Amrop Boardinc’den 'Doğru Yönetim Kurulu Oluşturma' Sanatı
Amrop Boardinc, Türkiye’deki yönetim kurullarının yapısı
ile ilgili bugüne kadar gerçekleştirilmiş en kapsamlı çalışmalardan birine imza
attı. Türkiye’nin önde gelen 400’ün üzerinde şirketini temsil eden 71 deneyimli
Yönetim Kurulu Başkanı katılımı ile yönetim kurulları “2011’e Doğru
Türkiye’de Yönetim Kurulu Yapıları” başlıklı anket kapsamında
incelendi. Anketin sonuçları 7 Aralık günü, İMKB Konferans Salonu’nda düzenlenen
etkinlik ile iş dünyası ve medya ile paylaşıldı.
Amrop Boardinc kurucu
üyeleri Prof. Dr. Yeşim Toduk, Ayşen Savcı ve
Erdal Kesrelioğlu’nun anket sonuçlarını yorumladığı toplantıda,
“Doğru Yönetim Kurulu Oluşturma Sanatı” başlıklı bir panel
gerçekleştirildi. İş dünyasının önde gelen isimlerinden Hürriyet Gazetecilik ve
Matbaacılık Yönetim Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı, Alarko
Holding Yönetim Kurulu Başkanı İshak Alaton ve Eurobank Tekfen
Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Erten’in konuşmacı olduğu
panelde, panelistler anket sonuçlarını kendi deneyimlerinden yola çıkarak
yorumladı ve konuya ilişkin görüşlerini iş dünyasıyla paylaştı.
Halka
açık şirketlerin diğer şirketlerle karşılaştırıldığında yönetim kurullarındaki
yapı ve işleyiş farklılığını ortaya koyan araştırma sonuçlarına istinaden, panel
boyunca, halka açılmanın, Yönetim Kurulu yapılanmasında ve işleyişinde yarattığı
değişim gerekliliği tartışıldı, iş dünyasına, yönetim kurullarının verimliliğini
artırmaya yönelik çeşitli tavsiyelerde bulunuldu. Panel süresince ön plana çıkan
diğer konular arasında; şirketlerdeki farklı Yönetim Kurulu işleyişleri, Yönetim
Kurulu üyeleri arasındaki sinerji, bu sinerjinin şirket verimliliğine olan
pozitif etkisi ve yönetim kurullarında yer alan bağımsız üyelerin şirkete
sağladıkları ve sağlayabilecekleri katkılar vardı.
Türkiye’de yönetim
kurullarına ve bağımsız üyelere ilişkin farklı uygulamaların ve görüşlerin
gündeme geldiği panelde, iş dünyasından pek çok önemli isim, profesyonel
görüşleriyle paneli zenginleştirdi ve gündemde yer alan önemli konulara değindi.
Çetinkaya Mağazaları Yönetim Kurulu Başkanı Fehmi Çetinkaya’nın
“Kendi kurduğum şirketi başkalarına emanet etmemi mi tavsiye ediyorsunuz?”
sorusuna Alarko Holding Yönetim Kurulu Onursal Başkan’ı İshak
Alaton “Yönetim kurulu başkanlığını oğluna devredip, yönetimi
profesyonellere bıraktıktan sonra sen vazgeçemediğin sporunu yapmaya bak”
tavsiyesinde bulundu ve 'ölümsüz' olarak nitelediği şirketlerin kalıcılığı
açısından, profesyonellerin önemini vurguladı.
Anketten
Çarpıcı Sonuçlar
“2011’e Doğru Türkiye’de Yönetim Kurulu
Yapıları” başlıklı anketin çarpıcı sonuçları arasında şunlar yer aldı:
*
Şirketlerin dörtte üçünde, CEO’lar aynı zamanda Yönetim Kurulu üyesi olarak
görev yapıyor. * Şirketlerin % 69’unda üst düzey yöneticiler, Yönetim
Kurulunda da yer alıyor. * Şirketlerin % 80’inde CEO ve Yönetim Kurulu
başkanı ayrı kişiler, yalnızca % 20’sinde Yönetim Kurulu başkanı aynı zamanda
icra sorumluluğunu da üstlenmiş durumda. * Şirketlerin % 46’sında bağımsız
üye bulunuyor. Yönetim Kurullarında bağımsız üye sayısı 1-2 kişi ile sınırlı.
* Anket katılımcılarının % 65’i Yönetim Kurulu üyeliği için nitelikli ve
deneyimli bağımsız üye bulmanın zor olduğunu belirtiyor. * Bağımsız üyelerin
ücretlendirilmesinde en sıklıkla maaş (% 57) ve huzur hakkı (% 46) uygulanıyor.
Hisse senedi ve diğer yöntemler çok nadir olarak kullanılıyor. * Bağımsız üye
bulunduran şirketlerin tamamı Yönetim Kurullarının şirket ihtiyacına yanıt
verdiğini belirtirken, bağımsız üye bulundurmayan şirketlerin % 20’si Yönetim
Kurulu üye yapısının ihtiyaçlarına yetmediğini belirtmiştir. * Halka açık
şirketlerin % 95’i Yönetim Kurulunun mevcut üye yapısının şirket ihtiyaçlarına
yanıt verdiğini düşünürken, halka açık olmayan firmalarda bu oran % 76’dır. *
Halka açık şirketlerin % 88’i şirkette var olan iç denetim sürecini yeterli
bulurken, bu oran halka açık olmayan firmalarda % 48’dir. * Halka açık
şirketlerin tamamında Yönetim Kurulu üyeleri firmanın işleyişi ile ilgili
bilgilere zamanında ve düzenli olarak ulaşma imkanına sahipken, bu oran halka
açık olmayan firmalarda % 89’dur. * Halka açık şirketlerin % 57’sinde Yönetim
Kurulu üyesi seçimine yönelik bir prosedür bulunurken, halka açık olmayan
firmalarda bu oran ancak % 26’dır. * Halka açık şirketlerin % 70’inde müşteri
memnuniyeti ve % 79’unda çalışan memnuniyeti sistematik ve periyodik olarak
takip ediliyor. Bu oranlar halka açık olmayan firmalarda ancak % 44 ve % 41’dir.
Benzer bir farklılık sosyal sorumluluk politikalarında da gözlemleniyor. Halka
açık şirketlerin % 86’sı bu tür politikalara sahipken bu oran halka açık olmayan
firmalarda % 67’ye düşüyor.