Faciadaki ihmaller zincirine dikkat çeken müfettişler, asansörü en üstte tutması gereken stoperin bulunmadığını, işçinin ve yükün aynı anda taşındığını, asansör operatörünün 5 günlük acemi bir işçi olduğunu belirttiler.
Üç ölümcül ihmal Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı müfettişleri, olay yerinde yaptıkları incelemeden sonra rapor hazırladı. Rapora korkunç olayın meydana geldiği asansörden çekilen fotoğraflar da delil olarak konuldu. Müfettişler raporunda 3 temel ihmale dikkat çekti:
Faciaya asansörü en üstte durdurmaya yarayan son nokta olarak kabul edilen bölümde yer alan “stoper” parçalarının takılmaması neden oldu. Raylardan bir bölümü çıkan asansörü üzerindeki yükle taşıyamayan dişliler kırıldı ve 32. kattan zemine çakıldı.
Yük taşıyan asansörler ile işçileri taşıyanların ayrı olması gerekiyor. Ancak burada ikisi de bir arada taşındı. Firmaların hem insan hem de yük taşımayı bir arada yapmaları halinde emniyet amaçlı kullanmaları gereken halat ve paraşüt sisteminin de ilk tespitlere göre asansörde olmadığı saptandı.
Asansörü genellikle işe yeni başlayan acemi işçiler kullanıyor. Burada da asansörü kullanan operatör işçi 5 gün önce çalışmaya başladığı için deneyimsizdi. Emniyeti unutmuşlar DHA’ya konuşan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Teftiş Kurulu Başkanı Mehmet Tezel, “Bunlar, üretime dalmışlar, insan emniyetini unutmuşlar. Facianın temel nedeni, asansörü en üstte tutması gereken stoperlerin olmaması. Bu kadar küçük biri parçayı takmazsan facia olur, bunlar kabul edilemez. Ehliyetsiz kişilere insanların canını teslim etmişler. Tam delillendiremedik ama asansörün istiap haddinin 2 bin 700 kilo olduğu söyleniyor. Ama bu aşılmış gibi” dedi.
Bakanlık müfettişleri stoperi bulamamış olabilir
Uzmanlar, stoperlerin piyasade 20-100 TL arasında değişen fiyatlara satıldığını söylediler. Kazanın stoper olmadığı için gerçekleşme olasılığının düşük olduğunu belirten uzmanlar, müfettişlerin küçük bir malzeme olan stoperi kaza sırasında kırıldığı için tespit edememiş olabileceğini söylediler.