60 Yılda İlk Kez!



Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, BAŞKENTRAY Projesi kapsamında, Ankara banliyö hattının metro konforuna kavuşturulması çalışmaları kapsamında hizmete girecek ''Akıllı trenlerin'' ilkinin test sürüşünü yaptı. Deneme seferi öncesi Ankara Garı'nda düzenlenen törende konuşan Yıldırım, demiryollarına yatırımın gelecek yıl da devam edeceğini belirtti.

Bakan Yıldırım, 2010 yılı başlangıç yatırımı olarak demiyollarına karayollarından yüzde 10 daha çok yatırım yapılacağını ifade ederek, ''Ulaştırma Bakanlığının yatırım bütçesinin yüzde 38'i karayolu, yüzde 39'u ise demiryolu yapımına ayrıldı. Son 60 yılda ilk defa yatırımda demiryolları karayollarının önüne geçmiş oluyor. Bu da demiryollarına Hükümetimizin verdiği önemin çok açık ifadesidir'' diye konuştu.

2010'da Ankara-Konya Hızlı Treni'nin hizmete açılacağını dile getiren Yıldırım, bakanlığın yürüttüğü demiryolu projeleri hakkında bilgi verdi. Yıldırım, Marmaray Projesi, Eskişehir-İstanbul Hızlı Demiryolu inşaatı ve Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu, Ankara-Sivas Demiryolu çalışmalarının gelecek yıl süreceğini, Tekirdağ-Muratlı Demiryolu bağlantısının deneme seferlerinin tamamlanarak 2010'da hizmete açılacağını bildirdi.

Binali Yıldırım, 2010'da Ankara-Sivas demiryolu hattının Yerköy-Ankara arası ile Karasu-Sakarya Demiryolu hattının liman bağlantısının yapılacağını söyledi.

BAŞKENTRAY ve EGERAY

2010'da BAŞKENTRAY Projesi çalışmalarına başlanacağını kaydeden Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü:

''Gelecek yıl 37 kilometrelik bu hattın tamamını yenileyeceğiz. Böylece hem Yüksek Hızlı Tren, hem de banliyö hatları hiçbir kesinti olmadan çalışacak. Böylece Atatürk Orman Çiftliğindeki ve o güzergahta bulunan 3 hemzemin geçit de yer altına veya yer üstüne alınmış olacak. Buradaki hat sayısı 3'ten 5'e çıkacak. Bütün sinyalizasyonlar yenilenecek. Elektrifikasyonlar yenilenecek. Araçları da yenilendi bu şekilde. BAŞKENTRAY önemli bir hizmet vermeye devam edecek.''

''Demiryollarına yatırımın 2010'da da hız kesmeden devam edeceğini'' vurgulayan Bakan Yıldırım, 2010'da Eskişehir Gar Geçişinin tamamlanacağını, İzmir Büyükşehir Belediyesi ile ortak projeleri olan 80 kilometrelik EGERAY Projesinin gelecek yıl hizmete girerek günde 550 bin, yılda 200 milyon yolcu taşıma kapasitesine ulaşacağını kaydetti.

Binali Yıldırım, ''Ümitköy'de yolcu taşımacılığı yapan otobüslerin indirme-bindirme yapmaları yasaklandı. Ne gibi bir çözüme gidilecek?'' şeklindeki soru üzerine, ''Şehir içindeki tüm düzenlemeleri belediye yapar, UKOME kararı ile belirler. Biz şehirler arasına bakarız'' yanıtını verdi.  



Ön iletişim 16 Aralıkta başlıyor

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da, ilk tren setinin, 15 bin kilometrelik test sürüşünün ardından Yıldırım'ın katılımıyla gerçekleştirilen son deneme seferi ile 16 Aralık Çarşamba günü ön işletimine başlanacağını bildirdi. Bir süre eski banliyö setleri ile yenilerin birlikte kullanılacağını belirten Karaman, 7'si Güney Kore'de, geri kalanının yüzde 25'i Sakarya'da üretilen 32 sete toplam 139,8 milyon dolar finansman ayrıldığını ifade etti. ''Akıllı tren'' olarak da anılan yeni elektrikli tren setlerinin deneme sürüşlerinin 37 kilometrelik Sincan-Kayaş hattında yapıldığını kaydeden Karaman, saatte 140 kilometre hız yapabilen trenlerin, mevcut banliyö raylarında 120 kilometre hızla hizmete gireceğini söyledi.

Süleyman Karaman, yeni tren setlerinde elektronik güvenlik sistemleri, engelli vatandaşlar için hazırlanmış tekerlekli sandalye ve özel bölümler bulunduğunu, akıllı trenlerin, 170 koltuk, 3 tekerlekli sandalye bölümü ve 574 ayakta yolcu olmak üzere toplam 747 kişiyi taşıyabildiğini kaydetti. Aralarında geçiş imkanı bulunan 3'er vagondan oluşan tren setlerinin her iki taraftan kumanda edilebildiklerini anlatan Karaman, her yanında kameralar bulunan yeni trenlerde ''Kapalı Devre Televizyon Sistemi''nin yer aldığını belirtti.

Karaman, dahili telefon, klima, otomatik kapı, yolcu anons ve görsel yayın sistemi gibi teknik özellikleri barındıran akıllı trenlerde her üç vagonun ön kısmında elektronik yolcu bilgilendirme panoları bulunduğunu, vagon kapılarının herhangi bir sıkışma olduğunda otomatik olarak açıldığını ve kapıların tümü kapanmadan trenin hareket etmediğini anlattı.