtarlı olabilir. Bazı asansörlerde ise belirli
kişilerin giriş izni bulunan katlara girişleri sağlamak için emniyet kartları
bulunur. Amerika’da ve diğer bazı ülkelerde gözü görmeyen kişilere yönelik özel
tesisatlar bulunmaktadır.
- Beklenmedik kişilerin asansörlere girişini
engellemek üzere her kattaki asansöre giriş kapıları kilitli tutulur. Kapılar en
üst tarafta yerleştirilmiş olan bir makine tarafından açılır. Kapıların hızlı
bir şekilde açılıp kapanmasını sağlayan kapı denetimi mevcuttur. Hareket
halindeki kapılar üzerindeki bazı nesneler de çeşitli sensorlar tarafından
kontrol edilir. Aksi takdirde kapılar belirli bir süre sonrasında kendiliğinden
kapanır.
- Asansörlerin yük indirme ve bindirme esnasında hareketsiz
kalmaları ve hareket halinde iken durmayı sağlaması için “stop” tuşu. Kapıların
çok uzun süre açık kalması alarmı çalıştırabilir.
- Yolcuların asansörde
mahsur kalmaları durumunda kullanabilecekleri alarm butonu bulunmaktadır.
Bazı asansörlerde aşağıdaki kalemlerden en az bir tane veya fazlası bulunmaktadır:
- Yolcunun mahsur kalması halinde kullanabileceği bir telefon
- Geciktirme
butonu: bu butonla kapıların kapanma süresi uzatılabilir
- İptal Butonu: Çift
tıklanarak varılmak istenen kat değiştirilir.
- Anahtarlı Giriş Yasağı, RFID
okuyucu, kod giriş sistemi, otel odası kartı, vs.
- Farklı kapı açılım
olanakları; ön kapı düz bir yola açılırken arka kapı diğer bir yola
açılabilir.
- Emniyet Kamerası
- Daha geniş alan görünümü kazandıran düz
veya aynalı duvarlar
- Bina iç kısmını veya bina çevresini görünür kılan
camekân duvarlar
Genel olarak halkın kullanımına açık olmayan çeşitli denetimler (çünkü anahtar tuşu gerekmektedir):
- İtfaiye Servisi, 2. evre anahtar düğmesi
- Asansörü işlem dışı
bırakabilen düğme
- Asansörü denetim moduna ayarlayan denetim düğmesi.
-
Asansör teknisyenlerine özel düğmeler
- Görevli Hizmet Modu
Dışarıdan Kontrol
Asansörler dış alanlarda bulunan butonlar ile çalıştırılır. Belirli bir katta butona basıldığında asansör yolcuları almak için o katta durur. Eğer o esnada asansör başka bir katta hareket halinde ise başka çağrı olmadığı takdirde sadece bulunduğu istikametteki çağrılara cevap verecektir.
İki veya daha fazla asansörlü gruplarda çağrı butonları çağrının her birini
uyarması için merkezi bir hareket sistemine bağlı olabilir. Bunun sebebi ise
çağrı durumunda sadece bir vagonun ilgili kata ulaşmasını sağlamaktır.
Lobili
sistemlerde istenilen varış katı tuşlanır ve hangi asansörün gelmekte olduğu
bildirilir.
Asansörün algoritması
Asansör algoritması oldukça basittir; aynı istikamette birden fazla çağrı varken o istikamette hareket etmeye devam eder. Gittiği istikamette başka çağrı yoksa durma moduna girer veya ters istikametten gelen çağrılar için yön değiştirir. Modern asansörlerde taleplere göre karar vermek üzere daha kapsamlı ve bulgusal algoritmalar yolu kullanılır.
Bilgisayar Destekli Yönlendirme
İş merkezlerinde kurulu olan çoklu asansörlerde farklı katlara gitmek isteyen çok sayıda yolcu söz konusu olduğunda, binaların lobisinde “merkezi hareket panelleri” mevcuttur. Yolcular panelde hangi kata varmak istediklerini işaretlerler. Hareket paneli de yolculara hangi asansörü kullanmaları gerektiğini bildirir. Asansörün içinde bir çağrı butonu yoktur (veya butonlar vardır ancak basılmak için değildir, sadece katı gösteren bir şema vardır). Bu sistemin üreticileri, bu mekanizmayla hareket süresinin yüzde 30 oranında kısaldığını bildirmektedir. Yine de sistemde bazı problemler görünmektedir. Bazı zamanlar tek bir kişi bir grup yolcunun varacağı yeri girer, sonradan gelen kişiler asansörü dolu bulurlar. Bazen de bir kişi butona birkaç kez basar. İnsanlar asansörün bu şekilde daha hızlı bir şekilde geleceğini düşünürler, ancak bu durumda bilgisayar birçok kişinin beklediğini varsayarak bütün asansörleri tek bir noktaya, yani tekrar tekrar basılan noktaya gönderir.