O, asfaltta lastik izi bırakan metro. O, teklediğinde
elbirliğiyle ittirilen “büs.” O, İstanbul’un yoksul semtleriyle varsıl
semtlerini bir çırpıda bağlıyor. O, Hindistan trafiğine dönmüş E-5 trafiğini
Musa gibi ikiye yarıyor. O bir fenomen. O bir metroseksüel. Öylesine tartışıldı
ki, Hollandalılar Eindhoven’daki sistemi değiştirdi.
İstanbul’un çok tartışmalı götürgeci metrobüs, şimdi de “yolculara
metrobüs ittirme” uygulamasına geçiyor. Şaka değil; İstanbul
Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT), yolcuların metrobüsü
ittirmesi için belge düzenlemiş. İttirmenin belgesi olur mu demeyin, ya da
deyin. Bundan sonra metrobüs bozulduğunda şoför kalkıp size “Haydi tüm yolcular
hep beraber itelim” derse de bozulmayın... Aşağıda şoförlere asfaltın
bozulmaması için fren yapmaktan kaçınmalarını bildiren bir evrak bulacaksınız.
Ayrıca, yarısı yolda duran gişe kabinleri, E-5’le kot farkı olan yerler, geçişi
zorlaştıran dar bölümler, yola doğru yamulmuş bariyerler, yanlış yapılmış
mazgallar, çukurlar, tümsekler, yarıklar var.
Metrobüs hattına taşınmış plastik personel tuvaleti, Okmeydanı’nda yola
fırlayıp duran bir grup çocuk, ağır çalıştırılmaktan çıldırmış şoförler ve
İETT’nin yeni projeleri... Mart 2009 Yerel Seçimleri’ni İstanbul Büyükşehir
Belediye Başkanı Kadir Topbaş’a kazandıran “ittirmek suretiyle hareket
ettirilen” metro-kağnılar için arıza, yolculuğun günlük bir parçası. Preslenerek
birbirine tutturulan yolcular inebilmeye-binebilmeye razı. Müteahhit ve taşeron
firmalara yapılan kıyakları İstanbul halkı takmıyor bile. Peki ama neden
bozuluyor bu trilyonluk metrobüsler?
Şofööör, orta kapııı!..
Onu en iyi bilen şoförlerine göre proje başlı başına mühendislik hatası.
İşçilik kötü, personel yetersiz ve kullanması zor... Asfalt gündüz sıcağında
döküldüğünden tutmamış, ince ve dayanıksız. Araca kapasitesinin üzerinde yolcu
alındığından şanzıman bozuluyor. Elektronik araçlar aşırı hassas, kazara imdat
çekici kımıldatılsa uğraşman gerek. Klima filtreleri Hollanda’nın temiz havasına
göre yapılmış, İstanbul’un kirli havasına göre değil. Bu nedenle de 15 günde bir
bakımdalar. Maaşlarını alamayan, aşırı yorulan ve yolcularla uğraşmak istemeyen
şoförler isyanda. Durak anonsları için kurulan pahalı sistem işletilemiyor.
Tavanda duran dijital ekran ve ecza çantası Felemenkçe tasarlanmış.
Şimdi, paragrafın sonunu bir İETT işçisi tamamlasın: “Listeyi uzatırsan
buradan Mecidiyeköy’e yol olur.”
İttirmenin belgesi
Yanda gördüğünüz, İETT’nin “Tesellüm Bilgisi” adıyla düzenlediği günlük
belge... İçeriği güncellenerek şoförlere dağıtılıyor. Resimdeki örneğinde
şoförlerden, asfaltı bozmamak için fren yapmaktan kaçınmaları ve gerektiğinde
yolcularla birlikte metrobüsü “ittirmeleri” istenmiş. İfade aynen şöyle:
“Bir otobüsümüz istasyon alanında kaldığında yaşadığımız kaos malumunuzdur.
Yolculara otobüsü ittirmek suretiyle peronu boşaltınız.”