'Ak Sakallı Dede'nin Siparişiyle Türk Endüstriyel Mutfak Pazarını Yarattı
30 yıl önce Bursa'da borç harç küçük bir bodrum katında işletmeler
için mutfak ürünleri işine giren İnoksan'ın patronu Vehbi Varlık, bugün
Türkiye'de 600 milyon TL'ye ulaşan endüstriyel mutfak pazarının yaratıcısı
olarak gösteriliyor
1977 yılında Bursa’da ışık görmeyen bir bodrum katında borç harç kardeşiyle
mutfak eşyaları üretimine başlayan İnoksan Yönetim Kurulu Başkanı Vehbi
Varlık, o yıllarda Türkiye’de endüstriyel mutfak pazarının da
temellerini atmış oldu. Bugün Türkiye’de endüstriyel mutfak pazarının en büyük
firmalarından olan İnoksan’ın başarı hikâyesi hayli ilginç.
Bursa’da Beşyol mevkiinde, bodrum katında oda büyüklüğünde bir atölyede işe
başlayan Vehbi Varlık, her yağmurda içeriyi su basan bu atölyede iki yıl boyunca
kendi deyimiyle ‘ciddi çile çeker’.
İlk zamanlar ancak çok küçük
siparişler alabilen Varlık, gece yarısı, kardeşiyle birlikte Bursa sokaklarında
el ilanları dağıtarak, müşteri bulmaya çalışır, yerel gazetelere borçlanarak
ilan vermeye başlar. Ancak bunların karşılığını göremeyince “Acaba hata mı
yaptım da bu işe girdim” dediği en umutsuz günlerinden birinde Varlık’ın ve
İnoksan’ın talihi döner. Dükkânın önünde bir otobüs durur ve içinden beyaz
sakallı, yaşlı bir adam iner. Kuzine ve lokanta tezgâhı siparişi veren yaşlı
adamın geldiği günden sonra İnoksan’ın da kaderi şekillenmeye başlar. Sonunda
siparişler büyür ve çekilen sıkıntıların meyveleri de tek tek işe
dönüşür.
Pazar 600 milyon TL
Aldıkları
siparişlerle yavaş yavaş Türkiye çapında bir mutfak firması haline geldiklerini
anlatan Vehbi Varlık, “Ancak şirket olup, daha güçlü bir yapı oluşturmak
istiyordum. Bunu da başardık ve bugün 30’uncu yılımızı kutluyoruz” dedi. Yemek
sanayinden otel mutfaklarına, fast food’culardan restoran mutfaklarına kadar
gıdanın işlendiği tüm mutfakları kapsayan bir müşteri kitleleri olduğunu
belirten Varlık’a göre, endüstriyel mutfak ekipmanları pazarı, pişiricilerden,
fast-food ekipmanlarına; servis ekipmanlarından, hazırlık ekipmanlarına;
konveksiyonlu fırınlardan, bulaşık ve bardak, sebze yıkama makinelerine kadar
yaklaşık 3 bin çeşit ekipmandan oluşuyor.
Özellikle 1980’li yıllardan
itibaren gelişen turizm ve hazır yemek sektörünün Türkiye’de endüstriyel mutfak
pazarının büyümesinde etkili olduğunu aktaran Varlık, pazarın şu anki tahmini
büyüklüğünün de 600 milyon TL civarında olduğunu söyledi.
Bulaşık
makinesinde geriyiz
Şu anda sektörde büyük firmaların sayısının
bir elin parmaklarını geçmeyeceğini belirten Vehbi Varlık, “Yurtiçi ciromuz 60
milyon TL. Yani pazardan yüzde 10’luk bir pay alıyoruz” dedi. Sektörün
Türkiye’de 30 yıllık bir mazisi varken Avrupa’da 100 yıllık bir geçmişe
dayandığını ifade eden Varlık’a göre, sektörün en büyük pazarı Amerika’yken
ardından AB ülkeleri geliyor.
Türkiye’de bundan 15 yıl öncesine kadar
hâlâ paslanmaz tezgah kullanmayan, bulaşık yıkama makinesi bulunmayan işletmeler
olduğuna dikkat çeken Varlık, “Şimdi birçok işletmede tamamen paslanmaz
kullanıma geçildi. Global pazar teknolojik olarak çok ilerdeydi, biz onları
gıptayla izlerken şimdi aynı sistemler Türkiye’de de kullanılıyor. Ancak hâlâ
işletmelerde bulaşık yıkama makinesi, fırın kullanımına baktığımızda gerideyiz.
Bu da sektörün Türkiye’de önünün çok açık olduğunun bir işareti” diye
konuştu.
‘58 ülkenin mutfağındayız’
Bugün beş
kıtada 58 ülkeye ürünlerini ihraç eder hale geldiklerini anlatan Vehbi Varlık,
sektörün en büyük ihracatçılarından olan İnoksan’ın yurtdışı satışlarının
cironun yüzde 30’una ulaştığını ifade etti.
İnoksan’ın 39 ülkede de
partner ve bayileri olduğuna dikkat çeken Vehbi Varlık, “Klasik pazarlarımız:
Batı Avrupa, Balkanlar, Kafkasya, Orta Asya, Orta Doğu ve Kuzey Afrika . 2009
yılında krize rağmen piyasa payımızı ve 2008 ciromuzu korumayı başardık. Bu yıl
da daha aktif hale gelerek, ihracatımızı yeni coğrafyalara taşımak istiyoruz”
diye konuştu.
Yeni hedef Kuzey Afrika
2010 yılı
hedeflerinden de bahseden Vehbi Varlık, şunları söyledi: “İhracatçı firma
kimliğimizin gelişmesi için çabalarımıza devam ederek mevcut pazarlarımıza ek
pazarların keşfine çıkacağız. Kuzey Afrika’da devam eden hareketliliğe ek olarak
Hindistan ve İran gibi ülkelerde de olmayı amaçlıyoruz.
Yurtiçindeki
ağımızı geliştirmek istiyoruz. Bu amaçla yurtiçi bölge ağımızda yeni
düzenlemelere gideceğiz. Aynıca, endüstriyel soğutucu alanında da kendi
markamızı yaratmak istiyoruz.”