Ağır vasıtaların geçişine yasak olduğu halde onarım çalışmaları sırasında uyarı levhaları kaybolan Alifuatpaşa’daki tarihi köprüden geçiş yapan kamyon sürücüleri ile vatandaşlar arasında tartışma yaşanıyor. Köprüdeki tamiratın da tarihi esere zarar verebileceği öne sürüldü.
Sakarya’nın Geyve ilçesine bağlı Alifuatpaşa beldesinde, ağır vasıtalara geçiş yasağı olan, ancak bir süre önce ara verilen onarım çalışmaları sırasında uyarı levhaları kaybolan tarihî köprüyü kullanmaya devam eden sürücülerle bir grup vatandaş arasında tartışma yaşanıyor. Sakarya Kültür ve Doğal Varlıkları Koruma Derneği Başkanı Osman Zor ve çok sayıda üye, 600 yıllık tarihî köprüyü kullanmayı sürdüren ağır vasıtaları durdurarak, sürücülerini köprüden geçmemeleri için uyardı. Dernek başkanı ve üyelerin, “Burası tarihî bir köprü, geçişe kapalı. Başka yolu kullanmanızı istiyoruz. Tarihi yok ediyorsunuz.” suçlamasına, araç sürücüleri, “Levha yok. Biz buraların yabancısıyız, köprünün onarımda olduğunu ve tarihî değerinin bulunduğunu nereden bilelim?” yanıtını verince tartışma büyüdü.
Daha sonra köprü civarında araştırma yapan Başkan Osman Zor ve dernek üyeleri, “Ağır vasıta geçişi yasaktır” yazılı levhaları, köprünün altında bulunca daha fazla tepki göstermeye başladılar.
Bu arada, Dernek Başkanı Zor ve üyeler, onarımın gelişigüzel ve köprüye zarar verilecek biçimde yapıldığını da iddia etti.
Dernek üyeleri ve sürücüler arasındaki tartışma, Alifuatpaşa Belediye Başkanı Mehmet Küçük’ün araya girmesiyle yatıştırıldı.
Küçük, köprüdeki restorasyon çalışmalarının 2 Kasım 2002 tarihinde durdurulduğunu bildirerek, “O günden sonra hiç çalışma yapılmadı.” dedi.
Köprünün tarihî değeri bulunduğu için müdahale edemediklerini ifade eden Küçük, şöyle konuştu:
“Restorasyon sırasında (Ağır vasıta giremez) levhaları kaldırıldı. Biz aynı yerlere koyduk; ama yine kaldırıldı. Köprü üzerine havaleli araç girmemesi için korkuluk yapmaya kalktık. Ama köprünün tarihî olduğu gerekçesiyle buna da izin verilmedi. Tarih burada resmen yok oluyor. Bu durumdan belde halkı da rahatsızdır. Köprünün restorasyon planının tekrar çizilmesi, özgün mimarisine uygun ve depreme dayanıklı bir şekilde inşa edilmesi gereklidir.” Osmanlı padişahlarından 2. Beyazıt tarafından Sakarya Nehri üzerine yaptırılan ve Kurtuluş Savaşı’nda düşman kuvvetlerince havaya uçurulan köprü, daha sonra orta kısmına çelik aksam kullanılarak tekrar hizmete açıldı.
Savaş ve sonrasında yaşadığı depremler dolayısıyla hasar gören köprüyü korumak ve daha az kullanımı için, Geyve ilçe merkeziyle Alifuatpaşa beldesi arasındaki ulaşımı sağlamak amacıyla başka bir köprü yaptırıldı.
Ancak, yeni köprüye nazaran 4 kilometre daha yakından bağlantı sağlayan tarihi köprü, yıllarca yoğun trafik yaşamayı sürdürdü. Trafik yoğunluğunun daha fazla zarar vermemesi için ağır vasıtaların geçişine kapatılan köprüde, bir süre önce başlatılan restorasyon çalışmalarına, henüz bilinmeyen nedenle ara verildi.