Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, BAŞKENTRAY
Projesi kapsamında, Ankara banliyö hattının metro konforuna
kavuşturulması çalışmaları kapsamında hizmete girecek ''Akıllı trenlerin''
ilkinin test sürüşünü yaptı. Deneme seferi öncesi Ankara Garı'nda düzenlenen
törende konuşan Yıldırım, demiryollarına yatırımın gelecek yıl da devam
edeceğini belirtti.
Bakan Yıldırım, 2010 yılı başlangıç yatırımı olarak demiyollarına
karayollarından yüzde 10 daha çok yatırım yapılacağını ifade ederek, ''Ulaştırma
Bakanlığının yatırım bütçesinin yüzde 38'i karayolu, yüzde 39'u ise demiryolu
yapımına ayrıldı. Son 60 yılda ilk defa yatırımda demiryolları karayollarının
önüne geçmiş oluyor. Bu da demiryollarına Hükümetimizin verdiği önemin çok açık
ifadesidir'' diye konuştu.
2010'da Ankara-Konya Hızlı Treni'nin hizmete açılacağını dile getiren
Yıldırım, bakanlığın yürüttüğü demiryolu projeleri hakkında bilgi verdi.
Yıldırım, Marmaray Projesi, Eskişehir-İstanbul Hızlı Demiryolu inşaatı ve
Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu, Ankara-Sivas Demiryolu çalışmalarının gelecek yıl
süreceğini, Tekirdağ-Muratlı Demiryolu bağlantısının deneme seferlerinin
tamamlanarak 2010'da hizmete açılacağını bildirdi.
Binali Yıldırım, 2010'da Ankara-Sivas demiryolu hattının Yerköy-Ankara arası
ile Karasu-Sakarya Demiryolu hattının liman bağlantısının yapılacağını
söyledi.
BAŞKENTRAY ve EGERAY
2010'da BAŞKENTRAY Projesi çalışmalarına başlanacağını kaydeden Yıldırım,
sözlerini şöyle sürdürdü:
''Gelecek yıl 37 kilometrelik bu hattın tamamını yenileyeceğiz. Böylece hem
Yüksek Hızlı Tren, hem de banliyö hatları hiçbir kesinti olmadan çalışacak.
Böylece Atatürk Orman Çiftliğindeki ve o güzergahta bulunan 3 hemzemin geçit de
yer altına veya yer üstüne alınmış olacak. Buradaki hat sayısı 3'ten 5'e
çıkacak. Bütün sinyalizasyonlar yenilenecek. Elektrifikasyonlar yenilenecek.
Araçları da yenilendi bu şekilde. BAŞKENTRAY önemli bir hizmet vermeye devam
edecek.''
''Demiryollarına yatırımın 2010'da da hız kesmeden devam edeceğini''
vurgulayan Bakan Yıldırım, 2010'da Eskişehir Gar Geçişinin tamamlanacağını,
İzmir Büyükşehir Belediyesi ile ortak projeleri olan 80 kilometrelik EGERAY
Projesinin gelecek yıl hizmete girerek günde 550 bin, yılda 200 milyon yolcu
taşıma kapasitesine ulaşacağını kaydetti.
Binali Yıldırım, ''Ümitköy'de yolcu taşımacılığı yapan otobüslerin
indirme-bindirme yapmaları yasaklandı. Ne gibi bir çözüme gidilecek?''
şeklindeki soru üzerine, ''Şehir içindeki tüm düzenlemeleri belediye yapar,
UKOME kararı ile belirler. Biz şehirler arasına bakarız'' yanıtını
verdi.
Ön iletişim 16 Aralıkta başlıyor
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da, ilk tren setinin, 15
bin kilometrelik test sürüşünün ardından Yıldırım'ın katılımıyla
gerçekleştirilen son deneme seferi ile 16 Aralık Çarşamba günü ön işletimine
başlanacağını bildirdi. Bir süre eski banliyö setleri ile yenilerin birlikte
kullanılacağını belirten Karaman, 7'si Güney Kore'de, geri kalanının yüzde 25'i
Sakarya'da üretilen 32 sete toplam 139,8 milyon dolar finansman ayrıldığını
ifade etti. ''Akıllı tren'' olarak da anılan yeni elektrikli tren setlerinin
deneme sürüşlerinin 37 kilometrelik Sincan-Kayaş hattında yapıldığını kaydeden
Karaman, saatte 140 kilometre hız yapabilen trenlerin, mevcut banliyö raylarında
120 kilometre hızla hizmete gireceğini söyledi.
Süleyman Karaman, yeni tren setlerinde elektronik güvenlik sistemleri,
engelli vatandaşlar için hazırlanmış tekerlekli sandalye ve özel bölümler
bulunduğunu, akıllı trenlerin, 170 koltuk, 3 tekerlekli sandalye bölümü ve 574
ayakta yolcu olmak üzere toplam 747 kişiyi taşıyabildiğini kaydetti. Aralarında
geçiş imkanı bulunan 3'er vagondan oluşan tren setlerinin her iki taraftan
kumanda edilebildiklerini anlatan Karaman, her yanında kameralar bulunan yeni
trenlerde ''Kapalı Devre Televizyon Sistemi''nin yer aldığını belirtti.
Karaman, dahili telefon, klima, otomatik kapı, yolcu anons ve görsel yayın
sistemi gibi teknik özellikleri barındıran akıllı trenlerde her üç vagonun ön
kısmında elektronik yolcu bilgilendirme panoları bulunduğunu, vagon kapılarının
herhangi bir sıkışma olduğunda otomatik olarak açıldığını ve kapıların tümü
kapanmadan trenin hareket etmediğini anlattı.