SALT’ın, İstanbul’la
ilgili cevabı bilinmeyen sorulara konuşma, gezi, sunum ve performanslarla yanıt
arayan etkinlik programı 90 kapsamında SALT
Beyoğlu’nun 2. katında gerçekleştirilecek 90 Depar
etkinliğinde, farklı deneyimlere sahip 11 konuşmacı tarafından İstanbul’a dair
olgu ve potansiyeller ele alınacak. Öğlen başlayacak program, SALT Beyoğlu Açık
Sinema'da Açık Radyo'nun hazırladığı 'Melting Pot' albümünden bir performansla,
saat 21:00'de sona erecek.
90 Depar kapsamında; kent coğrafyası uzmanı Prof. Jean-François Pérouse,
Denizbilimci Cemal Saydam, Mimar ve Küratör Pelin Derviş, Sanatçı Burak Arıkan,
Mimar Alexis Şanal, Tarihçi ve Akademisyen Irvin Cemil Schick, Yazar ve Radyo
Programcısı Ayça Şen, Kent Araştırmacısı Orhan Esen, “Zaytung”un kurucusu Hakan
Bilginer, Yazar ve Akademisyen Murat Belge, Şef Refika Birgül, Müzikolog ve
Radyo Programcısı Yaprak Melike Uyar, İstanbulla ilgili soruların yanıtlarını
arayacak.
90 Depar Programı
12:00 / Jean-François Pérouse Tepeüstü / Ayazma’nın AVM’leşmesi /
Rezidanslaşması (2007 – 2011): Ne biçim modernleş(tir)me bu böyle?
Toulouse Üniversitesi’nde kent coğrafyası profesörü olan Jean-François
Pérousei, doktorasını Reims Üniversitesi’nde tamamladı. 1999 yılından bu yana
Fransız Anadolu Çalışmaları Enstitüsü’nün (IFEA) “İstanbul Kent Gözlemevi”
projesi kapsamında, İstanbul’da sırasıyla, Marmara ve Galatasaray
Üniversiteleri’nde çalıştı. İstanbul’da kent ve risk, kapalı ve güvenlikli
siteler, lüks konutlaşmanın gelişimi ve çeperlerin dönüşümü konularında
yayımlanmış kitapları ve makaleleri bulunuyor.
12:45 / Cemal Saydam Kanal İstanbul projesi İstanbul Boğazı’nın su
rejimini nasıl etkiler?
Prof. Dr. Cemal Saydam, lisans eğitimini ODTÜ Fen Edebiyat Fakültesi Kimya
Bölümü’nde tamamladı, doktora derecesini ise 1981 yılında Liverpool Üniversitesi
Oşinografi Bölümü’nden aldı. 1981-1995 yıllarında ODTÜ’de öğretim üyesi olarak
çalıştı, 1992’de profesör unvanını aldı. 1996-2004 yılları arasında TÜBİTAK’ta
çeşitli görevlerde bulundu. Saydam, 2004’te TÜBİTAK Başkan Yardımcılığı’ndan
ayrılarak, 2002’den bu yana görev yaptığı Hacettepe Üniversitesi Çevre
Mühendisliği Bölümü’ndeki öğretim üyeliğine geri döndü.
13:30 / Pelin Derviş – Burak Arıkan Şehirde bıraktığımız izler
kime ait?
Mimar, Bağımsız Editör ve Küratör Pelin Derviş’in İngilizceden Türkçeye
çevirisini yaptığı “Biçimin İşlevi” (Yazar: Farshid Moussavi) ve “Binalar Nasıl
Okunur?” (Yazar: Carol Davidson Cragoe) adlı kitapları, 2011’de Yapı Endüstri
Merkezi tarafından yayımlandı. 12. İstanbul Bienali yayınlarının (İstanbul'u
Hatırlamak, Bienal El Kitabı ve Katalog) editöryal koordinasyonunu üstlendi.
“Made in Şişhane: İstanbul, Küçük Üretim ve Tasarım Üzerine” adlı kitabın
editörlüğünü yaptı. Editörü olduğu ya da katkıda bulunduğu yayınlar arasında;
“İstanbullaşmak”, “Mapping Istanbul”, “Tracing Istanbul (from the air)”,
“İstanbul Para-doksa: Kent ve Mimarlık Üzerine Konuşmalar” yer alıyor. Derviş,
Uğur Tanyeli ve Bülent Tanju ile birlikte “Becoming Istanbul” sergisinin
eşküratörlüğünü yaptı.
Sanatçı Burak Arıkan, makine ve insanların etkileşimiyle büyüyen ağlı
sistemler yaratıyor. İşlerinde politik, ekonomik ve kültürel sürdürülebilirlik
meselelerine dikkat çekiyor. Yarattığı sistemler baskı, animasyon, yazılım ve
yerleştirme biçiminde sergileniyor. Çalışmaları, aralarında Venedik Mimarlık
Bienali, MoMA, Neuberger Sanat Müzesi, Ars Electronica, Sonar, DEMF, Art
Interactive, La Gaité Lyrique, DEPO, Borusan Contemporary, ARTER ve SALT
Beyoğlu’nun yer aldığı yerli ve uluslararası kurumlarda sunuldu. Massachusetts
Institute of Technology, Rhode Island Tasarım Okulu, New York Üniversitesi,
İstanbul Teknik Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi ve İstanbul Bilgi
Üniversitesi dahil çeşitli okullarda ders verdi ve atölye çalışmaları yaptı.
14:15 / Alexis Şanal İstanbul’daki kent pazarları nasıl
yapılandırılıyor?
Alexis Şanal, SCI-Arc’ta mimarlık eğitimi aldı. Yüksek lisansını,
Massachusetts Institute of Technology’de (MIT) şehir planlama alanında
tamamladı. Los Angeles’ta çeşitli yenilikçi mimarlık bürolarında çalıştı.
2002’de İstanbul’a taşınan Şanal’ın, akademik ve mesleki arayışındaki vizyonu,
insan ve çevre tasarımı arasındaki akışkan ilişkiye dayanıyor. Son dönemde,
dijital ortamları fiziksel ortamla harmanlamak amacıyla, konuma duyarlı
hesaplamanın gelecekteki potansiyelini inceleyen bir dizi proje üzerinde
çalışıyor. 2007’de Queensland Üniversitesi’nde konuk araştırmacı olarak tasarım
atölyesi dersleri veren Şanal, MIT’te dijital şehirler üzerine araştırmalarına
devam ediyor.
15:00 / Irvin Cemil Schick Osmanlı İstanbul’u erotik bir şehir
midir?
İstanbul Şehir Üniversitesi’nde öğretim üyesi olan İrvin Cemil Schick,
1955’te İstanbul’da doğdu. Robert Kolej’den mezun olduktan sonra, lisans, yüksek
lisans ve doktora eğitimini Massachusetts Institute of Technology’de (MIT)
tamamladı. MIT ve Harvard Üniversitesi’nde dersler verdi. “Batı’nın Cinsel
Kıyısı”, “Çerkes Güzeli”, “Bedeni, Toplumu, Kâinatı Yazmak” adlı kitapları
bulunan Schick, “Geçiş Sürecinde Türkiye” (E.A. Tonak ile), “Avrupalı Esireler
ve Müslüman Efendileri”, “Osmanlı Döneminde Balkan Kadınları” (A. Buturovic ile)
ve “M. Uğur Derman 65. Yaş Armağanı” adlı kitapların editörlüğünü yaptı.
15:45 / Ayça Şen İstanbul’suzlaşma neden korkutucu?
Ayça Şen, kendisini, “Yazı yazmak, radyo programı, müzik, resim yapmak
sarmallarında dolaşmış; bu dolaşıklıkta mutlu olsa da (koyduğu yerleri bu
karışıklıkta daha iyi bulabilir) kendini spesifik ifade şekillerinde zorlanan
bir vatandaşımız olup, sanatla haşır neşir olmayı bir yaşam şeklinde
yaşayamadığı için hayıflanan ve sırf ondan uzak kalmamak için İstanbul’da
direten biri...” ifadesiyle anlatıyor. Evli ve bir çocuk annesi Şen, halen Taraf
gazetesinde yazıyor; televizyon programı, sahne performansı vb projeler üzerinde
çalışıyor.
16:30 / Orhan Esen İstanbul’a kuzeyinden bakmak nasıl olur? “Kuzey
İstanbullu” kime denir?
Bağımsız Kent Araştırmacısı, Yazar ve Rehber Orhan Esen, yaşadığı kentin;
barınma, ulaştırma, çevre ve kimlik oluşturma (özetle, hemşehrilerini makul
koşullarda yaşatma) gibi konulardaki performansıyla ilgileniyor. Esen, İstanbul
ve Viyana’da sosyal ve ekonomik tarih, sanat ve mimarlık tarihi eğitimi aldı.
Rehber kimliğiyle, İstanbul’u anıtsal yapı stoğunun ötesinde “sıradanlıkları”
ile algılatmayı önemsiyor; ilgi alanı “tarihsel olan”dan “var olan”a uzanıyor.
İyi bir öğretmen olarak, şehri gösterme ve paylaşma etkinliğinin, kendi mekân
duyarlılığını geliştirdiğini düşünüyor. Uyanık, etkin ve katılımcı bir hemşehri
olabilmek için çaba sarf ediyor. Çeşitli sivil, akademik, sanatsal ve siyasi
platformlara angaje oluyor, yazıyor, konuşuyor, projeler üretiyor ve yürütüyor.
Kentsel değişim dinamiklerini kavrayabilme ve bunlara müdahil olabilme kaygısını
ön planda tutuyor. İkinci kenti saydığı Berlin’de, Stephan Lanz ile birlikte
2005 yılında yayımlanan “Self Service City: İstanbul” adlı bir kitabı
bulunuyor.
17:15 / Hakan Bilginer “Gerçek İstanbullu” kimdir ve neden acilen
soyu tükenmelidir?
10 yıl bilişim mühendisi olarak çalışırken, bir yandan da “Zuxxi”,
“Ekşisözlük” gibi platformlarda yazılar yazdı. Daha sonra zaytung.com'u kurdu.
Sitenin beklenenden fazla ilgi görmesi üzerine mühendisliği bıraktı ve tamamen
“Zaytung” ile uğraşmaya başladı. Halen sitedeki editör arkadaşlarıyla birlikte,
Zaytung'un yanı sıra çeşitli televizyon programları ve gazeteler için içerik
üretiyor.
18:00 / Murat Belge İstanbul’da kültürel tüketimden kültürel
üretime geçmenin koşulları oluştu mu?
Murat Belge, 1966’da İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve
Edebiyatı Bölümü’nden mezun oldu. 12 Mart döneminde iki yıl cezaevinde kaldıktan
sonra, 1974’te üniversiteye döndü. 1981’de doçentken istifa eden Belge, Halkın
Dostları, Birikim, Yeni Dergi, Yeni Gündem, Milliyet Sanat, Papirüs dergilerinde
ve Cumhuriyet, Demokrat, Milliyet, Radikal gazetelerinde yazdı. 1983’te İletişim
Yayınları’nı kurdu. 1997’de profesör olan Belge, halen İstanbul Bilgi
Üniversitesi’nde ders veriyor ve Taraf gazetesinde köşe yazarlığı yapıyor.
18:45 / Refika Birgül Yeni İstanbul mutfağı insana ve şehre neler
katar?
Refika Birgül’ün yemek yapmaya ilgisi, boyu henüz ocak seviyesindeyken tüm
aileye kahve yaptığı günlerde başladı. Ağabeyi Tolga, ona günbegün iştah
bulaştırdı. Zengin Akdeniz mutfağını teyze ve dayılarından; lezzetli İç Anadolu
mutfağını ise dede, hala ve yengelerinden öğrendi. En sevdiklerini görmeye
gittiği Londra’da, damak zevki iyice gelişti. Hep daha farklısını arar oldu,
aradığını bulamayınca da kendi yapmak istedi. Onun için, güzel yemekler yapmak
ve paylaşmak, eğitimini aldığı psikoloji alanıyla da ilgiliydi. Sevgiyle yapılan
yemeğin hem vücudu hem ruhu iyileştirebileceğine inanarak, gece uykularından
yeni yeni tariflerle uyandı. Mutfakta deneyler yaptı, uçtu, daldı, nefes aldı,
matematik sevdasıyla yemeklerin algoritmasını çıkarmaya uğraştı. “Refika’nın
Mutfağı - Cooking New Istanbul Style” (Yeni İstanbul'da Yaşam ve Yemek Üzerine
Tarifler) kitabının yazarı olan Refika, halen NTV’de “Mucize Lezzetler”
programını hazırlayıp sunuyor.
19:30 / Yaprak Melike Uyar İstanbul’un müzikal çeşitliliği
içerisinde doğaçlamanın yeri nedir?
Müzikolog, Radyocu ve Bağımsız Müzik Yazarı Yaprak Melike Uyar, lisans
eğitimini Boğaziçi Üniversitesi’nde tamamladı. 2009’da, İTÜ MİAM Etnomüzikoloji
dalında, “Sema Ayinlerinin Metalaştırılması” başlıklı teziyle yüksek lisans
eğitiminden mezun oldu. Halen İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı Müzikoloji
Bölümü’nde araştırma/öğretim görevlisi olarak, Popüler Müzik Tarihi ve Caz
Tarihi dersleri veriyor. Ayrıca, aynı kurumda müzikoloji doktorası da
yapıyor.