Amrop Boardinc’den 'Doğru Yönetim Kurulu Oluşturma' Sanatı



Amrop Boardinc, Türkiye’deki yönetim kurullarının yapısı ile ilgili bugüne kadar gerçekleştirilmiş en kapsamlı çalışmalardan birine imza attı. Türkiye’nin önde gelen 400’ün üzerinde şirketini temsil eden 71 deneyimli Yönetim Kurulu Başkanı katılımı ile yönetim kurulları “2011’e Doğru Türkiye’de Yönetim Kurulu Yapıları” başlıklı anket kapsamında incelendi. Anketin sonuçları 7 Aralık günü, İMKB Konferans Salonu’nda düzenlenen etkinlik ile iş dünyası ve medya ile paylaşıldı.

Amrop Boardinc kurucu üyeleri Prof. Dr. Yeşim Toduk, Ayşen Savcı ve Erdal Kesrelioğlu’nun anket sonuçlarını yorumladığı toplantıda, “Doğru Yönetim Kurulu Oluşturma Sanatı” başlıklı bir panel gerçekleştirildi. İş dünyasının önde gelen isimlerinden Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık Yönetim Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı, Alarko Holding Yönetim Kurulu Başkanı İshak Alaton ve Eurobank Tekfen Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Erten’in konuşmacı olduğu panelde, panelistler anket sonuçlarını kendi deneyimlerinden yola çıkarak yorumladı ve konuya ilişkin görüşlerini iş dünyasıyla paylaştı.

Halka açık şirketlerin diğer şirketlerle karşılaştırıldığında yönetim kurullarındaki yapı ve işleyiş farklılığını ortaya koyan araştırma sonuçlarına istinaden, panel boyunca, halka açılmanın, Yönetim Kurulu yapılanmasında ve işleyişinde yarattığı değişim gerekliliği tartışıldı, iş dünyasına, yönetim kurullarının verimliliğini artırmaya yönelik çeşitli tavsiyelerde bulunuldu. Panel süresince ön plana çıkan diğer konular arasında; şirketlerdeki farklı Yönetim Kurulu işleyişleri, Yönetim Kurulu üyeleri arasındaki sinerji, bu sinerjinin şirket verimliliğine olan pozitif etkisi ve yönetim kurullarında yer alan bağımsız üyelerin şirkete sağladıkları ve sağlayabilecekleri katkılar vardı.

Türkiye’de yönetim kurullarına ve bağımsız üyelere ilişkin farklı uygulamaların ve görüşlerin gündeme geldiği panelde, iş dünyasından pek çok önemli isim, profesyonel görüşleriyle paneli zenginleştirdi ve gündemde yer alan önemli konulara değindi. Çetinkaya Mağazaları Yönetim Kurulu Başkanı Fehmi Çetinkaya’nın “Kendi kurduğum şirketi başkalarına emanet etmemi mi tavsiye ediyorsunuz?” sorusuna Alarko Holding Yönetim Kurulu Onursal Başkan’ı İshak Alaton “Yönetim kurulu başkanlığını oğluna devredip, yönetimi profesyonellere bıraktıktan sonra sen vazgeçemediğin sporunu yapmaya bak” tavsiyesinde bulundu ve 'ölümsüz' olarak nitelediği şirketlerin kalıcılığı açısından, profesyonellerin önemini vurguladı.  

Anketten Çarpıcı Sonuçlar

“2011’e Doğru Türkiye’de Yönetim Kurulu Yapıları” başlıklı anketin çarpıcı sonuçları arasında şunlar yer aldı:

* Şirketlerin dörtte üçünde, CEO’lar aynı zamanda Yönetim Kurulu üyesi olarak görev yapıyor.
* Şirketlerin % 69’unda üst düzey yöneticiler, Yönetim Kurulunda da yer alıyor.
* Şirketlerin % 80’inde CEO ve Yönetim Kurulu başkanı ayrı kişiler, yalnızca % 20’sinde Yönetim Kurulu başkanı aynı zamanda icra sorumluluğunu da üstlenmiş durumda.
* Şirketlerin % 46’sında bağımsız üye bulunuyor. Yönetim Kurullarında bağımsız üye sayısı 1-2 kişi ile sınırlı.
* Anket katılımcılarının % 65’i Yönetim Kurulu üyeliği için nitelikli ve deneyimli bağımsız üye bulmanın zor olduğunu belirtiyor.
* Bağımsız üyelerin ücretlendirilmesinde en sıklıkla maaş (% 57) ve huzur hakkı (% 46) uygulanıyor. Hisse senedi ve diğer yöntemler çok nadir olarak kullanılıyor.
* Bağımsız üye bulunduran şirketlerin tamamı Yönetim Kurullarının şirket ihtiyacına yanıt verdiğini belirtirken, bağımsız üye bulundurmayan şirketlerin % 20’si Yönetim Kurulu üye yapısının ihtiyaçlarına yetmediğini belirtmiştir.
* Halka açık şirketlerin % 95’i Yönetim Kurulunun mevcut üye yapısının şirket ihtiyaçlarına yanıt verdiğini düşünürken, halka açık olmayan firmalarda bu oran % 76’dır.
* Halka açık şirketlerin % 88’i şirkette var olan iç denetim sürecini yeterli bulurken, bu oran halka açık olmayan firmalarda % 48’dir.
* Halka açık şirketlerin tamamında Yönetim Kurulu üyeleri firmanın işleyişi ile ilgili bilgilere zamanında ve düzenli olarak ulaşma imkanına sahipken, bu oran halka açık olmayan firmalarda % 89’dur.
* Halka açık şirketlerin % 57’sinde Yönetim Kurulu üyesi seçimine yönelik bir prosedür bulunurken, halka açık olmayan firmalarda bu oran ancak % 26’dır.
* Halka açık şirketlerin % 70’inde müşteri memnuniyeti ve % 79’unda çalışan memnuniyeti sistematik ve periyodik olarak takip ediliyor. Bu oranlar halka açık olmayan firmalarda ancak % 44 ve % 41’dir. Benzer bir farklılık sosyal sorumluluk politikalarında da gözlemleniyor. Halka açık şirketlerin % 86’sı bu tür politikalara sahipken bu oran halka açık olmayan firmalarda % 67’ye düşüyor.