Anayasa Mahkemesi, üzerinden metro
hattı geçecek olan Atatürk Orman Çiftliği (AOÇ) arazinin “yol,
geçit, üstgeçit ve tünel gibi yapılaşmalar için bedelsiz olarak Ankara Anakent
Belediyesi’ne yararlanma hakkı verilmesine” ilişkin yasa maddesinin iptalini
reddetti. Mahkeme, AOÇ’nin belediyeye tahsisinde “kamu yararı”
bulunduğu için anayasaya aykırı olmadığına karar verdi. Yüksek mahkemenin,
anakent belediyesinin, üzerindeki metro inşatı sorumluluğunu hükümete
devretmesinden kısa bir süre sonra bu kararı vermesi dikkat çekti.
AKP Ankara Milletvekili Salih Kapusuz, 24 Mart 1950 tarihli
ve 5659 sayılı Atatürk Orman Çiftliği Müdürlüğü Kuruluş Yasası’na bir madde
eklenmesi teklifini TBMM’ye sundu. Eklenen maddenin ikinci fıkrası ile AOÇ’nin
“yol, meydan, altgeçit, üstgeçit ve raylı toplu taşım araçları için gerekli
arazi ve yeraltı tünelleri yapılması planlanan arazilerinin bedelsiz olarak
Ankara Anakent Belediyesi lehine yararlanma (intifa) hakkı tesis edilmesi”
sağlandı. Kapusuz’un teklifi 21 Haziran 2006 tarihinde yasalaştı.
Ankara 8. Asliye Hukuk Mahkemesi, AOÇ arazilerinin belirli
amaçlarla Ankara Anakent Belediyesi’ne bedelsiz tahsisine olanak tanıyan yasa
hükmünün iptal edilmesi için Anayasa Mahkamesi’ne başvurmuş, mahkeme başvuruyu
oy çokluğu ile reddetmişti. Mahkemenin gerekçeli kararında, iptali istenen hüküm
ile bir kamu tüzel kişisinin adına kayıtlı taşınmazlar üzerinde bir başka kamu
tüzel kişisi lehine intifa hakkının tesisinin öngörüldüğü belirtildi.
Kamu kurumlarının gereksinimlerine göre bazı gayrimenkullerin kamu
hizmetlerine özgülenmeleri veya özel mülkiyetlerinde bırakılmaları suretiyle
farklı hukuki rejimlere bağlı tutulmalarındaki ortak amacın kamu yararı olacağı
vurgulanan kararda, şu değerlendirme yapıldı: “Bu nedenle bir kamu kurumunun
tasarrufunda bulunan gayrimenkul üzerinde kamu yararı ve hizmetin gerekleri
dikkate alınarak, ilgili bakanlığın uygun görüşü ile imar planlarına uygun olmak
koşuluyla yol, meydan, geçit, üstgeçit, tünel, dere ıslahı gibi dava konusu
kuralda belirtilen yapılaşmalar için bedel alınmaksızın intifa hakkı tesis
edilerek sınırlamalar getirilmesinin, her iki tarafın da kamu kurumu olduğu ve
idarenin bütünlüğü ilkesi de gözetildiğinde anayasaya aykırı bulunmadığı
sonucuna varılmıştır.”
‘AOÇ yasası metroya engel’
Kapusuz, AOÇ Genel Müdürlüğü yasasına eklenen maddeye gerekçe olarak
“Ankara’nın büyümesi, çeşitli sorunları da beraberinde getirmektedir. Özellikle
kamu yararı adıyla yapılacak olan yol, alt ve üstgeçitler ile metro çalışmaları,
maalesef kanuni engeller dolayısıyla yapılamamaktadır” ifadelerini kullandı.
‘Sincan metrosu için AOÇ’
Teklifin, 5 Haziran 2006 tarihinde sonuçlanan TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu
görüşmelerinde ise “Batıkent-Sincan Metro hattının mahkeme kararıyla
durdurulduğu; Şaşmaz Zırhlı Birlikler Kavşağı ile Hayvanat Bahçesi’nin önünden
geçmesi gereken hızlı tren yolu ve altgeçide ilişkin çalışmaların yapılabilmesi
için AOÇ arazisinin kullanımına ihtiyaç bulunduğu” belirtildi.