Ankara’daki Rant Israrı Yargıya Taşınıyor



Ankara Ticaret Odası 2011 yılından bu yana Eskişehir Yolu üzerinde mülkiyetleri olan 26246 ada 1 parsel (41 bin 741 metrekare) ile 28384 ada 4 parselden (14 bin 593 metrekare) oluşan alanlarda, imar planı değişikliği ile yüksek yoğunluklu yapı yapmak için harekete geçmişti. ATO, bu kapsamda önce Gökçek döneminde 4 emsalle, sonra 3,90 emsalle ayrıcalıklı imar hakkı talep etmişti. Bu plan değişiklikleri Mimarlar Odası Ankara Şubesi, tarafından iki kez yargıya taşınmış, yargı ayrıcalıklı imar hakkının kamu yararına aykırı olduğunu belirterek plan değişikliklerini iptal etmişti.

Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin 10.08.2021 tarih ve 1544 sayılı kararı ile Eskişehir yolu üzerinde Ankara Ticaret Odası mülkiyetinde bulunan 26246 ada 1 parsel ve 28384 ada 4 parsele, emsal 2.90 yükseklik 25 kat olarak 12 plan notu ile onaylanan plan değişikliğine Mimarlar Odası Ankara Şubesi’nden sert tepki geldi.

Konu ile ilgili açıklama yapan Mimarlar Odası Ankara Şube Başkanı Tezcan Karakuş Candan, “Ankara Ticaret Odası, kentin ulaşımını kilitleyecek, kamu yararına aykırı ayrıcalıklı imar hakkı taleplerini Gökçek döneminde iki kez plan değişikliği yaparak denedi. İkisine de açtığımız davalarda yargı ranta geçit vermedi ve planları iptal etti. Şimdi Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi’nin 2.90 emsalle yükseklik 25 kat olmak üzere 200’bini aşkın metrekare yapılaşma öngören ayrıcalıklı imar hakkına onay vermesi, kentsel ölçekte bir şeyin değişmediğini bir kez daha ortaya koyuyor. Rant deyince akan sular duruyor. Ankara Ticaret Odası’na ayrıcalıklı imar hakkı sunan planları yargıya taşıyoruz. Üçüncü iptale hazır olsunlar.” dedi.

Reklam Goruntulenme Bolumu

Candan şöyle devam etti: “Ankara Ticaret Odası her dönemde rant ısrarından vazgeçmiyor. Ancak değişen belediye yönetiminden beklenen, bu rant politikalarına karşı kamu yararını savunması iken maalesef ayrıcalıklı imar hakkının önü açılıyor. Ankaralıların, Gökçek döneminde kente verilen zarardan kurtulmak için verdikleri güven oylarının istismar ediliyor olması üzüntü verici. Atatürk Orman Çiftliği’nde yapılan yol, ODTÜ’yü ikiye bölen rant yolu, Kurtuluş Parkı TED Üniversitesi protokolü, TOGO ikiz kulelerinde hukukun gereği yerine Çevre Şehircilik Bakanlığı’ndan görüş istenmesi gibi, Ankara Ticaret Odası kararı da yanlıştır. Bu kararlar kamu yararına değildir. Bu kararların sorumluluğu aynı zamanda destekleyen partilerinde sorumluluğundadır. İktidarın rant politikaları ile yıprandığı bir dönemde, yerel yönetimlerin bu kararlarına sessiz kalmak ‘başarıyı belediye başkanına, başarısızlığı muhalefet partilerine’ mal edecek bir sürecin önünü açmaktadır. Cumhuriyet’in başkentinde yağmurdan kaçarken doluya tutulmak Ankara’ya reva görülemez.”  

Candan, “Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Ankara Ticaret Odası arasındaki ilişkiler, Ankara Kent Konseyi başkanlığına kadar uzanan temsiliyetin sonucunun Ankara Ticaret Odası’na ayrıcalıklı imar hakkı verilmemesi olmalıydı. Maalesef iki kurum arasındaki ‘iyi’ ilişkinin bu kararla ne anlama geldiği gözler önüne serilmiş. Kenti korumak, çevreye duyarlılık gibi bir dolu sorumluluğu olan Ankara Kent Konseyi nasıl bir tavır takınacak merak konusu. Her ilişkinin arkasında rantı görmek üzücü.” diye konuştu.

TOGO ikiz kuleleri ne ise, ATO kuleleri de odur
Candan, şunları kaydetti: “ATO’nun yeni rant kuleleri için yapılan plan değişikliğinde parsel özelinde inşaat emsali artırılıyor. Bunu plan notlarında açıkça görmekteyiz. Meclis kararlarında yer alan, ‘28384 ada 4 parsel ticaret alanı olup, emsal E:2.90 ve Yençok=25 kattır. Bu alanda; çok katlı mağazalar, katlı otoparklar, sinema, tiyatro, müze, kütüphane, restoran, ofis, yönetim binaları, finans kurumları gibi ticaret ve hizmet sektörüne ilişkin yapılar birlikte veya ayrı ayrı yer alabilir. 26246 ada 1 parsel Ankara Ticaret odası Sarayı alanı olup, Emsal E:2,90 ve Yençok=25 kattır. Bu alanda; kamusal veya özel katlı otoparklar, sinema, tiyatro, müze, kütüphane, sergi salonu, sosyal ve kültürel tesisler, kafe, restoran, ofis, yönetim binaları, finans kurumları gibi yapılar birlikte veya ayrı ayrı yer alabilir. Çekme mesafeleri 50 metrelik ve 35 metrelik yollardan 20 metre diğer yönlerden 10 metredir. Çekme mesafeleri içerisinde taks sınırlaması aranmaz. Yapı yaklaşma sınırları dışında kalan alanda her türlü tesviye ve dolgu çalışmaları, su deposu, trafo, teknik hacim alanları, bekçi kulübesi, giriş nizamiyesi, güvenlik tesisleri, servis yolları ve avluları, mal indirme ve bindirme alanları, çöp depolama alanları, otopark rampaları, totem, altyapı tesisleri, merdivenler, heykeller, açık yüzme ve süs havuzları, açık çıkmalar, kuranglez ve geçiş köprüleri yapılabilir. Bloklar arası h/2 mesafe şartı aranmayacaktır’ gibi plan notları ile tanınan ayrıcalıklı imar hakkı hukuka ve kamu yararına aykırıdır. Bu plan değişikliğini de yargıya taşıyoruz. Ankara Ticaret Odası’nı bu rant sevdasından vazgeçmeye, Ankara Büyükşehir Belediyesi’ni kararı iptal etmeye davet ediyoruz. Togo ikiz kuleleri ne ise, ATO kuleleri de odur.”