"Ankara İçin Normal, Dünya İçin Değil"



Ankara'da dört gün önce Kadir Sevim adlı kişinin ölümüne neden olan metro çalışmasındaki göçüğe ilişkin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın "Yer altında çalışıyoruz, bu ve buna benzer olaylar beklenebilir, normaldir" şeklindeki açıklamasını Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği'ne (TMMOB) bağlı Şehir Plancıları Odası Genel Başkanı Necati Uyar, bianet'e değerlendirdi.

"Risk araştırması yapılmalı"

Işıl Cinmen'in haberine göre Uyar, Ulaştırma Bakanı Yıldırım'ın "normaldir" şeklindeki yorumuna katıldığını söyleyerek "Ankara için normaldir, tekrarlanabilir, başkaları da ölebilir. Ankara Büyük Şehir Belediyesi bu şekilde devam ettiği sürece benzer kazalar tekrarlanabilir. Ulaştırma Bakanı Yıldırım'ın bu durumu 'normal' bulmasını, Ankara Büyükşehir Belediyesi hakkında yeterince bilgisi olmasına bağlıyorum. Dünyanın başka bir çağdaş kentinde bu tip bir durum yaşandığında ve bir vatandaş kendi ihmali olmayan bir sebeple hayatının kaybettiğinde sorumlular ortaya çıkarılır ve bir insanın hayatını kaybetmesinin hesabı verilir" şeklinde konuştu.

Uyar, Ankara'nın alt yapı açısından çok sorunlu olduğunu ve bunun risk alanı oluşturduğunu söyledi; Ankara'nın 15 yıldır kazıldığını ve bu kazıların ciddi deformasyonlar oluşturabileceğini belirterek, nasıl ve ne boyutta bir risk oluştuğuna dair bir inceleme yapılması gerektiğinin altını çizdi.

Cadde trafiğe kapatılacaktı

Kadir Sevim'in hayatını kaybettiği İsmet İnönü Caddesi'nin trafiğe kapatılacağına dair duyurunun bu olay meydana gelmeden üç gün önce yapıldığını hatırlatan Uyar şöyle konuştu:

"Cadde'nin 25 Haziran'da trafiğe kapatılacağı duyurulmuştu. Duyuru yapıldıktan üç gün sonra bir ölüm meydana geldi. Bu caddede uzun zamandır kazı olmasına rağmen daha önce trafiğe kapatılmamıştı. Böyle bir göçük riski olduğu biliniyor muydu? O yüzden böyle bir karar mı alındı? Bu biliniyorsa, bu ölüm konusunda Belediye'nin doğrudan sorumluluğu vardır."Bakan ne dedi?

"Yer altında çalışıyoruz, bu ve buna benzer olaylar beklenebilir, normaldir. Bu sadece Türkiye'de olan bir durum değil. Dünyada da böyledir normaldir. Sonucu nedir, sorumlusu kimdir, araştırma inceleme yapmadan hüküm vermek haksızlık olur."

Ankara'da metro çalışmasının yapıldığı diğer noktalarda da çatlaklar oluştuğuna dair söylentiler sorulunca Yıldırım, "Yer altında çalışıyoruz. Ankara'nın altında elektrik, kanalizasyon devreleri, her türlü şebekeler mevcut. O bakımdan tedbirler almakla beraber zor bir iştir, buna benzer olaylar yine de beklenebilir" dedi.

Belediye: Sorumlu değiliz

Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek Twitter'dan "Bizim yapmadığımız yerden biz nasıl sorumlu oluyoruz anlamak mümkün değil" ifadelerini kullandı.

Bunun üzerine Mimarlar Odası Ankara Şube Başkanı Ali Hakkan, Gökçek'e tepki göstererek," 10 yıldır durmuş bir metro inşaatını devretti. Büyükşehir Belediyesi, Ulaştırma Bakanlığı'na.bir enkaz devretti. Dikmen Deresi'nin o güzergahtan geçtiği biliniyor üstelik. Milli Eğitim Bakanlığı'nın yanındaki metronun çökmeyeceğini nereden biliyoruz? Güven içerisinde kaldırımda yürüyemiyoruz. İnşaata denetim yapılmadan mı başlanıldı? Açıklama yapılmalı" dedi.

Ne olmuştu?

Gökçek, metro çalışmaları uzun süre askıya alındıktan sonra "Metroları yapmak belediyelerin gücünü aşan bir iştir. Mevcut olan ekonomik imkânlarımızla metroları bizim kendimizin yapabilmesi kesinlikle mümkün değil" diyerek, 2011 Mayıs ayında Ankara metro inşaatlarını Ulaştırma Bakanlığına devretmişti.