Antalya'nın batı yakasındaki Demre-Kaş güzergahına yapılması yeniden gündeme gelen 74 kilometrelik duble yol projesiyle birlikte 66 bin meşe, çam ve sandal ağacın kesileceği belirlendi. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından 4 Ocak’ta yapılacak İnceleme Değerlendirme Komisyonu toplantısında proje ile ilgili detaylar görüşülecek. 2,1 milyar TL'lik projenin tanıtım dosyasına yansıyan bilgilere göre, 26,75 hektarlık orman arazisinden geçeceği aktarılan otoyol, Myra, Sura, Hoyran antik kentlerinin yanı sıra çok sayıda doğal ve arkeolojik sit alanını da etkileyecek.
Gazete Duvar’dan Ceren Deniz’in haberine göre; Demre-Kaş hattına yapılması planlanan otoyol projesine, daha önce iptal edilen 28 kilometrelik Kaş-Kalkan otoyolu da yeniden projelendirilerek dahil edildi. Kaş’taki dünyaca ünlü Kaputaş Plajı’nın üst kısmına dev bir viyadüğün planlandığı otoyol projesi için, 3 bin 210 dekarlık orman arazisi, vasıf değişikliği yapılarak karayollarına tahsisi edilecek.
Projeyle ilgili hazırlanan jeoteknik raporlarına göre, hareketli bir topografyaya sahip olan bölgede dinamitli patlatma ve yarma çalışmaları sırasında 19 milyon 680 bin 825 metreküp hafriyat malzemesi çıkacak. Oluşacak hafriyat malzemesinin 7,2 milyon metreküplük kısmının yol için dolgu malzemesi yapılacağı belirtilirken, kalan malzemenin ise yerel belediyelerin göstereceği düzenli atık toplama merkezlerine taşınacağı kaydediliyor. Ancak her iki ilçe sınırlarında bu ölçüde bir hafriyat malzemesinin depolanabileceği bir alan bulunmuyor.
Antik su yoluna dinamit tehdidi
Bölünmüş otoyol projesine, pek çok arkeolojik yapıyı ve endemik türleri barındıran bölgeye zarar vereceği gerekçesiyle tepki gösteren Kültürel ve Doğal Mirası İzleme Platformu Kurucusu, arkeolog, yazar ve yayıncı Nezih Başgelen, “Otoyol, çayın batısındaki Myra Antik Kenti’nin kayaların arasından geçen antik su kanalı güzergahında tünele giriyor. Tünel için burada dinamitli patlatma yapılması planlanmış. Otoyol projesi, Koruma Kurulu’na sunulduğu haliyle uygulanırsa bu kesimde kayaların arasına oyulmuş antik su yolu, bir daha geri gelmemecesine zarar görecek. Likya gibi eşsiz bir kültürel ve doğal mirasa sahip olmak, aynı zamanda bunu tam anlamıyla tanıma, koruma, geleceğe aktarma sorumluluğunu da veriyor. Bu sorumluluk hiçbir gerekçe ile göz ardı edilemez.” uyarısında bulundu.
Ne olmuştu?
Karayolları 13. Bölge Müdürlüğü'nün Finike, Demre, Kaş, Kalkan yol planlamaları kapsamında, Kaş ve Kalkan arasında planlanan 28 kilometrelik otoyol için daha önce iki ayrı dava açılmıştı. Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Komisyonu’nun projeye verdiği onayla ilgili davada mahkeme, 2018’de iptal kararı vermişti. Projeyle ilgili verilen ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararı ise 2019’da sonuçlanan davada iptal edilmişti. Mahkemenin iptal kararı verdiği Kaş-Kalkan otoyolu, yeniden projeye eklendi. Yine daha önce yapılan planlamalarda, Finike’deki portakal bahçelerinin arasından geçen otoyol projesi de çiftçiler, sivil toplum kuruluşları ve meslek odalarından gelen tepkilerin kamuoyundaki yankıları üzerine 2020 yılında iptal edilmişti. Önceki projenin Finike kısmı, yeni projeye yer almadı.
Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.