Ambalaj Sektörünün 2023 Hedefi 30 Milyar Dolar Büyüklük
Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) Yönetim Kurulu Başkanı Saadettin
Korkut, sektördeki gelişmeleri değerlendirdiği ve hedeflerini paylaştığı basın
toplantısında yaptığı konuşmada, ASD'nin sektörün gelişmesinde önemli
faaliyetlerde bulunduğunu belirterek, ambalajın ürünün giysisi olduğunu ve
tanıtım için önem az ettiğini kaydetti.
Türkiye'nin ambalaj sanayinin 2005 yılında 4,7 milyar dolar büyüklüğe sahip
olduğunu anımsatan Korkut, geçen yıl bu rakamın, 9 milyar dolar büyüklüğe
ulaştığını ve bunun 3 milyar dolarlık kısmının 180'in üzerinde ülkeye yapılan
ihracattan sağlandığını söyledi.
Türkiye'nin 2023 yılında 500 milyar dolarlık ihracat hedefini hatırlatan
Korkut, ''Cumhuriyetimizin 100. yılında ambalaj sektöründe 30 milyar dolarlık
sektörel büyüklük ve 10 milyar dolarlık ihracat hedefliyoruz'' dedi.
Korkut, sektörde, yaklaşık 3 bin iş yerinin faaliyet gösterdiğini ve yaklaşık
100 bin kişinin istihdam edildiğini anlatarak, şunları kaydetti:
''Türkiye'de büyüme için önemli bir potansiyel var. 2011 yılında dünya
ortalamasına göre, kişi başına ambalaj tüketimi 78 dolar olarak hesaplanıyor. Bu
rakam Türkiye'de 109 dolar iken, Avrupa Birliği (AB) ortalaması 250 dolar, ABD
ve Kanada ortalaması 350 dolar olarak görülüyor. Ambalajın en yoğun kullanıldığı
Japonya'da ise kişi başı tüketim 550 dolar oldu. Sektör olarak Türkiye'de kişi
başı ambalaj tüketimini, 2023'e kadar 300 doların üzerine çıkarmayı
hedefliyoruz.''
Ambalaj sektörünün gelişmişliği ve kişi başına ambalaj tüketiminin genel
olarak yaşam standardı ve ekonomik faaliyetlerin göstergesi olarak da
değerlendirildiğini aktaran Korkut, ''Ambalaj üretiminin, yaklaşık yüzde
50'sinin günlük ihtiyaç maddeleri arasında tüketildiğini görüyoruz. Yüzde
20-30'unun diğer gıda dışı tüketim malları ve yüzde 20-30'unun ise endüstriyel
ambalajlarda kullanıldığı görülmektedir'' diye konuştu.
Korkut, ambalajın ihracatı mümkün kılan en önemli stratejik araç olduğunu
belirterek, İstanbul Sanayi Odası (İSO) en büyük 1000 şirket araştırmasında 53
ambalaj sanayi şirketinin yer aldığını kaydetti.
''Sektör büyüklüğünün 600 milyar dolar olması
bekleniyor''
Küresel kriz sürecinden önce dünyada ambalaj endüstrisinin 500 milyar
dolarlık bir büyüklüğe sahip olduğunu ifade eden Korkut, şunları anlattı:
''2009'da pazarın büyüklüğü 429 milyar dolara indi. Bundan sonra ise sektörde
her yıl yüzde 3,5 büyüme kaydedildi. 2014'te sektör büyüklüğünün 600 milyar
dolara çıkması bekleniyor. Ambalaj sektörü olarak, mümkün olan minimum hammadde,
doğal kaynak ve enerji kullanımı ile sürdürülebilir üretimi sağlıyoruz. Büyük
bir üretici, 10 yıl önce kullandığı hammadde ile bugün de aynı miktar hammadde
kullandığı halde çok daha fazla üretim yapabilmekte ve bunun sonucunda da
kaynaklarını verimli kullanarak karlılığını artırabilmektedir.''
Korkut, ambalaj atıklarının değerlendirilmesi konusunda yerel yönetimlerin
faaliyetlerinin önemine işaret ederek, ''Evsel atıklar, aslında endüstriyel
anlamda değerlendirilebilir ürünlerdir. Bu ambalaj atıkları evlerde
ayrıştırılırsa büyük kazançlar elde edebiliriz. Tüketicilerin bilinçlendirilmesi
için etkin çalışma yapmak gerekiyor'' dedi.
''Bilinçli tüketici neyi tercih ediyor?'' sorusuna da Korkut, bilinçli
tüketicinin, daha az malzeme olan ürünleri tercih ettiğini belirterek, ''2003
yılında bir cam kola 215 gramdı, 2010 yılında bu rakam 180 grama indi. Tüketici
aynı kola şişesini görüyor. 2000 yılında bir pet şişe 22,5 gramdı, bugün 10,5
gram, yani yüzde 53 oranında ambalajda azalma var ama işlev aynı. Teknolojik
ilerlemeyle bu azaltıyor. Gelecek yıllarda teknolojik ilerlemeye bağlı olarak bu
trendin devam etmesini bekliyoruz'' diye konuştu.
Ambalaj sektörünün, 2012 beklentisine ilişkin soruya da Korkut, sektörün,
ülke ekonomisinin üzerinde büyüdüğünü ve bu yıl da aynı beklentiyi taşıdıklarını
söyledi.