EoroRapidTR adlı şirketin
geliştirdiği manyetik hızlı tren projesi ile 135
kilometre uzunluğundaki Antalya-Alanya arasının
ortalama 475 kilometre hızla 38 dakikaya inebileceği
belirtildi.
Antalya Gazeteciler Cemiyeti'nde, Alman ortaklarıyla basın toplantısı
düzenleyen EoroRapidTR A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Ertan Develik, manyetik bir
hava akımı içinde süzülen teknolojinin 1937 yılında geliştirildiğini ancak
sadece Şangay'da 31 kilometrelik bir hatta uygulandığını söyledi.
Alman firması EoroRapid'in patent hakları Siemens ve Thyssen/Krupp banyesinde
olan transrapid manyetik hızlı tren sistemini dünya çapında projelendirmeye,
finanse ve inşa etmeye yetkili olduğunu ifade eden Develik, projeyi 2008 yılında
eski Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'a sunduklarını bildirdi. Antalya-Alanya
arasında her 400 metrede bir özel kamera ile fotoğraf çektiklerini belirten
Develik, ''Herhangi bir partinin seçim öncesi reklamını yapmak amacında değiliz.
Amacımız ülkeye yararlı olacak bir projeyi kazandırmak'' dedi.
Projeyi yap-işlet-devret modeliyle hayata geçireceklerini ve ihale sürecini
beklediklerini anlatan Develik, ''Hükümetimizden tek kuruş para çıkmayacak.
Fabrika çıkışından itibaren 80 yıl garantisi var'' diye konuştu.
Türkiye genelinde Ankara merkezli toplam 26 güzergah belirlediklerini
vurgulayan Develik, Yıldırım'ın tavsiyesiyle projeyi ilk olarak Antalya-Alanya
arasında hayata geçirmeyi planladıklarını kaydetti.
Hızlı trenin saatte, Antalya-Alanya arasındaki 135 kilometrelik mesafede
ortalama 475 kilometre hızla gideceğini ve 550 kilometre hıza kadar çıkacağını
söyleyen Develik, projeyi 750 kilometre hıza göre planladıklarını vurguladı.
Karayoluyla iki saatte katedilen Antalya-Alanya arasının bu şekilde 38 dakikaya
kadar ineceğini vurgulayan Develik, trenin hızının bin kilometre hıza
ulaşmasının mümkün olabildiğini savundu.
Develik, Türkiye'yi ağ gibi örecek bir manyetik hızlı tren sistemi projesi
geliştirdiklerini hatta Edirne'den, Bulgaristan'ın Sofya kentine ulaşacak bir
hattın iznini aldıklarını ifade ederek, ''Bu da demek ki, ülkemizi AB'ye saatte
500 km süratle sokacağız. Bu, uçaktan daha hızlı bir sistem. Edirne'den saat
08.00'de yola çıkan bir kişinin Erzurum'a gidip işlerini hallederek, Konya'daki
askerlik arkadaşını ziyaret edip, saat 20.00'de eve dönmesi mümkün'' diye
konuştu.
Projenin gerçekleşmesi halinde dünyanın en uzun hattının Antalya'da inşa
edileceğini belirten Develi, bu sistemle seyahat etmek için Şangay'a giden
yaklaşık 1.5 milyon turistin de Antalya'ya geleceğini anlattı.
Brezilya ve Avrupa ülkelerinde de projeyle ilgili çalışmaların sürdüğünü
anlatan Develi, transrapidin belli başlı yedek parçaları ile vagonlarının
Türkiye'de imal edileceğini ve 15 bin kişiye yapım aşamasında istihdam
sağlanacağını söyledi.
Antalya Alanya arasındaki proje maliyetinin 5.5 milyar Avro olduğunu dile
getiren Develi, günlük 20 bin kişinin taşınmasının planlandığını kaydetti. Her
15 dakikada bir yapılacak seferle 5 vagonda 100'er kişinin seyahat edebileceğini
bildiren Develi, yolcularla birlikte 12 konteynırın da aynı anda
taşınabileceğini vurguladı.
Develi, seçimden sonra ihale açılmasını beklediklerini kaydederek, 6 yıl
içinde projenin hayata geçeceğini anlattı.
Antalya Havalimanı, Serik, Manavgat ve Alanya duraklarının yapılacağı hattın
6-20 metre yüksekliğindeki beton platform üzerine kurulacak manyetik hatta
ilerleyeceğine işaret eden Develik, istenilmesi durumunda Side ve Gazipaşa
Havalimanı'na kadar hattın uzatılabileceğini bildirdi.