Esenboğa Havalimanı Sosyal Tesisleri’nde yapılacak ihale için 17 firma şartname alırken, bunlardan 4’ünün teklif vermesine kesin gözüyle bakılıyor. İhaleyi, en fazla kira ödemeyi taahhüt eden kazanacak.
9 milyar Euro’luk dev ihale bugün
İstanbul’a yapılacak dünyanın en büyük havalimanı için beklenen gün bugün. Türkiye’nin en büyük ihalelerinden biri olacak üçüncü havalimanının ihalesi bugün gerçekleştirilecek. Hürriyet'in haberine göre, 9 milyar Euro civarında maliyeti olması beklenen havalimanı için yaklaşık 3 aydır çalışmalarını sürdüren şirketler, bugün tekliflerini sunuyor. İkisi yabancı 17 firmanın şartname satın aldığı ihale, Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle gerçekleştirilecek. İhalede 4 şirket ve ortak girişim grubunun teklif sunmasına kesin gözüyle bakılıyor. Bunlar TAV, IC-Fraport, Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon ve Makyol olarak anılıyor.
En fazla kira kazanacak
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Devlet Havameydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü, ihaleyi Esenboğa Havalimanı Sosyal Tesisleri’nde saat 10.00’da gerçekleştirecek. Projede, işletme ve yapım süreleri değil, idareye belirli bir işletme süresinde ödenecek kira yarıştırılacak. İşin başında işletme süresi 25 yıl olarak sabitlenecek. İşletme süresi yapım işlerinin tamamlanmasını takip eden ve havaalanının işletmeye alınmasıyla birlikte başlayacak. İstekliler tekliflerini verirken yatırım bedeli, yapım süresi ve işletme süresini dikkate alarak 25 yıllık işletme süresi için Devlet Hava Meydanları İşletmelerine ödeyecekleri toplam kira bedelinde yarışacaklar. Teklifler öncelikle teknik olarak değerlendirilecek. Mali ve teknik detayları geçenler için ikinci aşamada da fiyat zarfı açılacak. Daha sonra kira bedelleri yarıştırılacak. En fazla kira ödemeyi taahhüt eden kazanacak.
Topraklama maliyeti
Üçüncü havalimanı, İstanbul’un Avrupa yakasında Yeniköy ve Akpınar yerleşim yerleri arasında, Karadeniz sahil şeridinde yer alan yaklaşık 77 milyon metrekare büyüklüğündeki bir alana yapılacak. Bu alan bölgenin ekolojik dengesi, rüzgar verileri, doğal ve yapay mania durumları dikkate alınarak belirlendi. Üçüncü havalimanın yapılacağı bölgede boş ve doldurulmuş eski maden ocaklarının bulunması, projedeki mühendislik çalışmalarının önemini artıyor. Bölgedeki boş çukurların doldurulması ve doldurulmuş çukarların da uygun olarak yeniden doldurulması gerekiyor. Alandaki bu çukurların doldurulması için gerekli olan toprağın da Kanal İstanbul’dan çıkacak hafriyatın bir kısmıyla sağlanması bekleniyor. Durum böyle olunca, üçüncü havalimanı için toprak maliyeti de yükseliyor. Topraklama maliyetinin ise 2.5 milyar Euro’yu bulabileceği ifade ediliyor.
Şartname ayarı
Üçüncü havalimanının ihale ilanı hazırlandığında, mali ve teknik yeterliliğin sağlanabilmesi için şartlar sıkı tutulmuştu. Ancak daha sonra ihaleye katılımın ve rekabetin artması için şartnamede bazı değişiklikler yapılmıştı. Bu kapsamda ortak girişim grubu olarak katılımlarda OGG’nin en çok 3 ortaklı olması koşulu değiştirilmiş ve bu sınır ortadan kaldırılmıştı. Ayrıca ‘OGG’de iş deneyim belgesine sahip bir ortak bulunacak; bu ortağın (pilot ortak) payı en az yüzde 51 olacak’ şartı da yüzde 51 şartı esnetilmişti.
42 ayda tamamlanacak, 4 etaptan oluşacak
Üçüncü havalimanı projesi dört etapta yapılacak. Havalimanının ilk etabı, ihalenin karara bağlanmasından ve yer teslimi yapılmasından itibaren 42 ay içerisinde tamamlanacak.
1. etap
Toplam 90 milyon yolcu kapasitesine sahip havalimanında yolcuların kullanımına yönelik her türlü donanıma sahip 680 bin metrekare büyüklüğünde ana terminal, 170 bin metrekare büyüklüğünde ikinci terminal veya uydu terminal olmak üzere iki terminal binası, terminallerde toplam 88 yolcu köprüsü, 12 bin araçlık kapalı otopark, birbirinden bağımsız uluslararası ölçülere uygun büyük gövdeli uçakların da rahatlıkla inip kalkabileceği 3 pist, 8 paralel taksi yolu, yaklaşık 4 milyon metrekarelik apron, 3 teknik blok, bir kule, şeref salonu, kargo ve genel havacılık terminalleri, içinde hastane, ibadethane, kongre merkezlerinin yer aldığı diğer sosyal donatı alanları inşa edilecek.
2. etap
3. havalimanının ikinci etabinda bir pist, 3 adet de paralel taksi yolu inşa edilecek.
3. etap
Deniz tarafına 500 bin metrekare büyüklüğünde yıllık 30 milyon yolcu kapasiteli terminal binası, paralel taksi yolları, ilave apronla birlikte bir ilave pist daha yapılacak.
4. etap
340 bin metrekare büyüklüğünde 30 milyon yolcu kapasiteli yeni bir terminalin inşasıyla terminal alanı 1 milyon 400 bin metrekareye ulaşacak. Son etapta ayrıca paralel taksi yolları, ilave apronla birlikte bir ilave pist de devreye alınacak.
Erdoğan havadan inceleme yaptı
Başbakan Tayyip Erdoğan 3’üncü köprü, üçüncü havalimanı ve yeni şehir projelerinin olduğu bölgeyi havadan inceledi.
Erdoğan, Başbakanlık’a ait Oba Helikopteri’ne beraberindeki Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ile birlikte binip, haritadan da bölgeyi takip etti.
Yeni havalimanında 6 pist, 4 terminal binası var
165 yolcu köprüsü,
Terminaller arasındaki ulaşımın raylı sistemle yapıldığı 4 ayrı terminal binası,
3 teknik blok ve hava trafik kontrol kulesi,
8 kontrol kulesi,
Her türlü uçak tipinin operasyonuna uygun müstakil 6 pist, 16 taksi yolu, 500 uçak park kapasiteli toplam 6,5 milyon metrakare büyüklüğünde apron,
Şeref salonu, kargo ve genel havacılık terminali,
Devlet konuk evi,
Yaklaşık 70 bin araç kapasiteli açık ve kapalı otopark,
Havacılık tıp merkezi,
Oteller,
İtfaiye ve garaj merkezi,
İbadethaneler,
Kongre merkezi,
Güç santralleri,
Arıtma ve çöp bertaraf tesisleri gibi yardımcı tesislerden oluşacak.
İstanbul’un üçüncü havalimanı, yaklaşık 1.5 milyon metrekarelik kapalı alanı olan, yıllık 150 milyon yolcu kapasiteli bir havalimanı olacak.